Výsledky 2024: Stabilné tržby, no nižší zisk

Nemecká športová značka Puma so 75-ročnou históriou a jeden z lídrov v oblasti športového oblečenia a obuvi sa ocitla pod tlakom po zverejnení predbežných výsledkov za rok 2024. Spoločnosť vykázala pokles čistého zisku na 282 miliónov EUR z 305 miliónov EUR v roku 2023. Akcie spoločnosti na burze reagovali poklesom o 16 %, čím sa dostali na úroveň z marca 2018.

Puma zaznamenala v roku 2024 celoročné tržby vo výške 8,82 miliardy EUR, čo predstavuje nárast o 4,4 % v konštantnej mene, avšak výsledky za štvrtý kvartál sklamali očakávania analytikov. Tržby v tomto období vzrástli o 9,8 %, zatiaľ čo analytici očakávali 12 %. Prevádzkový zisk (EBIT) za rok 2024 zostal na úrovni 622 miliónov EUR, čo je rovnaká hodnota ako v roku 2023.

Čistý zisk za štvrtý kvartál dosiahol 24 miliónov EUR, čo je výrazný nárast oproti iba 1 miliónu EUR za rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku, no stále pod očakávaniami Wall Street. Spoločnosť, ktorá distribuuje svoje produkty do viac ako 120 krajín a celosvetovo zamestnáva približne 20 000 ľudí, čelí rastúcej konkurencii nielen od tradičných hráčov, ako sú Nike a Adidas, ale aj od nových, rýchlo rastúcich značiek, ako sú On Running a Hoka.

image 144
Zdroj: Statista

Rivalita medzi Pumou a Adidasom je pritom jednou z najikonickejších v histórii športového priemyslu. Pôvod oboch značiek siaha do rovnakého mesta, Herzogenaurachu, kde bratia Adolf („Adi“) a Rudolf Dasslerovci začali svoju podnikateľskú cestu. Po ich osobnom rozkole v roku 1948 sa Adi stal zakladateľom Adidasu, zatiaľ čo Rudolf založil Pumu. Toto rozdelenie rozdelilo nielen ich podniky, ale aj samotné mesto, kde obyvatelia dlhé roky podporovali buď jednu, alebo druhú značku.

Táto historická rivalita pretrváva dodnes, pričom Adidas a Puma súperia o miesto na trhu nielen v oblasti športovej výkonnosti, ale aj v oblasti životného štýlu. Zatiaľ čo Adidas včera reportoval svoje výsledky s náznakmi zlepšenia, Puma sa snaží držať krok, no čelí rastúcej konkurencii a tlaku zo strany investorov. Viac o výsledkoch Adidasu nájdeš v článku nižšie.

Firmy ako On Running a Hoka výrazne ovplyvňujú trh a zvyšujú nároky na kreatívnosť a efektivitu. Modely, ako napríklad Puma Speedcat, sa snažia zaujať motoristickými inšpiráciami, no ich predajné čísla podľa analytikov JP Morgan zaostávajú za očakávaniami. Adidas medzitým získal dominantné postavenie s retro modelmi, ako je Samba, ktoré ovládli trh.

Stratégiou je efektivita: Program „Nextlevel“

V snahe posilniť svoju ziskovosť Puma spustila program „Nextlevel“, ktorý je zameraný na zvyšovanie efektivity a znižovanie nákladov. Spoločnosť si stanovila cieľ zvýšiť svoju prevádzkovú maržu (EBIT) na 8,5 % do roku 2027, čo je nárast oproti súčasným 7,1 %. Tento plán prichádza v čase, keď sa Puma snaží nájsť rovnováhu medzi nákladovou efektivitou a pokračujúcimi investíciami do značky.

Niektorí analytici, ako Wendy Liu z Barclays, však upozorňujú, že dôraz na šetrenie nákladov by mohol oslabiť zameranie vedenia na rast predaja. „Vidíme viac otázok ako odpovedí o ceste, ktorou sa Puma bude uberať do roku 2027,“ poznamenala Liu. Po zverejnení slabých výsledkov a očakávaní ďalších výziev klesli akcie Pumy na burze o 18 %, čo predstavuje najhorší deň pre akcie spoločnosti v histórii. Tento prepad poukazuje na obavy investorov z jej schopnosti konkurovať väčším rivalom a získať väčší podiel na globálnom trhu športového oblečenia, ktorý dosahuje hodnotu 400 miliárd USD.

Rev Puma sa zmenil na kňučanie investorov, akcie najnižšie za 7 rokov
Zdroj: Grandviewresearch

Pred Pumou stoja veľké výzvy, od rastúcej konkurencie po strategickú potrebu zvýšiť marže. Zatiaľ čo nový program „Nextlevel“ môže zlepšiť nákladovú efektivitu, dôležité bude udržať investície do produktov a značky, aby spoločnosť dokázala zaujať zákazníkov v silne konkurenčnom prostredí. Investorom teraz nezostáva nič iné, ako čakať na oficiálne finančné výsledky a výhľad na rok 2025, ktoré Puma zverejní 12. marca.

Akcie Puma


Akcie firmy za posledný rok klesli o -20,4 % na 34,5 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 20 násobok zisku na akciu (P/E), 12,5 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 10,9 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 5,1 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 2,38 %.


Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny

Adidas sa vracia na výslnie, Nike zostáva v tieni
TSMC zažil rekordný rok 2024, rast najväčšieho výrobcu čipov neutícha
Impozantný začiatok, najväčšie americké banky otvárajú sezónu rekordom
Netflix búra hranice: Squid Game 2, zvyšovanie cien a rekordný počet predplatiteľov

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokRio Tinto a Glencore: Najväčšia ťažobná fúzia v histórii?
Ďalší článokAko si vybrať akcie, do ktorých investovať?
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno