Nová loď a jej ekologický prínos

Dánsky gigant Maersk naďalej investuje do technológie, ktorá umožňuje prechod na ekologickejšie palivá a prispeje k dosiahnutiu nulových emisií do roku 2040. Maersk, svetová jednotka v oblasti námornej dopravy, nedávno predstavil svoju najnovšiu loď s duálnym pohonom, A.P. Møller, ktorá sa pridáva k rastúcej flotile plavidiel schopných využívať metanol, ako aj tradičné námorné palivá. Tento krok je súčasťou ambicióznej stratégie spoločnosti zameranej na zníženie emisií a ochranu životného prostredia.

Loď A.P. Møller, dlhá 350 metrov, predstavuje najnovší míľnik v snahe Maersk znížiť uhlíkovú stopu svojej flotily. Táto technológia umožňuje prechod z tradičných čiernych palív na ekologickejší e-metanol, známy tiež ako zelený metanol. Podľa vyjadrenia Ditleva Blichera, prezidenta Maersk pre Áziu a Tichomorie, ide o technológiu, ktorá „umožňuje priemyslu prejsť od fosílnych palív k metanolu, čím sa výrazne zníži uhlíková stopa normálnej námornej dopravy“.

image 241
Zdroj: Offshore-Energy

Zelený metanol, ktorý možno vyrábať aj z udržateľných obnoviteľných zdrojov energie, predstavuje zníženie emisií skleníkových plynov o minimálne 65 % v porovnaní s tradičnými fosílnymi palivami. K tomu sa pridáva aj nižší obsah síry, čo pomáha obmedziť emisie oxidu siričitého, ktorý prispieva k znečisteniu ovzdušia a kyslým dažďom. Maersk uvádza, že plavidlá poháňané zeleným metanolom môžu ušetriť až 280 ton CO2 denne, čo je významný krok k dosiahnutiu cieľa spoločnosti, nulovým emisiám do roku 2040. Tento krok môže mať pozitívny dopad na celkovú ekologickú stopu spoločnosti, ktorá je lídrom v oblasti lodnej dopravy.

Budúcnosť námornej dopravy a ambície Maersk

A.P. Møller je už deviatym plavidlom v rámci plánu, ktorý počíta s vybudovaním 25 duálnych palivových lodí do roku 2027. Podľa spoločnosti by nahradenie len 12 tradičných plavidiel veľkými metanolovými tankermi, ako je A.P. Møller, mohlo ušetriť až 1,5 milióna ton CO2, čo je takmer dvojnásobok emisií, ktoré vyprodukoval Kodaň v roku 2022.

Tento krok nie je len o vylepšení ekologickej efektívnosti, ale aj o nastavení trendu v celom odvetví. Maersk je najväčší námorný dopravca na svete, čo z neho robí trendsetter a mnohé ďalšie spoločnosti v globálnej doprave sa snažia nasledovať jeho príklad. V súčasnosti je asi 170 plavidiel s duálnym pohonom na objednávku v rámci celého priemyslu. Blicher tiež zdôraznil, že okrem investícií zo strany Maersk, samotný tlak zo strany regulácií, ktoré budú penalizovať používanie fosílnych palív, je kľúčovým faktorom pre zrýchlenie prechodu k udržateľným palivám, ako je metanol.

image 242
Zdroj: Companiesmarketcap

Singapur, ktorý je najväčším prístavom na svete, sa tiež zapája do podpory udržateľnej dopravy. Minister štátu pre dopravu a právo v Singapure, Murali Pillai, uviedol, že príchod lode A.P. Møller posilňuje záväzok krajiny k znižovaniu emisií skleníkových plynov. Tento krok je jedným z mnohých krokov, ktoré si kladú za cieľ spraviť zo Singapuru lídra v oblasti nových námorných palív.

Maersk sa tiež pochválil vynikajúcimi výsledkami za tretí štvrťrok, keď vďaka silnému dopytu a vyšším cenám dosiahol príjmy vo výške 15,8 miliardy USD, čo je nárast oproti 12,1 miliardám USD z predchádzajúceho roka. Okrem toho firma zvýšila svoju prognózu ročného zisku a tržieb. Zvýšenie prognózy je čiastočne dôsledkom presmerovania lodí na dlhšie trasy okolo Južnej Afriky kvôli útokom húsijských militantov na plavidlá v Červenom mori, čo spôsobilo zvýšenie nákladov na prepravu medzi Európou a Áziou.

Akcie Maersk


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +9,6 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 1 654 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 7,1 násobok zisku na akciu (P/E); 5,1 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 28,5 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová hodnota je na úrovni 25,6 miliárd USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokInvestovanie na eToro #8: Čo je inflácia a ako vplýva na vaše financie
Ďalší článokAkcie na 10 minút 36: Nový rekord S&P 500, Grécko > Francúzsko a káva ako výsada bohatých
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno