Čína zrýchľuje preteky o autonómnu dopravu
Čínske mestá sa rýchlo menia na priestor, kde sa testuje budúcnosť dopravy. Baidu, čínska technologická spoločnosť, známa najmä ako prevádzkovateľ najväčšieho internetového vyhľadávača v Číne, no zároveň sa venuje aj vývoju umelej inteligencie a autonómnych technológií, ukázala, ako rýchlo sa autonómne taxíky dokážu stať bežnou súčasťou života. Ich služba Apollo Go dosiahla k 31. októbru výrazný míľnik, vyše 250 tisíc jázd bez vodiča za týždeň. Ide o rovnaký výsledok, aký americké Waymo dosiahlo v apríli pri svojich platených jazdách v USA.
Waymo, za ktorým stojí Alphabet, dnes vozí ľudí najmä po San Franciscu, Los Angeles a Phoenixe. Prostredníctvom spolupráce s Uberom sa rozširuje aj do Austinu a Atlanty. Apollo Go si však buduje vlastnú cestu. Ešte v druhom štvrťroku tohto roka malo priemerne okolo 169 tisíc jázd týždenne. Toto číslo vypočítala CNBC z údajov o 2,2 milióna jázd bez vodiča v období do 30. júna. Nárast na súčasnú úroveň bol teda veľmi rýchly, najmä v odvetví, kde sa prísne sleduje bezpečnosť a spoľahlivosť.

Rast autonómnej dopravy nie je len príbehom jednej firmy. Čína aj USA vnímajú autonómne vozidlá ako strategickú technológiu, podobne ako umelú inteligenciu či elektromobilitu. Waymo postupuje opatrne a krok za krokom buduje dôveru amerických miest. Baidu volí širší a rýchlejší postup, ktorý podporuje aj spolupráca s mestami a štátna infraštruktúra. Jednoducho povedané, v Číne to ide rýchlejšie.
Apollo Go naberá globálne rozmery
Apollo Go dnes jazdí vo Wu-chane, v niektorých častiach Pekingu, Šanghaja a Šen-čenu. Baidu však nechce zostať iba doma. Služba sa pripravuje na rozšírenie do Hongkongu, Dubaja, Abú Zabí a najnovšie aj do Švajčiarska. V každej lokalite platí rovnaká podmienka: autonómne vozidlá musia najskôr prejsť verejným testovaním, až potom môžu vyberať cestovné. Viac o téme, ako by mohol Baidu ovládnuť Starý kontinent nájdete v článku nižšie:
Doterajšie výsledky ukazujú, že autonómne taxíky už nie sú len futuristickým pokusom. Apollo Go má za sebou 17 miliónov objednaných jázd a vozidlá prešli 240 miliónov kilometrov, z toho 140 miliónov úplne bez vodiča. Baidu tiež zverejnilo bezpečnostné dáta, ktoré patria k najdôležitejším ukazovateľom pri hodnotení autonómnych áut. Priemerne eviduje iba jeden prípad, keď sa aktivoval airbag, na každých 10,1 milióna najazdených kilometrov.
A čo je dôležitejšie, doteraz nezaznamenalo žiadnu vážnu nehodu s poranením alebo úmrtím človeka. Záujem trhu aj investorov je preto veľký. Baidu zverejní svoje finančné výsledky 18. novembra pred otvorením amerických trhov. Už 13. novembra v Pekingu chystá technologickú konferenciu, na ktorej sa očakávajú nové informácie o smerovaní autonómnych technológií.
Dve odlišné cesty k rovnakému cieľu
Súboj o autonómnu dopravu je čoraz viditeľnejší. Konkurenti Baidu, ako Pony.ai a WeRide, zatiaľ neuviedli aktuálne údaje o svojom týždennom počte jázd. Waymo tiež nereagovalo na otázku, či už prekonalo svoj jarný rekord. Je zrejmé, že firmy si dnes výsledky strážia ešte opatrnejšie než v minulosti, pretože ide o trh, ktorý sa môže stať jedným z najvýznamnejších technologických sektorov nasledujúceho desaťročia.
Očakáva sa, že trh s autonómnou dopravou dosiahne do roku 2034 hodnotu až 127,8 miliardy USD. V hre nie je iba samotná technológia, ale aj spôsob, akým sa budú mestá rozvíjať a fungovať. Autonómne vozidlá môžu znížiť náklady na dopravu, odľahčiť mestskú infraštruktúru, zlepšiť bezpečnosť aj kvalitu ovzdušia. Súčasné makroekonomické podmienky tieto trendy podporujú, pretože investori aktívne hľadajú nové sektory s vysokým rastovým potenciálom. Autonómna mobilita patrí medzi najsľubnejšie a do pretekov sa postupne pridávajú aj tradiční hráči, vrátane Uberu, ktorý vidí v tejto transformácii príležitosť opäť posilniť svoju pozíciu a nemôžeme zabúdať ani na Teslu.

Hoci autonómne jazdy boli ešte nedávno len odvážnou predstavou, dnes sa stávajú realitou veľkých miest. USA a Čína však volia úplne rozdielne stratégie. Waymo postupuje pomaly, transparentne a získava si dôveru krok za krokom. Baidu s Apollo Go ide rýchlejšou cestou, vo veľkých objemoch a s výraznou podporou miest a štátu, ktorý aktívne prispôsobuje podmienky pre masové nasadenie autonómnych áut. To, kto získa náskok, môže ovplyvniť, ako bude vyzerať mestská mobilita o pár rokov. Autonómne taxíky tak môžu zmeniť spôsob, akým sa presúvame.
Akcie Baidu
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +38,3 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 121,2 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 11,1 násobok zisku na akciu (P/E), 10,9 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 9,7 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 41,9 miliardy USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.





