Akvizícia

PayPal dnes v tlačovej správe oznámil, že kúpi japonský startup Paidy poskytujúci BNPL (buy now, pay later) riešenia za 300 miliárd jenov (2,3 miliardy dolárov). Ide tak o reakciu spoločnosti na rýchlu adopciu služieb BNPL, ktorá zažíva globálne významný rozmach ako aj na postupnú konsolidáciu tohto trhu.

V tomto odvetví je posledných dňoch poriadne rušno, veď v posledných dňoch patrila medzi hlavné témy ohlásená spolupráca medzi Amazonom a spoločnosťou Affirm, ktorá vystrelila akcie lídra na trhu BNPL v USA vyššie o 40% a akvizícia austrálskeho poskytovateľa BNPL firmou Square za 24 miliárd dolárov. Švédska Klarna zas v júni počas ďalšieho kola financovania získala trhové ohodnotenie na úrovni 45,6 miliardy dolárov.

Akvizícia by mala prebehnúť celá v hotovosti a jej dokončenie je naplánované v priebehu štvrtého kvartálu 2021. Spoločnosť PayPal tiež uviedla, že Russel Cummerm zakladateľ a výkonný predseda rovnako ako Riku Sugie, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Paidy, budú firmu viesť aj naďalej, pričom tá si zachová svoju značku a bude prevádzkovať svoje biznisy samostatne.

Japonsko je tretím najväčším svetovým trhom pre online nákupy, ale napriek tomu je adopcia online platieb len veľmi malá o čom svedčí fakt, že takmer takmer tri štvrtiny všetkých nákupov v krajine sú platené v hotovosti.

Buy now, pay later – Kúp teraz, zaplať neskôr

Technológia BNPL funguje tak, že zákazník si pri nákupe svojho tovaru a platení nevyberie možnosť platby prostredníctvom debetnej karty, kreditnej karty Google Pay či inej dostupnej možnosti, ale zvolí si platbu cez poskytovateľa služby BNPL, ak s ňou má e-shop uzatvorené partnerstvo. Pri platbe BNPL si môže zákazník automaticky zvoliť rozloženie platby na splátky na 3,6,9 alebo 12 mesačné obdobie bez platenia úrokov.

V prípade, ak si zákazník zvolí splátky na 24 mesačné obdobie alebo podľa jeho profilu vychádza ako rizikový klient, poskytovateľ služby navrhne zákazníkovi vopred stanovený úrok, čím predkladá koľko a kedy zaplatí. Táto služba si nachádza veľkú popularitu predovšetkým medzi mladými, ktorí nechcú využívať kreditné karty s netransparentnými úrokmi.

Trh BNPL - Buy now, pay later
Globálny trh BNPL, zdroj obrázku: fincog

Paidy

Paidy patrí medzi netradičných hráčov na trhu BNPL, keďže firma síce umožňuje používateľom rozdelenie splátok pri online nákupoch, avšak splátky sa platia každý mesiac osobne v hotovosti. Japonská firma bola založená v roku 2010 a v súčasnosti má 4,3 milióna aktívnych zákazníkov.

„Neexistuje lepší domov, v ktorom by Paidy pokračoval v raste a inováciách, než PayPal, ktorý už viac ako 20 rokov odstraňuje prekážky z online nákupov,“ povedal Russell Cummer, zakladateľ a výkonný predseda Paidy.

Medzi ďalších podporovateľov Paidy patria tiež Soros Capital Management, Visa či japonský Itochu Corp. Počas posledného marcového kola financovania startup získal finančné prostriedky v hodnote 120 miliónov dolárov a ocenenie zhruba 1,2 miliardy dolárov.

Akcie PayPal


Akcie PayPal patria medzi najvýkonnejšie akcie za poslednú dekádu vôbec a svoj kvalitný výkon potvrdzujú aj v doterajšom priebehu roka, keď stúpli o +25,22%, čím prekonávajú benchmark S&P 500, ktorý vzrástol o +20,34%. Aktuálne sa akcie 25. najcennejšej spoločnosti na burze nachádzajú blízko svojho maxima.

PyPal sa obchoduje k dnešnému dňu za 71,5 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a 72,8 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF). Takéto vysoké ocenenie je v podstate v súlade s ocenením celého fintech odvetvia. Konsenzus analytikov je ohľadom akcií PayPal naďalej veľmi optimistický, keď až 42 z 51 analytikov má pre ne určený rating BUY alebo OUTPERFORM. Ich priemerný cenový cieľ je na úrovni $330, čo je o +12,5% viac ako je súčasná cena akcií.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAkcie UiPath sa po prudkom prepade blížia k svojej IPO cene
Ďalší článokAkcie Coinbase sa prepadávajú kvôli vyšetrovaniu SEC
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno