Prepad akcií nemeckých automobiliek
Európske automobilky zažívajú ťažké časy. Hoci sú značky ako BMW, Mercedes-Benz, Porsche a Volkswagen známe po celom svete, ich akcie sa v roku 2024 prepadli na niekoľkoročné minimá. Dôvodov je viacero, od slabého čínskej dopytu cez vysoké náklady na výrobu elektrických vozidiel až po silnú konkurenciu z Ázie. Výsledkom je, že investori strácajú dôveru v budúcnosť európskych automobiliek.
Jedným z najvýznamnejších problémov, ktorým čelia európske automobilky, je oslabujúci dopyt v Číne, ktorá bola dlho kľúčovým trhom pre nemeckých výrobcov. Čínsky trh sa však mení, a to predovšetkým vďaka rastúcej konkurencii zo strany domácich výrobcov elektrických vozidiel. Ďalším vážnym problémom, ktorým Európa čelí, je obchodné napätie s Čínou.
Spoločnosť BMW nedávno vydala varovanie o poklese ziskov, čo spôsobilo najväčší prepad akcií od roku 2022 v priebehu jedného dňa. Táto dramatická zmena bola dôsledkom zníženia prognózovaných marží EBIT z pôvodných 8-10 % na 6-7 %. BMW čelí nečakanej situácii aj po tom, čo muselo kvôli chybnému brzdovému systému od dodávateľa Continental AG stiahnuť z trhu približne 1,5 milióna vozidiel. Ďalším dôvodom pesimizmu je, že akcie BMW sa teraz obchodujú len štvornásobne vyššie ako predpokladané zisky v nasledujúcich 12 mesiacoch, čo výrazne odráža strach trhu o budúcnosť tejto spoločnosti.
To však nie je jediná nemecká automobilka, ktorá čelí problémov. Volkswagen, ktorý ohlásil zatvorenie fabrík v Nemecku, sa obchoduje len trikrát nad očakávanými ziskami, čo je jeho najnižšia úroveň v histórii. Popredná nemecká automobilka sa dokonca pred nedávnom rozhodla k ďalšiemu radikálnemu kroku, zrušila desaťročia staré garancie zamestnanosti. Tie boli zavedené v jej šiestich nemeckých závodoch a mali platiť až do roku 2029. Tento krok otvára dvere k možnému prepúšťaniu od budúceho roka, čo vzbudilo obavy medzi zamestnancami aj vedením odborov.
Mercedes-Benz nedávno reportoval kvartálne čísla, pričom zaznamenal medziročný pokles tržieb o 4 %. Čistý zisk bol dokonca nižší o 16 % v porovnaní s minulým rokom. Zároveň však manažment znížil výhľad, čo negatívne ovplyvnilo akcie automobilky. Porsche tiež znížilo svoj odhad príjmov v roku 2024, hlavne pre neočakávaný nedostatok dodávok hliníkovej zliatiny. Automobilka revidovala aj svoju prognózu prevádzkovej marže na 14 % až 15 % z predchádzajúcich 15 % až 17 %.
Oslabujúci trh a konkurencia v oblasti elektromobilov
Európske automobilky navyše čelia problémom aj na domácom trhu, kde predaje nových áut v kľúčových krajinách ako Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Španielsko zaznamenali dvojciferné poklesy. Odhadovaný ročný predaj áut (SAAR) pre tieto krajiny klesol o 16,7 %. Analytici z Goldman Sachs poukazujú na neistotu spôsobenú politickými a makroekonomickými faktormi, ako sú vysoká inflácia a vysoké úrokové sadzby, ktoré znižujú spotrebiteľskú dôveru.
Elektrické vozidlá, ktoré boli kedysi jasným svetlom budúcnosti, teraz narážajú na prekážky. Vysoké ceny v porovnaní s tradičnými spaľovacími autami a rýchla depreciácia starších modelov elektromobilov spôsobujú, že zákazníci sa stále viac zdráhajú prejsť na tento typ vozidiel. Nemeckí výrobcovia ako BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen zaznamenali pokles podielu na trhu s elektromobilmi.
Počet predaných nových áut v EÚ v auguste medziročne klesol o 18 % na 643-tisíc vozidiel. Trhový podiel elektromobilov zaznamenal štvrtý mesiac po sebe pokles, pričom sa znížil takmer o tretinu, čo je v ostrom kontraste s minuloročným vývojom. Najväčšie straty v celkovom predaji zaznamenali tri kľúčové trhy, Nemecko, Francúzsko a Taliansko, ktoré hlásili dvojciferné poklesy v auguste.
Európske automobilky a ich budúcnosť
Automobilový priemysel v Európe čelí štrukturálnym problémom. Analytici predpokladajú, že pokles ziskových marží a dopytu bude pokračovať aj v najbližších rokoch. Očakáva sa, že ceny akcií týchto spoločností budú aj naďalej pod tlakom, až kým sa nezlepší celková situácia na trhu.
Aj napriek týmto negatívnym vyhliadkam niektorí investori stále vidia príležitosť. Mercedes-Benz a Porsche sú podľa odborníkov z Julius Baer Group atraktívne investičné možnosti, a to najmä vďaka zlepšujúcim sa výsledkom v poslednom štvrťroku 2024 a výhľadu na rok 2025. Hoci európsky automobilový priemysel momentálne čelí viacerým výzvam, investori stále veria v obrat a dúfajú, že trh sa postupne spamätá.
Povzbudivou správou je aj fakt, že Európska centrálna banka nedávno už druhý krát v tomto roku znížila úrokové sadzby na 4 %. Tento krok prichádza po tom, čo sa inflácia v eurozóne v auguste výrazne spomalila na 2,2 % z júlových 2,6 %. Inflácia sa tak priblížila cieľovej úrovni ECB, ktorá je stanovená na 2 %. Zníženie úrokových sadzieb by malo zlepšiť prístup k lacnejšiemu financovaniu, čo by mohlo podporiť spotrebu a investície v ekonomike.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie európskych spoločností si môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.