Streaming verzus kábel
Warner Bros. Discovery, mediálny kolos s dlhoročnou históriou a portfóliom značiek ako Warner Bros. Studios, HBO, Cinemax, Max a Discovery+, stojí na prahu zásadnej transformácie. Spoločnosť, ktorá ešte nedávno snívala o mediálnom impériu, dnes mení kurz. Namiesto ďalšej expanzie sa rozhodla pre rozdelenie. Strategické, no nepochybne aj obranné gesto voči krutej realite, ktorú formuje zmena spotrebiteľského správania, ekonomická neistota a v neposlednom rade digitálna revolúcia.
Do polovice roka 2026 sa Warner Bros. Discovery rozdelí na dve samostatné verejne obchodované spoločnosti. Prvá, zameraná na streaming a filmovú produkciu, si ponechá najväčšie klenoty akými sú Warner Bros. Studios, DC Studios, HBO, HBO Max a ďalšie prémiové značky. Druhá, pod názvom Global Networks, prevezme tradičné televízne siete vrátane CNN, TNT Sports a Discovery+.
Na čele streamovacej vetvy zostane CEO David Zaslav, zatiaľ čo divíziu televíznych sietí povedie doterajší finančný riaditeľ Gunnar Wiedenfels. Rozdelenie prebehne ako daňovo neutrálna transakcia, pričom Global Networks si ponechá 20 % podiel v streamovacej firme, kľúčový zdroj príjmov, ktorý jej má pomôcť zvládať vysoké dlhové zaťaženie.
Hranica 150 miliónov
Tento krok prichádza v čase, keď celé mediálne odvetvie prechádza radikálnou zmenou. Dopyt po lineárnej televízii neustále klesá, zatiaľ čo streaming sa stáva dominantnou formou distribúcie obsahu. To, čo pred desiatimi rokmi vyzeralo ako stabilný základ biznisu, dnes predstavuje veľkú záťaž. Zásadnú úlohu tu zohrávajú aj makroekonomické faktory. Vysoké úrokové sadzby, spomalenie spotrebiteľských výdavkov a neistý ekonomický výhľad znižujú ochotu domácností platiť za tradičné káblové balíčky.
Warner Bros. Discovery preto stavil na streaming. V prvom kvartáli firma zaznamenala prírastok 5,3 milióna nových predplatiteľov a celkový počet sa vyšplhal takmer na 122,3 miliónov. To predstavuje medziročný rast o 20 %. Ambície sú pritom ešte vyššie, do konca roku 2026 plánuje spoločnosť dosiahnuť 150 miliónov používateľov. Hoci Netflix stále dominuje trhu s viac ako 300 miliónmi predplatiteľov, WBD verí, že kombinácia silných značiek, originálnej produkcie a inovatívneho reklamného modelu jej umožní ukrojiť si väčší podiel z koláča.
Kľúčovú úlohu v tejto stratégii zohráva streamingová reklama. Príjmy z nej medziročne narástli o 56 % na 855 miliónov USD. Rastúca popularita lacnejšieho predplatného s reklamami naznačuje, že diváci sú ochotní akceptovať určitý kompromis medzi cenou a pohodlím. Na druhej strane, príjmy z reklamy v tradičnej televízii klesli o 7 % na 7,3 miliardy USD, čo je len ďalší dôkaz o odklone od lineárneho vysielania.
Dlhy, akcie a skepsa
No napriek nádejnej trajektórii streamingu ostáva pozícia Warner Bros. Discovery na akciovom trhu, ako to povedať jemne, nie príliš pozitívna. Akcie od svojho maxima v roku 2021 stratili až 87 % hodnoty. Oznámenie o rozdelení síce nakrátko naštartovalo rast akcií, akcie v pondelok vzrástli o 11 % na 10,92 USD, no časť zisku sa rýchlo vymazala. Trh zdá sa zostáva stále rozpoltený, optimizmus z potenciálu streamingu kontrastuje s obavami z veľkého dlhu a pokračujúceho úpadku káblového segmentu.
Tento dlh je pritom kľúčový. V súčasnosti dosahuje 38 miliárd USD, pričom väčšina z neho ostane na strane televíznych sietí. Na jeho reštrukturalizáciu si spoločnosť zabezpečila prechodný úver vo výške 17,5 miliardy USD od J.P. Morgan. Otázne však zostáva, či bude Global Networks schopná dlh dlhodobo udržať a to najmä v čase, keď lineárne vysielanie stráca nielen divákov, ale aj inzerentov.
Vnútorné napätie sa prejavuje aj medzi akcionármi. Až 59 % z nich na výročnom valnom zhromaždení hlasovalo proti odmeňovaciemu balíku vedenia, vrátane kompenzácie Davida Zaslava vo výške 51,9 milióna USD. Kritika sa týka nielen výšky týchto odmien, ale aj celkovej stratégie vedenia, ktoré sa podľa niektorých sústredí viac na rôzne účtovnícke manévre než na dlhodobé budovanie hodnoty.
Skeptici zároveň upozorňujú, že rozdelenie na dve firmy síce zlepší prehľadnosť a strategické zameranie, no samo osebe nerieši základný problém, tradičné televízne siete čelia dlhodobému úpadku. Analytik Brian Wieser zo spoločnosti Madison and Wall varuje, že „finančné inžinierstvo nemôže nahradiť reálne zlepšenie fungovania spoločnosti ani otvoriť nové cesty rastu.“ Ešte ostrejšie sa vyjadril Rich Greenfield z LightShed Partners. Podľa neho „mediálni manažéri čakali príliš dlho a dnes už ani rebranding či rozdelenie nedokáže zvrátiť realitu.“
Warner Bros. Discovery však nie je jedinou firmou, ktorá hľadá východisko. Comcast pripravuje oddelenie svojich káblových sietí do novej spoločnosti Versant, Lionsgate oddelil Starz od svojho filmového štúdia a špekuluje sa aj o ďalších fúziách. Niektorí vidia možnú budúcu spoluprácu streamovacej vetvy WBD s platformou Peacock. Otvorená však zostáva otázka, ako sa k tomu postavia regulátori, najmä ak by sa po voľbách vrátil do Bieleho domu Donald Trump, ktorý v minulosti verejne útočil na CNN a blokoval fúziu AT&T s Time Warner.
Akcie Warner Bros. Discovery
Akcie Warner Bros. Discovery za posledných 12 mesiacov vzrástli o +17,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 9,53 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za -73,3 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 7,7 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je na úrovni 23,5 miliardy USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.