Európsky platobný gigant Adyen expanduje do bankových služieb

Raketovo rastúca holandská firma bude svojim firemným zákazníkom ponúkať bankové služby s cieľom udržať súčasné vysoké tempo rastu.

0
289

Rozširovanie podnikania

Spoločnosť Adyen, ktorú sme minulý mesiac zaradili medzi 3 fintech akcie, na ktorých poklese možno profitovať, oznámila prvú veľkú strategickú expanziu od jej vstupu na burzu v roku 2018. Firma zákazníkom ponúka prijímanie platieb prostredníctvom akejkoľvek metódy, pričom jej platforma zjednodušuje platobný proces tým, že vynecháva služby prostredníkov a integruje ich. Adyen vo vyhlásení uviedol, že sa presúva do poskytovania bankových služieb. Tie by mali zahŕňať bankové účty disponibilné vo viacerých menách, firemné kreditné karty, krátkodobé hotovostné zálohy a okamžité obchodné pôžičky.

Nové bankové produkty Adyen budú spočiatku dostupné pre vybraných zákazníkov v Európe a USA, kde už spoločnosť vlastní bankové licencie. Spoločnosť tvrdí, že bankové služby budú obzvlášť atraktívne pre veľkých zákazníkov ako sú eBay, Etsy alebo Airbnb, ktorí majú veľké množstvo malých a stredných podnikov predávajúcich na svojich platformách.

xtb

Fintech odvetvie narúša podnikanie tradičných bánk

Ide taktiež o potvrdenie toho, že tradičné banky vo väčšej miere čelia konkurencii zo strany nových hráčov v oblasti finančných technológií. Tí útočia na ich podnikanie z viacerých smerov. Zatiaľ čo mnohé fintech spoločnosti vrátane PayPal, Stripe či Block (Square) „kradnú“ bankám klientov vďaka ľahšiemu prístupu a inovatívnym a lacnejším službám ako sú medzinárodne prevody peňazí, platobné karty bez poplatkov či BNPL technológia, Adyen sa snaží zamerať na bankové služby pre podniky.

Spoločnosť McKinsey & Co. predpovedá, že do roku 2025 by malé a stredné podniky len v USA minúť viac ako 100 miliárd dolárov na platobné služby.

Mnohé z týchto malých podnikov sú v súčasnosti buď bez bankového účtu alebo s nedostatočným bankovým vkladom – čo znamená, že môžu mať problémy s prístupom ku kapitálu, ktorý potrebujú pri každodenných operáciách alebo expanzii, hovorí Thom Ruiter, viceprezident pre bankovníctvo a finančné produkty spoločnosti Adyen.

Udržanie vysokého tempa rastu

Pieter van der Does, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Adyen, hovorí, že expanzia do bankovníctva bola „nevyhnutná na udržanie vysokého rastu, ktorý dnes vidíme“. Upozornil však aj na to, že výnosy z nových bankových produktov budú v aktuálnom kalendárnom roku pravdepodobne „nevýznamné“ a potom budú pomaly rásť.

Adyen v roku 2021 spracoval objemy transakcií vo výške 516 miliárd eur, čo predstavuje medziročný skok o 70 %. Holandská spoločnosť z tejto sumy vygenerovala tržby na úrovni 6 miliárd eur (nárast o 64,7 %) a čistý zisk 741 miliónov eur (nárast o 80 %). Aktuálna trhová kapitalizácia firmy je na úrovni 55 miliárd eur, no napriek tomu, že je zisková a zažíva výborné tempo rastu naprieč všetkými dôležitými ukazovateľmi, je nižšia kapitalizácia ako v prípade jej konkurencie.

Vývoj tržieb a zisku spoločnosti Adyen

Van der Does ďalej dodal, že prechod do bankovníctva má zmysel, pretože mnohí z veľkých „platformových“ zákazníkov chcú byť schopní ponúkať obchodníkom úvery a iné bankové služby. Adyen vďaka tomu, že že má toľko údajov o histórii transakcií týchto obchodníkov, má dobrú pozíciu na to, aby to umožnil. Podnik má tiež dobrú pozíciu na zhromažďovanie akýchkoľvek peňazí, ktoré požičiava obchodníkom, pretože si môže jednoducho ukrojiť kúsok z budúcich platieb, ktoré spracováva pre týchto predajcov.

Van der Does tiež hovorí, že Adyen už svojim vlastným zákazníkom ponúka okamžité výplaty za čakajúce kartové transakcie. Teraz bude môcť platformám umožniť ponúkať rovnakú službu svojim vlastným obchodníkom. Okrem toho Adyen už vykonáva mnoho rovnakých výpočtov rizika a bonity, aké bude musieť vykonať, aby bol úspešný v bankovníctve. Spoločnosť tiež vykonáva kontroly „poznaj svojho zákazníka“ a kontroly obchodníkov proti praniu špinavých peňazí.

Adyen v súčasnosti nemá záujem ponúkať bankové služby individuálnym spotrebiteľom ani trendovú záležitosť vo svete fintech – BNPL – „buy now, pay later“. Podľa slov Van der Doesa sú firemnými klientmi obchodníci a sú to oni, ktorí majú vzťah so spotrebiteľmi, pričom Adyen do tohto vzťahu zasahovať nechcú.

Akcie Adyen


Akcie Adyen za posledných 12 mesiacov klesli o -4,88 % na €1811,80 a od svojej maximálnej hodnoty sa nachádzajú nižšie o -36,10 %. V súčasnosti sa akcie firmy obchodujú za 117,5 násobok zisku na akciu (P/E), 30,7 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 81,4 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno