Predaj Tropicana

PepsiCo plánuje predať väčšinový podiel v značke populárnych ovocných džúsov Tropicana v USA súkromnej spoločnosti PAI Partners za 3,3 miliardy dolárov (2,78 miliardy eur). Nápojový gigant sa vzdá majoritného podielu v jednom z najhodnotnejších aktív, aké má v portfóliu s cieľom podporiť rast. Spoločnosť Pepsi si po ukončení transakcie nechá podiel vo výške 39% v novom spoločnom podniku a v rámci dohody, ktorá zahŕňa aj možnosť predaja určitých firiem v Európe, si tiež ponechá výhradné distribučné práva v USA na značky džúsov.

V posledných rokoch boli predaje džúsov a ovocných štiav pod tlakom, keďže spotrebitelia znižovali spotrebu cukru a volili zdravšie alternatívy alebo nápoje s nízkym obsahom cukru. Podľa Beverage Marketing spotreba ovocných štiav a ovocných nápojov klesla v roku 2020 o -19% na, z 12,9 miliardy na 10,6 miliardy litrov v roku 2011. V tom istom období predaj týchto produktov firmy PepsiCo klesol o -36% na 1,65 miliardy litrov.

Pepsi rovnako aj hlavní rivali vrátane podniku Coca-Cola už roky pracujú na presune predaja od sladených nápojov k nízkokalorickej ponuke.

Segment ovocných štiav v minulom roku vyprodukoval firme výnosy 3 miliardy dolárov a tvorili tak zhruba 4,3% z celkových výnosov, ktoré boli na úrovni 70,4 miliardy dolárov. Ziskové marže navyše nedosahovali také hodnoty ako si predstavovali akcionári a zaostávali za ostatnými oblasťami.

Pepsi
Portfólio značiek spoločnosti PepsiCo, zdroj obrázku: Themanufcaturer

Koncentrácia na rast

PepsiCo dnes generuje vyššie príjmy z predaja občerstvenia a potravín než z predaja nápojov, čo bol po dlhé roky hlavný zdroj výnosov podniku. Manažment sa aktuálne snaží zamerať na ďalšie rýchlo rastúce produkty. V minulom roku vedenie spoločnosti súhlasilo s kúpou Rockstar Energy Beverages za 3,85 miliardy dolárov, aby zvýšilo svoju prítomnosť v rýchlo rastúcej kategórii energetických nápojov.

Tropicana, ktorú Pepsi kúpila od firmy Seagram za 3,3 miliardy dolárov v roku 1998, zostáva najpredávanejšou značkou chladených pomarančových štiav v USA. Predstavuje 31% tržieb v maloobchode, za ňou nasleduje Simply Orange spoločnosti Coca-Cola, s podielom 24%, podľa Beverage Digest.

Akcie Pepsi


Akcie Pepsi sa aktuálne nachádzajú blízko svojej najvyššej úrovne v histórií, keď rast akcií podporili aj výborné štvrťročné výsledky podniku, ktoré s prehľadom prekonali očakávania Wall Street. V tomto roku však napriek tomu zaostávajú za indexom S&P 500, keď vzrástli o +5,41%, zatiaľ čo index o +17,76%.

Aktuálne sa akcie Pepsi obchodujú za 26,4 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a 30,5 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF). Sentimet analytikov ohľadom podniku je momentálne priemerný, keď z 24 analytikov až 10 má určený rating HOLD a ich priemerný cenový cieľ je vo výške $167. Akcie Pepsi ponúkajú dividendový výnos vo výške 2,88%.

Pozri tiež:

Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAnalýza akcie Coursera: Online vzdelávanie na vzostupe
Ďalší článokTragická nehoda autopilota tlačí akcie Nio do mínusu
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno