Kvartálne výsledky
Spotify, donedávna symbol rastu za cenu strát, dnes hrá úplne inú melódiu. V roku 2024 Po prvýkrát vo svojej histórii dosiahla celoročný zisk a v roku 2025 vstúpila na burzový parket s vysokými očakávaniami. Investori mali dôvod na optimizmus, akcie spoločnosti sa od začiatku roka posilnili o 26 % a za posledné dva roky narástli o slušných 413 %. V polovici februára vystúpili na historické maximum okolo 652 USD, čím švédska firma potvrdila, že rok „rok speňaženia“, ako bol nazvaný rok 2024, dopadol podľa predstáv.
Od februárového maxima však prišlo ochladenie a terajšie kvartálne výsledky opäť vyvolali na trhu chladnú reakciu. Počas utorkového obchodovania stratili akcie viac než 5 %, keď Spotify oznámilo slabší výhľad pre druhý štvrťrok. Najväčšie sklamanie prišlo v podobe očakávaného počtu mesačne aktívnych používateľov (MAU), ktorý má dosiahnuť 689 miliónov, menej než 694 miliónov, s ktorými počítali analytici. Švédska spoločnosť zároveň predpokladá nižšiu hrubú maržu a prevádzkový zisk, než sa očakávalo.
Najdôležitejšie čísla
Prvý štvrťrok 2025 priniesol pre Spotify ďalšie dôkazy o sile jeho obchodného modelu. Počet mesačne aktívnych používateľov dosiahol 678 miliónov, čo predstavuje medziročný nárast o 10 %. Prémiových predplatiteľov pribudlo 12 %, čím sa ich počet vyšplhal na 268 miliónov, najviac za prvý kvartál od roku 2020 a druhý najvyšší čistý prírastok v histórii firmy.
Spotify prekonalo minuloročné výsledky vo všetkých hlavných ukazovateľoch. Tržby v prvom štvrťroku 2025 vzrástli o 15,4 % na 4,19 miliardy EUR, zatiaľ čo prevádzkový zisk poskočil medziročne o vyše 247 %. Výrazné zlepšenie zaznamenala aj prevádzková zisková marža, ktorá sa viac než strojnásobila na 14,1 %. Spoločnosť tak potvrdzuje silný posun k ziskovosti, aj keď mierne zaostala za trhovými očakávaniami, najmä pri zisku na akciu, kde dosiahla len 1,07 EUR oproti očakávaným 2,20 EUR.
Hrubá marža sa ustálila na úrovni 31,6 %, čo je síce pokles oproti rekordným 32,2 % zo štvrtého štvrťroka 2024, no stále mierne nad očakávaniami analytikov. Na druhý štvrťrok Spotify očakáva mierny pokles marže na 31,5 %, čo je o desatinu percentuálneho bodu menej než predpoklady na Wall Street. Tieto výsledky ukazujú, že firma začína napĺňať ciele, ktoré si stanovila už v roku 2022 a to dostať sa dlhodobo na úroveň 30 až 35 % hrubej marže.
Okrem toho firma uviedla, že viac než 10 000 inzerentov využilo jej reklamné nástroje, čo predstavuje medziročný nárast o 21 %. Reklamný segment tak prvýkrát v histórii prekonal v prvom štvrťroku záver roka, čo je v mediálnom biznise netypický jav. Celkovo reklama tvorí 12 % tržieb Spotify a rastie tempom 5 %.
Najdôležitejšie novinky
Spotify prešlo v posledných dvoch rokoch hlbokou transformáciou. Po období masívnych investícií, vrátane jednej miliardy USD do podcastov medzi rokmi 2019 až 2021, sa firma vydala cestou efektivity. Znížila náklady, dvakrát zvýšila ceny prémiového predplatného v USA a zúžila dôraz na ziskové segmenty. Výsledkom bol prvý celoročný zisk v histórii spoločnosti, ktorý prišiel spolu s rekordnými kvartálnymi číslami v tržbách, marži aj cash flow.
Spotify dnes nie je len streamovacou platformou, mnohí ho pomenovávajú aj symbolom digitálnej doby. Je hlavným sponzorom FC Barcelona, používa ju každý dvanásty človek na svete a svojím dosahom a počtom predplatiteľov prekonáva všetkých konkurentov. V prvom štvrťroku 2025 vyplatila tvorcom obsahu a vydavateľom viac než 100 miliónov USD, vrátane Joea Rogana a Alexa Coopera a potvrdila svoj záväzok, že bude lepšie vyplácať tvorcov obsahu. O tejto téme sme Vás informovali v článku nižšie:
Analytici vnímajú Spotify ako čoraz defenzívnejší titul. Bank of America ju prirovnáva k „úžitkovej službe digitálneho veku“. CEO Daniel Ek označil ceny za jeden z hlavných rastových nástrojov budúcnosti, no zároveň prisľúbil, že každé ďalšie zvýšenie bude strategické a postupné. Aj keď investori zareagovali na nové čísla chladne, dlhodobý výhľad ostáva pozitívny. Spotify má podľa analytikov Bank of America silný produkt, lojálnu užívateľskú bázu, efektívne riadenie nákladov a zreteľnú víziu.
Akcie Spotify
Akcie firmy si od začiatku roka pripísali +26,1 % a za posledných 12 mesiacov vzrástli o +105,7 %. V súčasnosti sa obchodujú na úrovni 576,9 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 92,6 násobok zisku na akciu (P/E), 64,8 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 61,8 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 118,1 miliardy USD.
Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny
Investori Rheinmetallu jasajú naďalej, akcie najväčšej európskej zbrojovky si pripisujú ďalších 6 %
ServiceNow necháva zvyšok softvérových firiem v tieni, akcie vzrástli o ďalších 15 %
Fiserv, nenápadná rastová hviezda, s najhorším dňom za 25 rokov
Google hlási buyback za 70 miliárd USD a zvyšuje dividendu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.