BYD predbehol Volkswagen a ovládol čínsky trh
Spoločnosť BYD, jeden z najväčších výrobcov elektromobilov na svete, prekvapila trh impozantnými výsledkami. V poslednom kvartáli roka 2024 dosiahla zisk 15 miliárd jüanov (približne 1,9 miliardy EUR), čo predstavuje nárast o 73,1 % oproti rovnakému obdobiu pred rokom. Celoročne čínska automobilka vykázala zisk 5,1 miliardy EUR, čo je o 34 % viac než v roku 2023.
Tržby firmy za celý rok vzrástli o 29 % na 99 miliárd EUR, pričom len v poslednom kvartáli vzrástli o 52,7 %. Za týmto úspechom stojí najmä schopnosť automobilky ponúkať cenovo dostupnejšie modely v porovnaní s konkurenciou. Pre porovnanie, Tesla minulý rok utŕžila tržby na úrovni 90,6 miliárd EUR. Práve táto stratégia umožnila firme zvýšiť predaje aj v období, keď na trhu s elektromobilmi zúri cenová vojna.
BYD sa v roku 2024 stal najväčším predajcom automobilov v Číne, čím zosadil z trónu dlhoročného lídra, Volkswagen. Spoločnosť predala rekordných 4,27 milióna vozidiel, čo posilnilo jej dominantné postavenie na čínskom trhu. Podiel predaja automobilov a súvisiacich produktov tvoril až 79,4 % z celkových tržieb BYD. Tento segment vykázal hrubú maržu 22,3 %, čo je o 1,3 percentuálneho bodu viac než v predchádzajúcom roku.
Automobilka súperí s Teslou aj o vedúcu pozíciu na trhu s autami s čisto elektrickým pohonom. V minulom roku čínsky výrobca predal 1,76 milióna elektromobilov, Tesla 1,79 milióna. Po zahrnutí hybridov celkový predaj BYD dosiahol 4,27 milióna kusov a bol zhruba na úrovni predaja Fordu. Na akciovom trhu sú Tesla a BYD úplne iné príbehy.
Kým automobilka Elona Muska v tomto roku stratila už 26 % a od svojho maxima až 36 %, jej čínsky konkurent si od začiatku roka pripísal viac ako tretinu hodnoty. Akcie BYD sa tak pohybujú blízko historického maxima a trhová kapitalizácia spoločnosti tento rok vzrástla o 50 miliárd dolárov.
BYD pritom nielenže udržal vysoký objem predaja, ale zároveň inovoval svoje produkty. Hlavným konkurent Tesly nedávno predstavila novú platformu pre rýchle nabíjanie s názvom „Super e-Platform“ a oznámila, že inteligentné jazdné systémy budú vo väčšine jej modelov dostupné zdarma. Tento krok je súčasťou stratégie, ktorá má firmu posilniť v konkurenčnom boji. O tejto téme sme Vás informovali aj v našom najnovšom podcaste:
Expanzia do Európy a miliardová investícia
Ambície čínskeho lídra však siahajú ďaleko za hranice Číny. Spoločnosť oznámila, že zvažuje výstavbu tretej továrne v Európe, pričom za možnú lokalitu označila Nemecko. Okrem toho firma získala z predaja nových akcií 5,59 miliardy USD, ktoré plánuje investovať do výskumu a vývoja, ako aj do expanzie na zahraničné trhy. Exporty BYD v minulom roku vzrástli o 71,9 %, pričom zahraničné trhy tvorili 10 % z celkového predaja.
BYD predpokladá, že tento rok zvýši odbyt na päť až šesť miliónov vozidiel. Veľkú väčšinu predáva na čínskom trhu, snaží sa však rozširovať medzinárodnú prítomnosť, okrem iného aj v Európe. Spoločnosť koncom roka 2023 začala s výstavbou novej továrne na elektromobily v maďarskom meste Szeged, kde plánuje vyrábať 150-tisíc vozidiel ročne a vytvoriť až 10-tisíc pracovných miest.
Tento závod by mal pomôcť BYD obísť clá EÚ na čínske elektromobily výrobou priamo na európskom území. Bude v nej vyrábať elektromobily a hybridy pre európsky trh. Európska komisia však začala vyšetrovať, či výstavba závodu nebola podporená nelegálnymi dotáciami zo strany čínskej vlády. Ak sa tieto podozrenia potvrdia, BYD môže čeliť tvrdým sankciám vrátane pokút, vrátenia dotácií či dokonca obmedzenia výroby.
Maďarská vláda, ktorá projekt aktívne podporuje, tvrdí, že nebola o vyšetrovaní vopred informovaná. Výsledky vyšetrovania môžu výrazne ovplyvniť plány BYD na rozšírenie výroby v Európe, kde firma zvažuje aj výstavbu ďalšej továrne v Nemecku. Maďarská továreň by mala začať prevádzku v októbri, na budúci rok by mal spustiť výrobu nový závod BYD v Turecku. Celková kapacita oboch prevádzok má byť 500-tisíc áut ročne.
Akcie BYD
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +72,5 % a od začiatku roka sú vyššie o +36,3 %. V súčasnosti sa akcie spoločnosti obchodujú za 53,3 USD. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 33,1 násobok zisku na akciu (P/E) a 0,5 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 157,5 miliárd USD. Dividendový výnos je na úrovni 0,84 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.