Výrobcovia alkoholu zažívajú náročné časy

Svetoznáme značky alkoholu a piva čelia náročnému štartu do roka 2025. Možné clá, varovania o zdravotných rizikách od amerického chirurga a pretrvávajúca inflácia spôsobujú problémy veľkým hráčom na trhu, ako sú Constellation Brands a Anheuser-Busch InBev. Tieto faktory poslali akcie niektorých firiem do červených čísel.

Constellation Brands, výrobca pív Modelo a Corona, oznámil pokles akcií o 17 %, po tom, čo jeho štvrťročné tržby za obdobie končiace 30. novembra nesplnili odhady analytikov. Spoločnosť zároveň znížila výhľad na fiškálny rok kvôli „znižujúcim sa očakávaniam rastu čistých tržieb a prevádzkového zisku.“ Závislosť spoločnosti na mexických pivách ju robí zraniteľnou voči plánovaným clám prezidenta Donalda Trumpa.

Ani ďalší giganti v sektore alkoholu neunikli negatívnym trendom. Anheuser-Busch InBev, známy značkami Budweiser a Bud Light, zaznamenal pokles akcií o 6 % od začiatku roka, zatiaľ čo Molson Coors klesol o 7 %. Podobne si pohoršil aj Brown-Forman, výrobca Jack Daniel’s a Finlandia, s poklesom o 9 %. Diageo, producent Guinnessu a Tanqueray, si odpísal 7 %. Pre porovnanie, index S&P 500 stratil len približne 0,5 %. Tento rozdiel naznačuje, že problémy alkoholového sektora sú výraznejšie než celkové trhové trendy.

Výrobcovia alkoholu s katastrofálnym štartom roku 2025, akcie padajú už roky
Zdroj: FinanceYahoo

Jedným z dôvodov je nedávne varovanie amerického chirurga Viveka Murthyho, ktorý 3. januára upozornil na spojenie medzi konzumáciou alkoholu a rizikom rakoviny. Odporúčal zavedenie výraznejších varovných štítkov na alkoholických nápojoch, čo môže negatívne ovplyvniť spotrebiteľský dopyt.

Inflácia, ceny a neistota

Ďalším problémom sú potenciálne clá na produkty vyrábané v zahraničí, ktoré by mohli zvýšiť ceny alebo spustiť odvetné útoky zo strany obchodných partnerov voči americkým výrobkom. Prezident Trump plánuje zaviesť 25 % clo na tovar dovážaný z krajín vrátane Mexika a EÚ, čo predstavuje riziko pre značky závislé na importe.

Pretrvávajúca inflácia je ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje nákupné správanie spotrebiteľov. „Spotrebitelia uprednostňujú nižšie ceny a hľadajú lepšiu hodnotu za svoje peniaze,“ uviedol Bill Newlands, CEO Constellation, počas konferenčného hovoru s analytikmi. Táto tendencia zasiahla najmä luxusné segmenty vín a destilátov.

Podľa analytikov z TD Cowen potrebuje mnoho značiek „resetovať svoje ceny a štruktúry marží, aby zlepšili vnímanie hodnoty medzi zákazníkmi.“ Očakáva sa, že práve vyššie ceny spôsobené infláciou budú v roku 2025 jednou z najväčších výziev pre odvetvie. Hoci investičné banky, ako Bernstein, stále vidia potenciál v značkách Constellation a Brown-Forman z fundamentálneho hľadiska, pripúšťajú, že neistota okolo ciel a ďalších regulačných opatrení bude aj naďalej brzdiť optimizmus investorov.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokTSMC zažil rekordný rok 2024, rast najväčšieho výrobcu čipov neutícha
Ďalší článokInvestovanie na eToro #11: Čo sú komodity a ako do nich investovať
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno