Nádej na zlepšenie

Nestlé je najväčšia potravinárska spoločnosť na svete, ale za posledných päť rokov jej akcie investorom moc radosť nerobia. Je teraz správny čas na kúpu akcií tohto 158-ročného švajčiarskeho giganta? S portfóliom zahŕňajúcim približne 30 populárnych značiek, ktoré generujú viac ako 100 miliárd USD ročne v tržbách, vrátane Perrier, Nescafe a Gerber, by líder v potravinárstve nemal mať problémy s rastom svojho biznisu.

Avšak spoločnosť v posledných štvrťrokoch hlásila slabé objemy predaja. Kľúčový ukazovateľ objemu predaja klesol v prvom štvrťroku o 2 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, čo je o 1,5 percentuálneho bodu menej ako konsenzus. Ceny vzrástli len o 3,4 % v porovnaní so 7,5 % minulý rok, v dôsledku odmietavého postoja spotrebiteľov k výrazne vyšším nákladom na potraviny. Posledné výsledky len prehĺbili negatívny sentiment, ktorý od roku 2022 prešiel od „nádeje k zúfalstvu“. Akcie Nestlé klesli za posledný rok o 15 %, pre porovnanie, index S&P 500 za to isté obdobie vzrástol o viac ako 25 %.

Existuje však dôvod na nádej. CEO Mark Schneider uviedol, že predaj v prvom štvrťroku bol ovplyvnený jednorazovými faktormi, vrátane poklesu platieb v USA od rodín s nízkymi príjmami. Taktiež predikoval, že objem sa v nasledujúcich štvrťrokoch zotaví. Vyjadril „veľkú dôveru“ v dosiahnutie cieľov giganta na 4 % rast organického predaja tento rok a 6 % až 10 % ročný nárast zisku na akciu upraveného o kurzové pohyby.

Upravený zisk na akciu spoločnosti vzrástol v roku 2023 o 8 %, a tento rok sa očakáva, že bude na dolnom konci rozpätia 6 až 10 %. Splnenie týchto čísel, najmä v čase, keď sa akcie už neobchodujú s prémiou voči ostatným konkurentom, by mohlo akcie opäť naštartovať správnym smerom.

Finančné ukazovatele a výhľad

Nestlé sa obchoduje za približne 19-násobok predpokladaných ziskov na akciu za rok 2024, čo je len o trochu vyššie ako európski rivali Unilever a Danone, pričom je to podobná hodnota ako má Mondelez a dokonca nižšie ako PepsiCo a Coca-Cola. Avšak Nestlé je ešte lacnejšia, než sa zdá. Jej pomer cena/zisk je bližšie k 15, keď sa zohľadní jej 20 % podiel vo francúzskej kozmetickej spoločnosti L’Oréal, ktorá má hodnotu viac ako 50 miliárd USD. Predaj podielu v L’Oréal by mohol pomôcť financovať veľký buyback, no takýto dramatický krok nie je v súlade s uvážlivejším štýlom spoločnosti.

Konzervatívna spoločnosť nerada robí veľké kroky, hoci v posledných rokoch zrýchlila vývoj produktov a viac sa zamerala na zdravie a výživu prostredníctvom akvizícií, vrátane nákupu materskej spoločnosti doplnkov Nature’s Bounty v roku 2021. Niekoľko nákupov však nebolo úspešných, najmä nákup výrobcu pripravených jedál Freshly. „Nie sme zástancami veľkých reštrukturalizácií a nemáme v úmysle ísť týmto smerom,“ povedal Schneider. „Považujeme ich za rušivé.“ Obdivovatelia Nestlé tento prístup oceňujú. „Nestlé má portfólio žiadaných spotrebiteľských značiek,“ hovorí Tom Russo, riadiaci člen spoločnosti Gardner Russo & Quinn. „Má manažment pripravený a ochotný investovať do dlhodobého vytvárania bohatstva pre akcionárov.“

Spiaci obor Nestlé prešiel obdobím stagnácie, prebudí sa?
Zdroj: Barrons

Russo poukazuje na úspech Nespressa, kávového biznisu populárneho v Európe. Popredný hráč v potravinárskom priemysle investoval niekoľko miliárd USD do vývoja Nespressa, ktoré v minulom roku generovalo tržby vo výške 7 miliárd USD s 20 % maržami. Súčasná prevádzková marža spoločnosti je 17 %, túto maržu si Nestlé drží približne rovnakú už 10 rokov. Analytici z HSBC považujú práve kávu a krmivo pre domáce zvieratá, predávané pod značkami ako Purina, za dve z najlepších obchodných odvetví firmy. Nescafe, instantná káva spoločnosti, je populárna v rozvojových krajinách.

Spiaci obor Nestlé prešiel obdobím stagnácie, prebudí sa?
Zdroj: Alphaspread

Nestlé pôsobí v takmer 190 krajinách a získava približne 40 % svojich tržieb z rozvojových krajín, kde rastúce bohatstvo a populácia ponúkajú rastové príležitosti. Spoločnosť tiež sleduje stratégiu vývoja drahších produktov v rôznych kategóriách, vrátane kávy, krmív pre domáce zvieratá a balenej vody, ktoré prinášajú vyššie marže. Prémiové produkty tvoria viac ako tretinu tržieb, oproti 11 % v roku 2013.

Akcie Nestlé


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -14,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 102,7 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 21,9 násobok zisku na akciu (P/E), 17 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 17,6 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 269,1 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 3,24 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAkcie na 10 minút #15: Amazon v prestížnom klube a realitná kríza v Nemecku
Ďalší článokPrekoná zlato historické maximá?
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno