Kvartálne výsledky

Tesla včera odštartovala silný týždeň z hľadiska kvartálnych výsledkov, keďže medzi utorkom a piatkom sa podelia o svoje novinky a dôležité čísla aj ďalšie významné spoločnosti ako AMD, Microsoft, Alphabet, Pinterest, Visa, Starbucks, Boeing, Apple, Shopify, Spotify, Facebook, ebay, McDonald´s, Amazon, Twitter, a mnoho ďalších.

Americký výrobca elektromobilov vykázal v prvom kvartáli zisk, ktorý prekonal očakávania analytikov z Wall Street, pričom počas prvých troch mesiacov roku 2021 zaznamenal i rekordné dodávky. Tržby za v prvom kvartáli však mierne zaostali za očakávaniami. Ďalšou zaujímavou správou je, že manažment sa rozhodol predať 10% investície v hodnote 1,5 miliardy dolárov do Bitcoinu, na ktorej firma zarobila 101 miliónov dolárov. Akcie Tesla v after-market obchodovaní poklesli o zhruba -1%.

Najdôležitejšie čísla

Výnosy: V prvom kvartáli roku 2021, Tesla zaznamenala výnosy vo výške $10,39 mld., čo predstavuje medziročný nárast o +74% a mierne zaostanie za analytickými odhadmi, ktoré boli na úrovni $10,42 mld.

Dodávky vozidiel: Dodávky vozidiel sa medziročne zvýšili viac ako dvojnásobne (+109%), keď firma dodala rekordných 184 877 vozidiel.

Operatívny zisk: Operatívny zisk spoločnosti stúpol oproti rovnakému obdobiu z predchádzajúceho roka o +110% z $283 mil. na $594 mil.

Čistý zisk: Čistý zisk vzrástol zo $16 mil. v prvom kvartáli 2020 na $438 mil. za rovnaké obdobie v roku 2021. Čistý zisk na akciu (EPS) vzrástol z $0,02 na $0,39.

Cashflow: Operatívny aj voľný cashflow sa medziročne dostali z mínusových čísel do plusových, konkrétne operatívny z -$440 mil. na $1,64 mld. a voľný cashflow (FCF) z -$895 mil. na $293 mil.

Tesla výsledky
Vývoj kľúčových ukazovateľov podniku: Dodávka vozidiel v ks, operatívny a voľný cashflow, čistý zisk a upravený zisk EBITDA v mld. $, zdroj: Q1 2021 Update

O rekordných dodávkach vozidiel v prvom štvrťroku informovala Tesla už začiatkom apríla, pričom ich drvivú väčšinu tvorili dostupnejšie modely 3 a Y. Hrubé marža neočakávane vzrástla o viac ako 1 percentuálny bod na 26,5%, keď zníženie operatívnych nákladov pomohlo zvýšiť ziskovosť aj napriek tomu, že predaj lacnejších modelov Tesla výrazne predbehol predaj prémiových modelov S a X.

Vyhliadky do budúcnosti

Vo svojom pondelňajšom liste pre akcionárov manažment Tesly uviedol, že stále plánuje dosiahnuť 50%-ný priemerný medziročný rast dodávok vozidiel vo viacročnom horizonte, ktorý načrtol výkonný riaditeľ Elon Musk. V minulom roku však firma dodala necelých pol milióna vozidiel, čo je v porovnaní s vtedajšími odhadmi Wall Street len ​​veľmi málo.

„V niektorých rokoch môžeme rásť rýchlejšie, čo predpokladáme, že môže byť aj prípad v roku 2021,“ uviedla Tesla. „Tempo rastu bude závisieť od kapacity našich zariadení, prevádzkovej efektívnosti a kapacity a stability dodávateľského reťazca.“

Nárast výroby v šanghajskej Gigafactory dodávajúce elektromobily pre čínskych zákazníkov a závody v Berlíne a Texase, ktoré sú aktuálne v procese výstavby, majú pomôcť dosiahnuť tento cieľ spoločnosti. Továrne v Berlíne a Texase by mohli spustiť výrobu už tento rok.

Firma taktiež potvrdila zvyšujúcu sa úlohu Bitcoinu v budúcej stratégii Tesly napriek jeho čiastočnému predaju. Vo februári zverejnila, že kúpila kryptomenu v hodnote 1,5 miliárd dolárov a koncom marca začala akceptovať Bitcoiny ako spôsob platby za svoje vozidlá.


Akcie Tesla sa aktuálne nachádzajú zhruba -20% pod svojou najvyššou úrovňou zo začiatku roka. Firma napriek pokračujúcemu rastu bude mať extrémne náročnú úlohu naplniť prehnané očakávania investorov, ktorú sťažuje i významný nárast konkurencie, keď mnoho potenciálnych startupov, ale aj zabehnutých automobilových gigantov ako Ford či Volkswagen vstúpili na trh elektromobility.

Ďalšie novinky

xtb
Predchádzajúci článok3 najlepšie stredne kapitalizované rastové ETF fondy
Ďalší článokPrečo akcie Proofpoint včera vzrástli o 31%?
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno