Pre Waymo je táto testovacia fáza dôležitá pre zber dát a ďalšie zlepšovanie autonómnej technológie. Spoločnosť, ktorá nedávno vyzbierala od externých investorov miliardy dolárov, pracovala na tom, aby mohla svoju robotaxi službu uviesť na trh v San Franciscu už viac ako 10 rokov.

Svoju technológiu tam začala testovať už v roku 2009 a aktuálne najazdí viac ako 150 000 kilometrov za týždeň. Ak by boli testy úspešné, mohol by to byť základ pre začatie generovania príjmov podniku, keďže ten doteraz iba vytváral a navyšoval stratu.

Včera spoločnosť uviedla, že obyvatelia San Francisca sa môžu zaregistrovať na účasť v testovacom programe stiahnutím aplikácie Waymo One. Odmietla však zdieľať informáciu, koľko vozidiel bude zatiaľ dostupných.

Jazdci vybraní spoločnosťou Waymo budú môcť pomocou svojej aplikácie privítať vozidlo Jaguar I-Pace vybavené najnovšou autonómnou technológiou podniku. Vodiči sediaci za volantom prevezmú kontrolu, ak počítač zlyhá alebo sa nedokáže prispôsobiť ľubovoľnému počtu nepredvídateľných scenárov, keď sa pohybuje po úzkych, preplnených uliciach vedľa chodcov a cyklistov.

San Francisco je kritickým trhom v snahe o autonómiu, pretože sa môže pochváliť jednou z najvyšších koncentrácií vodičov firiem Uber v USA. Waymo je pritom jednou z ôsmich spoločností, ktoré od mája dostali povolenie od štátu Kalifornia na testovanie autonómnych vozidiel. Vážnejšiu konkurenciu pre Waymo však predstavuje predovšetkým len spoločnosť Cruise patriaciu pod General Motors a do ktorej investoval 2 miliardy dolárov aj Microsoft.

Waymo plánuje vybudovať flotilu robotaxíkov, ktorá by mohla fungovať v tých najväčších mestách. Ak Waymo zníži náklady na svoje kamery s dlhým dosahom, laserovú technológiu a ďalší hardvér, ktoré analytici odhadujú na viac ako 200 000 dolárov za vozidlo, firma by mala byť schopná generovať dostatočné poplatky na údržbu a rozvoj svojej flotily.

Waymo autonómne vozidliá
Zdroj obrázku: PrimerHub

Rozruch okolo autonómnych vozidiel

Hoci mnoho nových startupov, ale aj väčších spoločností vstupuje do tohto odvetvia s tým, že práve ich riešenie by mohlo byť to, ktoré umožní jazdu bez potreby zásahu človeka, viacero firiem zo svojich plánov aj upustilo.

Vývoj autonómnych vozidiel totiž so sebou totiž prináša obrovské kapitálové výdavky, byrokraciu a obmedzenia. Len nedávno napr. Uber predal svoju obchodnú divíziu, ktorá sa zameriavala na vývoj autonómnej jazdy. Pritom ešte v roku 2016 riaditeľ spoločnosti Lyft, hlavného konkurenta Uberu, John Zimmer predpovedal, že ich autonómne vozidlá by mohli jazdiť už v roku 2021. Pravda je však taká, že plne samoriadiace autá sú stále v nedohľadne a optimizmus mierne utícha, čo potvrdil aj E. Musk. Reálnejší scenár sa tak javí ten, že úplná autonómia by mohla trvať viac ako dekádu.

Rýchlejšej adopcii autopilotov nepomáhajú ani nehody na cestách. Len pred 2 týždňami autonómne riadenie čínskej automobilky NIO spôsobilo tragickú nehodu. Tesla aktuálne čelí obvineniu kvôli 11 nehodám zo strany amerických regulačných úradov, pričom výsledok týchto kolízií je 17 zranených a 1 mŕtvy. Nehodám sa nevyhlo ani Waymo, ktoré nahlásilo 18 zrážok s inými vozidlami, chodcami alebo cyklistami počas 9,8 milióna najazdených kilometrov v oblasti Phoenixu v období od roku 2019 do septembra 2020.

Mnohé prekážky pred sebou

Nasdenie novej testovacej fázy je určite dobrou správou, avšak rozhodnutie vedenia podniku nasadiť miestnych jazdcov do automobilov môže byť mierne kontroverzný. Waymo totiž riskuje, že sa vystaví dokumentácii a kritike na sociálnych médiách. V Arizone jeden jazdec vybudoval YouTube kanál, ktorý dokumentoval svoje jazdy s Waymo, pričom v jednej epizóde uviazol v aute po tom, čo sa zastavilo z dôvodu, že oranžové kužele blokovali jazdný pruh, do ktorého mal vjazd. Vzdialené stredisko podpory vyslalo na pomoc posádku na ceste, zatiaľ čo ostatné autá museli s ťažkosťami odstavené auto obchádzať.

Mnoho odborníkov zároveň vyzýva, že úspech v San Franciscu či v Arizone ešte neznamená úspech v USA alebo nebodaj na celom svete. V súčasnosti totiž autonómne technológie firmy nezvládajú sneh.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
ZDROJWall Street Journal
Predchádzajúci článokVisa investuje do „Cryptopunk“ NFT 150 000 dolárov
Ďalší článokAkcie CrowdStrike vzrástli o 8% po pridaní do indexu Nasdaq 100
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno