Kvartálne výsledky

Zatiaľ čo svetový luxusný trh nezažíva práve najlepšie obdobie a do roku 2025 vošiel s obavami a opatrnosťou, švajčiarsky koncern Richemont ukazuje, že existuje aj iná cesta. Výrobca luxusných šperkov a hodiniek, za ktorým stoja mená ako Cartier či Van Cleef & Arpels, zverejnil výsledky, ktoré prekonali očakávania Wall Street. Tržby v poslednom fiškálnom štvrťroku vzrástli o 7 % na 5,17 miliardy EUR, čím prekonali odhadovaných 4,98 miliardy EUR. Investorov presvedčili nielen kvartálne čísla, ale aj odolnosť značky voči globálnym výkyvom.

Akcie Richemontu posilnili o 6,9 %, čo ich katapultovalo na čelo indexu Stoxx 600. Za posledný rok si výrobca luxusného tovaru pripísal už 24 %. V čase, keď konkurencia ako LVMH či Kering zápasí s dvojcifernými poklesmi, Richemont ukazuje, že dlhodobé myslenie a orientácia na stabilný „hard luxury“ segment, teda šperky a hodinky, prinášajú zaujímavé výsledky. Vedenie firmy sa tak môže oprieť nielen o priazeň trhu, ale aj o dôveru investorov, ktorí čoraz častejšie vyhľadávajú značky schopné dodať nielen rast, ale aj konzistenciu. Richemont momentálne spĺňa oboje. O problémoch Keringu, vlastníka značky Gucci, si môžete prečítať nižšie:

Najdôležitejšie čísla

Za fiškálny rok, ktorý sa skončil 31. marca 2025, dosiahla spoločnosť Richemont celkové tržby vo výške 21,4 miliardy EUR, čo predstavuje 4 % medziročný rast. Hlavným ťahúňom bol segment šperkov, ktorý medziročne vzrástol o 8 % na 15,3 miliardy EUR. Len za štvrtý kvartál sa predaje šperkov zvýšili o 11 %, čo potvrdzuje trend, že spotrebitelia aj v neistých časoch hľadajú trvalú hodnotu.

Šperky sú stále v kurze, akcie Richemontu vzrástli o štvrtinu
Zdroj: Statista

Na druhej strane hodinárska divízia, do ktorej patria značky Piaget, Roger Dubuis či Baume & Mercier, zaznamenala pokles o 13 % na 3,3 miliardy EUR. Najväčší pokles bol hlásený z Ázie, kde predaje klesli o 13 %, pričom len v Číne došlo k 23 % prepadu. Japonsko sa stalo nečakaným hrdinom regiónu a to vďaka slabému jenu a rastúcemu turistickému dopytu. Výsledkom bolo, že tržby vyskočili o 25 %.

V Spojených štátoch zaznamenala firma 16 % rast, v Európe 10 % a v oblasti Blízkeho východu a Afriky 15 %. V segmente módy a doplnkov (napr. Chloé, Alaïa, Gianvito Rossi) sa ročné tržby zvýšili o 7 % na 2,8 miliardy EUR. Tieto čísla potvrdzujú silnú diverzifikáciu príjmov a schopnosť firmy udržať rast aj v čase, keď konkurencia hlási poklesy naprieč kľúčovými trhmi.

Najdôležitejšie novinky

Popri silných číslach zaujala aj stratégia a pohľad manažmentu na turbulentné trhové prostredie. Richemont sa nehrnie do zvyšovania cien, na rozdiel od niektorých konkurentov, ktorí po pandémii prudko zdraželi. Manažment firmy sa rozhodol zvoliť konzistentný globálny prístup. V marci síce Cartier upravil ceny nahor, no vedenie upozornilo, že ide najmä o reakciu na výmenné kurzy, nie o snahu maximalizovať marže.

Americké clá, aj keď momentálne odložené na 90 dní, predstavujú ďalší potenciálny problém. V prípade plnej platnosti by mohli znamenať až 31 % zaťaženie pre švajčiarske hodinky. Richemont zatiaľ zvažuje všetky scenáre, no zachováva si triezvy pohľad a odmieta prenášať všetky náklady priamo na zákazníka. Zmena sa dotkla aj vedenia a do funkcie CEO bol menovaný Nicolas Bos, bývalý šéf Van Cleef & Arpels.

Už v druhej polovici fiškálneho roka sa pod jeho vedením firma odrazila k dvom silným štvrťrokom s rastom 10 % a 7 %. Richemont tak ukazuje schopnosť zmeniť tempo, keď si to situácia vyžaduje. Jedným z kľúčových míľnikov roka bol aj predaj módnej platformy Yoox Net-A-Porter spoločnosti Mytheresa. Firma tým posilnila svoje zameranie na hlavné aktivity a zároveň vytvorila priestor pre budúce partnerstvá v digitálnom priestore.

Analytici považujú Richemont za výnimočný príklad luxusnej firmy, ktorá nielen prežila búrku, ale dokázala ju využiť vo svoj prospech. Jean-Philippe Bertschy z Vontobel poznamenal, že podiel šperkov na celkových tržbách stúpol zo 36 % z roku 2019 na dnešných 54 %, čím sa firma jasne oddelila od cyklických trendov módy. Ako to výstižne zhrnul predseda predstavenstva Johann Rupert: „Náš dlhodobý pohľad, podporený zdravou bilanciou, priniesol za 25 rokov sedemnásobný rast tržieb. A práve táto filozofia zostáva jadrom našej stratégie aj dnes.“

Akcie Richemont


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +30,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 67,9 USD. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 27,8 násobok zisku na akciu (P/E) a 25,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 18,4 násobok EV/EBITDASúčasná trhová hodnota je na úrovni 116,4 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 1,66 %.


Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny

V ríši deflácie a cenových vojen: Alibaba rastie, čo JD.com?
Z prachu regulácií späť na výslnie, Tencent opäť udáva tempo
Návrat rozprávkara z Wall Street? Akcie Disney skáču o 11 %
Vyprchala eufória? Akcie Arm stratili od maxima 40 %
Červený kôň sa nesplaší: Kým Porsche klesá, Ferrari zrýchľuje
Aj napriek 12 % poklesu Palantir žiari, kým iní padajú. Prečo?
Člen Big Techu Amazon sa prepadá. Čo je za tým?
Apple sťahuje nadol ázijský výrobný reťazec, akcie od začiatku roka stratili 16 %
Trumpove clá, európske pokuty a aj tak rekordný zisk, Meta si pripisuje 6 %
Najhodnotnejšia firma sveta? Microsoft si znova nárokuje titul, akcie vyleteli o 9 %
Akcie Porsche najnižšie od IPO, čo brzdí nemeckú legendu?
Spotify sa blíži k méte 700 miliónov mesačne aktívnych používateľov
Investori Rheinmetallu jasajú naďalej, akcie najväčšej európskej zbrojovky si pripisujú ďalších 6 %
ServiceNow necháva zvyšok softvérových firiem v tieni, akcie vzrástli o ďalších 15 %
Fiserv, nenápadná rastová hviezda, s najhorším dňom za 25 rokov
Google hlási buyback za 70 miliárd USD a zvyšuje dividendu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo, Reuters
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokFúzia s Dick’s vystrelila akcie Foot Locker o 85 %
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno