Ťažké časy

Maďarská nízkorozpočtová spoločnosť Wizz Air pôsobiaca včera uviedla, že vo fiškálnom roku 2021 sa prepadla prudko do straty, keďže jej poklesli príjmy v dôsledku účinkov pandémie a ochromenia medzinárodného cestovania a zlé výsledky by sa mohli prehupnúť aj do ďalšieho obdobia.

Za rok končiaci sa 31. marca Wizz Air vyprodukoval stratu na úrovni 572,1 milióna eur, zatiaľ čo predchádzajúci rok bol ziskový – 281,1 milióna eur, pričom tržby sa medziročne prepadli až o -73,2%, z 2,76 miliardy eur na 739 miliónov eur. Wizz Air tiež uviedol, že v máji prepravil 832 538 cestujúcich v porovnaní so 126 549 cestujúcimi v máji 2020 a za posledných 12 mesiacov to bolo 11,4 milióna cestujúcich, čo je pokles z 33,5 milióna v predchádzajúcom roku.

Manažment firmy informoval, že v roku 2020 predpokladá vykázanie ďalšej čistej straty pokiaľ nebudú rýchlo a trvalo zrušené obmedzenia. V prvom štvrťroku fiškálneho roku 2022 odhaduje, že využije iba 30% svojich kapacít.

Cestovanie počas pandémie
Letecká doprava ako aj medzinárodne cestovanie bolo počas pandémie úplne ochromené, zdroj obrázku: CNN

Svetlo na konci tunela

Hoci bol posledný rok ťažký a tento pravdepodobne nebude príliš lepší, firma očakáva, že budúci rok by už mohol Wizz Air naplno využívať svoje kapacity a mal by byť ziskový.

Sme opatrne optimistickí v súvislosti s ozdravením podniku, ktoré sa začalo neskôr, ako by sme si priali,“ uviedol Jozsef Varadi, výkonný riaditeľ firmy. „Výsledok [tohto hospodárskeho roku] by mohol byť v širokom rozpätí v závislosti od obmedzení,“ a mohol by dokonca skončiť „skvelým“ rokom, ak by sa lietanie rýchlo reštartovalo, dodal.

Predpovede spoločnosti Wizz Air sú napriek dávke optimizmu o trochu pochmúrnejšie ako prognózy jeho hlavného konkurenta Ryanair.

„Spotrebitelia sú veľmi ochotní sa vrátiť a aj sa vracajú sa. V momente, kedy budú môcť odletieť, tak plánujú, “povedal Varadi. Dodal však, že „nekoordinované“ opätovné otvorenie hraníc Európy spôsobilo, že je veľmi ťažké predpovedať, koľko letov bude v nasledujúcich mesiacoch možné.

Európske letecké spoločnosti dúfajú, že dôjde k zrušeniu obmedzení včas na silné európske leto, kedy tradične vykonávajú väčšinu svojich letov a generujú väčšinu príjmov. Wizz Air aj Ryanair navyše počas pandémie prevzali dodávky nových lietadiel a obaja dopravcovia dúfajú, že lietadlo s nižšou spotrebou paliva upevní ich nákladovú výhodu oproti iným leteckým spoločnostiam.

„Pripravili sme spoločnosť na to, aby bola ešte impozantnejším hráčom a využila výhody ďalšej fázy trhových príležitostí, ktoré čakajú na obdobie po pandémii. Investície, ktoré sme investovali do našej flotily a do našej siete za posledných 12 mesiacov, čoskoro prinesú výsledky, “uviedol Varadi.

Akcie Wizz Air


Akcie Wizz Air po tvrdom prepade počas vrchol pandemickej krízy v marci minulého roka poklesli až o zhruba -50%, avšak už o rok neskôr sa napriek pretrvávajúcim obmedzeniam v cestovaní vyšvihli na svoje historické maximum. Hoci možno sledovať v posledných týždňoch zlepšenie ohľadom pandémie predovšetkým v európskych krajinách, ktoré sú cieľový trh leteckej spoločnosti, je otázne či pri súčasnej cene neberú na seba investori príliš vysoké riziko.

Analytici aktuálne majú pre akcie Wizz Air rôzne hodnotenie od odporúčaní nákupu až po predaj, pričom ich cenový cieľ sa pohybuje v rozpätí od £3 300 do £6 750. Priemerná cena je vo výške £4 800, čo je v podstate v súlade s aktuálnou cenou na trhu. Firme sa tiež venovali v našom článku Ktoré sú lepšie v roku 2021? Akcie Ryanair vs. WizzAir.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAkcie Skillz včera vystrelili o 27% po oznámení, že kúpi Aarki za $150 miliónov
Ďalší článokEtsy mieri na generáciu Z kúpou aplikácie Depop za $1,6 miliardy
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno