100 miliónov pre startupy
Spoločnosť Zoom vyčlenila 100 miliónov dolárov na investovanie do aplikácií, ktoré sa spájajú s jej videokonferenčnou službou v snahe udržať svoj náskok pred konkurenciou a čeliť hrozbe v podobe Microsoftu a jeho služby Microsoft Teams. Firma so sídlom v San Franciscu investuje do každého startupu, ktoré hľadajú nové možnosti a spôsoby stretnutí, komunikácie a spolupráce na jej platforme a to od 250 000 do 2,5 milióna dolárov.
Investície majú tiež slúžiť ako formy akvizície, keďže Zoom sa snaží rozšíriť svoje vlastné služby aj mimo videkonferenčné služby, uviedla Kelly Steckelberg, finančná riaditeľka.
Integrácia so širokou škálou aplikácií sa stala kľúčovou taktikou spoločnosti Zoom, pretože sa zdá, že sa hlbšie zakomponuje do pracovného života používateľov. Patria sem ďalšie služby spolupráce a zdieľania dokumentov, napríklad poskytovanie spôsobu, ako môžu skupiny pracovníkov zdieľať nápady pred schôdzkami a ľahšie na ne nadväzovať následné kroky.
Softvérový gigant – Microsoft sa v pandemickej dobe zameral na to, aby získal lídersku pozíciu Zoomu v oblasti videkonferencií a dištančnej pracovnej komunikácie. Oproti podstatne menšiemu súperovi má výhodu okrem obrovského kapitálu aj v tom, že ráta s integráciou platformy Microsoft Teams s balíkom Office, ktorý používa v podstate celý svet.
Investície ako obranná stratégia
Investovanie do spoločností vyvíjajúcich rozširujúce služby pre základnú platformu sa stalo rozšírenou taktikou online spoločností, ktoré sa snažia premeniť svoje platformy na väčší ekosystém.
Napríklad firma Slack sa v roku 2015 pripojila k niekoľkým firmám v oblasti rizikového kapitálu vo fonde, ktorý má stimulovať novú generáciu aplikácií pripojených k jej základnej službe. Taktiež vytvorila adresár aplikácií, ktoré súviseli s jej službou – pre podobný krok sa rozhodol taktiež manažment spoločnosti Zoom pred šiestimi mesiacmi, keď oznámil, že v roku 2021 spustí trh s aplikáciami.
Akcie Zoom
Zoom bola ďalšou z radu technologických firiem, ktorej pandémia skôr pomohla ako uškodila. Nemožnosť pracovať na jednom mieste posunula jej videokonferenčnú aplikáciu do stredobodu pozornosti a získala desiatky miliónov nových klientov čo viedlo k tomu, že jej tržby sa zvýšili medziročne o +325%, z 622 miliónov na 2,65 miliardy dolárov. V súvislosti s týmto rastom stúpli aj akcie spoločnosti a to v podstate o 7 násobok až na hranicu $560 za akciu.
Odvtedy sa akcie Zoom prepadli o cca -45% po tom čo sa investori obávajú vzostupu konkurenčných platforiem ako Microsoft Teams, Cisco Webex či Skype, ale aj menšieho využívania videokonferenčných služieb, keď sa pandémia dostane pod kontrolu. Rozhodnutie manažmentu investovať do startupov vyvíjajúcich podporné a doplnkové služby pre platformu Zoom je strategický krok, ktorého cieľom je udržať si vedúcu pozíciu na trhu.