Kvartálne výsledky
Zatiaľ čo svetový luxusný trh nezažíva práve najlepšie obdobie a do roku 2025 vošiel s obavami a opatrnosťou, švajčiarsky koncern Richemont ukazuje, že existuje aj iná cesta. Výrobca luxusných šperkov a hodiniek, za ktorým stoja mená ako Cartier či Van Cleef & Arpels, zverejnil výsledky, ktoré prekonali očakávania Wall Street. Tržby v poslednom fiškálnom štvrťroku vzrástli o 7 % na 5,17 miliardy EUR, čím prekonali odhadovaných 4,98 miliardy EUR. Investorov presvedčili nielen kvartálne čísla, ale aj odolnosť značky voči globálnym výkyvom.
Akcie Richemontu posilnili o 6,9 %, čo ich katapultovalo na čelo indexu Stoxx 600. Za posledný rok si výrobca luxusného tovaru pripísal už 24 %. V čase, keď konkurencia ako LVMH či Kering zápasí s dvojcifernými poklesmi, Richemont ukazuje, že dlhodobé myslenie a orientácia na stabilný „hard luxury“ segment, teda šperky a hodinky, prinášajú zaujímavé výsledky. Vedenie firmy sa tak môže oprieť nielen o priazeň trhu, ale aj o dôveru investorov, ktorí čoraz častejšie vyhľadávajú značky schopné dodať nielen rast, ale aj konzistenciu. Richemont momentálne spĺňa oboje. O problémoch Keringu, vlastníka značky Gucci, si môžete prečítať nižšie:
Najdôležitejšie čísla
Za fiškálny rok, ktorý sa skončil 31. marca 2025, dosiahla spoločnosť Richemont celkové tržby vo výške 21,4 miliardy EUR, čo predstavuje 4 % medziročný rast. Hlavným ťahúňom bol segment šperkov, ktorý medziročne vzrástol o 8 % na 15,3 miliardy EUR. Len za štvrtý kvartál sa predaje šperkov zvýšili o 11 %, čo potvrdzuje trend, že spotrebitelia aj v neistých časoch hľadajú trvalú hodnotu.
Na druhej strane hodinárska divízia, do ktorej patria značky Piaget, Roger Dubuis či Baume & Mercier, zaznamenala pokles o 13 % na 3,3 miliardy EUR. Najväčší pokles bol hlásený z Ázie, kde predaje klesli o 13 %, pričom len v Číne došlo k 23 % prepadu. Japonsko sa stalo nečakaným hrdinom regiónu a to vďaka slabému jenu a rastúcemu turistickému dopytu. Výsledkom bolo, že tržby vyskočili o 25 %.
V Spojených štátoch zaznamenala firma 16 % rast, v Európe 10 % a v oblasti Blízkeho východu a Afriky 15 %. V segmente módy a doplnkov (napr. Chloé, Alaïa, Gianvito Rossi) sa ročné tržby zvýšili o 7 % na 2,8 miliardy EUR. Tieto čísla potvrdzujú silnú diverzifikáciu príjmov a schopnosť firmy udržať rast aj v čase, keď konkurencia hlási poklesy naprieč kľúčovými trhmi.
Najdôležitejšie novinky
Popri silných číslach zaujala aj stratégia a pohľad manažmentu na turbulentné trhové prostredie. Richemont sa nehrnie do zvyšovania cien, na rozdiel od niektorých konkurentov, ktorí po pandémii prudko zdraželi. Manažment firmy sa rozhodol zvoliť konzistentný globálny prístup. V marci síce Cartier upravil ceny nahor, no vedenie upozornilo, že ide najmä o reakciu na výmenné kurzy, nie o snahu maximalizovať marže.
Americké clá, aj keď momentálne odložené na 90 dní, predstavujú ďalší potenciálny problém. V prípade plnej platnosti by mohli znamenať až 31 % zaťaženie pre švajčiarske hodinky. Richemont zatiaľ zvažuje všetky scenáre, no zachováva si triezvy pohľad a odmieta prenášať všetky náklady priamo na zákazníka. Zmena sa dotkla aj vedenia a do funkcie CEO bol menovaný Nicolas Bos, bývalý šéf Van Cleef & Arpels.
Už v druhej polovici fiškálneho roka sa pod jeho vedením firma odrazila k dvom silným štvrťrokom s rastom 10 % a 7 %. Richemont tak ukazuje schopnosť zmeniť tempo, keď si to situácia vyžaduje. Jedným z kľúčových míľnikov roka bol aj predaj módnej platformy Yoox Net-A-Porter spoločnosti Mytheresa. Firma tým posilnila svoje zameranie na hlavné aktivity a zároveň vytvorila priestor pre budúce partnerstvá v digitálnom priestore.
Analytici považujú Richemont za výnimočný príklad luxusnej firmy, ktorá nielen prežila búrku, ale dokázala ju využiť vo svoj prospech. Jean-Philippe Bertschy z Vontobel poznamenal, že podiel šperkov na celkových tržbách stúpol zo 36 % z roku 2019 na dnešných 54 %, čím sa firma jasne oddelila od cyklických trendov módy. Ako to výstižne zhrnul predseda predstavenstva Johann Rupert: „Náš dlhodobý pohľad, podporený zdravou bilanciou, priniesol za 25 rokov sedemnásobný rast tržieb. A práve táto filozofia zostáva jadrom našej stratégie aj dnes.“
Akcie Richemont
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +30,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 67,9 USD. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 27,8 násobok zisku na akciu (P/E) a 25,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 18,4 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová hodnota je na úrovni 116,4 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 1,66 %.
Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny
V ríši deflácie a cenových vojen: Alibaba rastie, čo JD.com?
Z prachu regulácií späť na výslnie, Tencent opäť udáva tempo
Návrat rozprávkara z Wall Street? Akcie Disney skáču o 11 %
Vyprchala eufória? Akcie Arm stratili od maxima 40 %
Červený kôň sa nesplaší: Kým Porsche klesá, Ferrari zrýchľuje
Aj napriek 12 % poklesu Palantir žiari, kým iní padajú. Prečo?
Člen Big Techu Amazon sa prepadá. Čo je za tým?
Apple sťahuje nadol ázijský výrobný reťazec, akcie od začiatku roka stratili 16 %
Trumpove clá, európske pokuty a aj tak rekordný zisk, Meta si pripisuje 6 %
Najhodnotnejšia firma sveta? Microsoft si znova nárokuje titul, akcie vyleteli o 9 %
Akcie Porsche najnižšie od IPO, čo brzdí nemeckú legendu?
Spotify sa blíži k méte 700 miliónov mesačne aktívnych používateľov
Investori Rheinmetallu jasajú naďalej, akcie najväčšej európskej zbrojovky si pripisujú ďalších 6 %
ServiceNow necháva zvyšok softvérových firiem v tieni, akcie vzrástli o ďalších 15 %
Fiserv, nenápadná rastová hviezda, s najhorším dňom za 25 rokov
Google hlási buyback za 70 miliárd USD a zvyšuje dividendu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu
IBM je späť: AI ťahá tržby nahor, 109 rokov dividend, no nie všetko ide podľa plánu
Zbohom zdravotníctvo, vitaj rast. 3M nachádza nový dych
Z cloudu až na trón, SAP valcuje Starý kontinent
Predaje Tesly najnižšie za dva roky, Musk sľubuje návrat
Netflix chce byť biliónovou firmou, recesia ho nezastaví
Európsky čipový klenot ASML pokračuje v prepade, od maxima je nižšie o 45 %
Americké banky lámu rekordy, ale recesia číha za rohom
Impérium LVMH pokorené, Hermès korunovaný za nového vládcu luxusu
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.