Ikona talianskej módy sa vracia domov
Vo svete luxusnej módy nastal zásadný zvrat, talianska skupina Prada oznámila kúpu značky Versace za 1,25 miliardy EUR. Tento obchod znamená nielen návrat slávneho módneho domu do talianskych rúk, ale aj koniec jednej éry pod americkým vedením. Versace bol od roku 2018 súčasťou portfólia americkej spoločnosti Capri Holdings, ktorú založil Michael Kors. Capri vtedy za Versace zaplatil približne 2 miliardy USD, no od tej doby sa značka trápila.
V ére tzv. „tichého luxusu“, kde dominujú minimalistické dizajny a decentnosť, sa výrazná a sexy estetika Versace len ťažko presadzovala. Prada týmto krokom posilňuje svoje postavenie medzi globálnymi hráčmi luxusného segmentu a zároveň rozširuje svoje portfólio, v ktorom už má značky ako Miu Miu, Church’s, Car Shoe či Luna Rossa.
Kľúčovým momentom transakcie bude aj odchod Donatelly Versace, sestry zakladateľa značky Gianniho Versaceho, z pozície hlavnej dizajnérky. Po takmer 30 rokoch kreatívneho vedenia prevezme žezlo Dario Vitale, známy z módnych domov ako Gucci, Miu Miu či Bottega Veneta. Donatella ostáva v spoločnosti ako hlavná ambasádorka značky.
Podľa vyjadrení predsedu predstavenstva Prada Group, Patrizia Bertelliho, cieľom je pokračovať v odkaze značky, no zároveň jej dať silnejšiu základňu a podporu. „Chceme pokračovať v odkaze Versace a reinterpretovať jeho odvážnu estetiku,“ uviedol Bertelli. Pauline Brown, bývalá predsedníčka LVMH pre Severnú Ameriku, v reakcii na akvizíciu povedala, že Prada ide po vzore LVMH, najväčšej svetovej módnej skupiny, a snaží sa vytvoriť silné talianske impérium luxusu.
Keď spoločnosť Capri pred šiestimi rokmi kúpila Versace, mala ambíciu zvýšiť jeho tržby na 2 miliardy USD. Realita však bola oveľa skromnejšia, pretože v roku 2024 značka priniesla len 1 miliardu USD. Jimmy Choo zaznamenal tržby na úrovni 618 miliónov a najväčšia značka Capri, Michael Kors, dosiahla 3,5 miliardy.
Celkovo tak Capri zaostával za očakávaniami a rozhodol sa, že je čas na reštrukturalizáciu a spevnenie bilancie. Predaj Versace má spoločnosti umožniť posilniť investície do Michael Kors, ako aj potenciálne pripraviť predaj ďalšej značky, Jimmy Choo. Predseda a CEO Capri Holdings, John D. Idol, označil predaj Versace za správny krok. „Veríme, že Prada Group je ideálnym partnerom, ktorý značku posunie do ďalšej etapy rastu,“ povedal.
Luxusný súboj v číslach: Prada vs. LVMH vs. Hermès
V roku 2024 dosiahla Prada Group obrat 5,4 miliardy EUR, čo predstavuje medziročný rast na úrovni 17 %. Jej druhá najväčšia značka, Miu Miu, zaznamenala nárast tržieb až o 93 %, čím sa výrazne odlíšila v čase, keď konkurencia začala spomaľovať. Pre porovnanie, LVMH v tom istom roku vygeneroval obrat 85 miliárd EUR a Hermès dosiahol takmer 15,2 miliardy EUR.
Súboj o dominanciu v luxusnom segmente je teda mimoriadne intenzívny, no Prada touto akvizíciou výrazne posilňuje svoje postavenie. Zaradenie značky Versace do portfólia zvyšuje hodnotu celého módneho impéria a posilňuje konkurencieschopnosť voči gigantom ako Kering, ktorý vlastní značky Bottega Veneta a Balenciaga, alebo Tapestry, do ktorého portfólia patria značky Coach, Kate Spade a Stuart Weitzman. Tento krok nie je len obchodným rozhodnutím, ale aj symbolickým návratom talianskej módy pod talianske vedenie.
Značky ako Versace, Prada či Miu Miu predstavujú dôležitú súčasť talianskeho dizajnérskeho dedičstva, ktoré vďaka tejto transakcii získava nový impulz. Dokončenie akvizície sa očakáva v druhej polovici roka 2025, po jej schválení regulačnými orgánmi. Versace sa tak po rokoch opäť zaradí medzi európsku módnu elitu a vstupuje do novej etapy s posilnenou značkou, jasnejšou víziou a podporou skúseného lídra, ktorý vie, ako budovať globálne impérium.
Akcie Prada
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -15,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 12,5 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 17,5 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 22,4 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 16,2 miliardy USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.