Oveture od Boom Technology

Prešlo takmer 20 rokov od momentu, kedy slávne lietadlá typu Concorde podnikli svoje posledné lety cez Atlantik a otázka cestovania nadzvukovou rýchlosťou sa začína otvárať opäť. Viedlo k tomu minulotýždňové vyhlásenie, v ktorom americká letecká spoločnosť United Airlines informovala, že je pripravená oživiť nadzvukovú dopravu a rozhodla sa kúpiť 15 prúdových lietadiel od firmy Boom Technology.

Lietadlo s názvom Overture od tejto mladej firmy, ktorá bola založená len v roku 2014 a nie je obchodovaná na akciovom trhu má byť schopné zvládnuť trasu medzi San Franciscom a Tokiom iba za šesť hodín. Boom sa chystá uviesť na trh modely Overture v roku 2025 a vedenie spoločnosti dúfa, že s cestujúcimi začnú lietať už v roku 2029, ale najprv musia prejsť kontrolou regulačných orgánov.

Z dlhodobého hľadiska, ktoré manažment chápe ako 10 rokov a viac od prvého letu, má podnik za cieľ byť nakoniec schopný lietať medzi ľubovoľnými dvoma miestami na svete za 4 hodiny a s letenkami, ktoré by stáli iba 100 dolárov. To je radikálne menej v porovnaní s tisícami dolárov, ktoré museli zaplatiť cestujúci za lístok na palubu Concorde, ktorý bol navyše ekologicky veľmi nepriaznivý. Lietadlá Overture sú navrhnuté tak, aby využívali 100% udržateľné letecké palivo a aby bol let uhlíkovo neutrálny.

Dosiahnutie tohto cieľa lacného a rýchleho cestovania však nebude ľahké. Je pravdepodobné, že kým firma dokáže splniť tento cieľ, bude musieť vyvinúť niekoľko generácií nového lietadla, uviedol Jordan Staab, prezident spoločnosti SmarterTravel. „Ak Boom dokáže, že je možné lietať lacnejšie a rýchlejšie, je pravdepodobné, že v reakcii na to prinúti konkurenčné letecké spoločnosti, aby znížili ceny na diaľkových trasách,“ doplnil Staab.

Concorde čiastočne zlyhal kvôli cene lístkov


Lietadlá Concorde, ktoré vyrábali britské a francúzske spoločnosti, boli schopné dosiahnuť rýchlosť viac ako 2x väčšiu v porovnaní s rýchlosťou zvuku. Prvýkrát vzlietli v roku 1969, čo bol čas, kedy sa aj mnoho ďalších konkurentov po celom svete usilovalo vypustiť svoje nadzvukové modely, medzi nimi aj dnešný gigant Boeing. Concorde nakoniec vstúpil do služieb pre cestujúcich v roku 1976 a fungoval do roku 2003.

Lietadlo Concorde
Legendárny Concorde, zdroj obrázku: The World Economic Forum

K ich konečnému zániku prispelo niekoľko faktorov. Vyskytlo sa veľa sťažností napr. na hlasitosť to, keďže pri prekonaní rýchlosti zvuku sa vytvoril sonický tresk. Ďalším významným bodom zlyhania boli vysoké ceny lístkov, ktoré sa často vyšplhali nad úroveň $8 000. Napriek vysokým cenám lety prostredníctvom Concorde neboli pre letecké spoločností až také ziskové.

„Aby mohli nadobudnúť nadzvukovú rýchlosť, museli mať veľmi malé lietadlo, na palube obmedzený počet ľudí a používať obrovské množstvo tryskového paliva,“ uviedol Scott Keyes, zakladateľ spoločnosti Travel. „Suma, ktorú dokázali získať z predaja leteniek, sa úplne nezhodovala s tým, koľko ich stálo letieť s Concorde ktorýmkoľvek daným letom.“

Legendárny typ lietadla tiež utrpel na povesti v roku 2000, kedy sa po odlete z letiska Charlesa de Gaulla zrútil Concorde firmy Air France, pričom zahynuli všetci pasažieri. O rok neskôr, teroristické útoky z 11. septembra spôsobili ďalší pokles leteckej dopravy, ktorý ťažko zasiahol i výrobcu lietadiel Concorde.

Akcie United Airlines

Nízke ceny na úrovni $100 sa v najbližších rokoch však zdajú byť nereálne, hoci podľa hovorcov spoločností United Airlines a Boom Technology sa obe firmy usilujú udržať náklady čo najnižšie, aby mohli byť lety rentabilné.

„Zameriavame sa na prevádzkové náklady modelu Overture tak, aby boli o 75% nižšie ako prevádzkové náklady Concorde,“ uviedla pre MarketWatch hovorkyňa spoločnosti United. „To je jeden z dôvodov, prečo teraz začíname pracovať s Boom, aby sme im pomohli dosiahnuť komerčnú životaschopnosť Overture.“ Pri otázke na cenu hovorkyňa poznamenala: „je príliš skoro na to, aby sme vedeli, aké budú v budúcnosti ceny lístkov.“

Firma Boom informovala, že podľa ich údajov sú cestujúci ochotní míňať viac, aby zažili rýchlejší a ekologicky udržateľný let. Podľa odborníkov by sa cena lístkov mohla pohybovať na dlhých trasách od $6 000 do $8 000.

Štvrtá najcennejšia letecká spoločnosť sveta, United Airlines, sa pravdepodobne rozhodne lietať s modelmi Overture medzi hlavnými obchodnými uzlami – ako sú Tokio, Los Angeles, New York alebo Londýn. To by zároveň odrážalo cieľovú skupinu, ktorá najviac túži po nadzvukovej rýchlosti – obchodníci s potrebou premiestňovať sa kvôli práci čo najrýchlejšie a sú ochotní si za to priplatiť, prípadne bohatí ľudia žijúci v týchto mestách.


Akcie United Airlines sa po pandemickom výpredaji stále naplno nezotavili a aktuálne sa obchodujú o zhruba -35% nižšie ako pred vypuknutím koronavírusu. Objednávka nadzvukových lietadiel síce vytvorila vysoký mediálny záujem a naplno rozprúdila debatu o živnosti týchto modelov, ale akcie leteckej spoločnosti reagovali na novinky poklesom o takmer -6%.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokCathie Wood očakáva, že fondy ARK stúpnu za 5 rokov aspoň trojnásobne
Ďalší článokNa burzu vstúpi aktuálne 4. najcennejší startup sveta Didi Chuxing
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno