Bezprecedentný pokles

Nike, najväčšia svetová spoločnosť vyrábajúca športové oblečenie, nedávno zaznamenala najväčší prepad akcií od roku 2001, kedy sa jej akcie prepadli až o 20 % po zverejnení slabšieho než očakávaného celoročného výhľadu. Tento nepriaznivý výhľad vyvolal obavy investorov z klesajúceho dopytu, narastajúcej konkurencie a budúcich rastových perspektív spoločnosti.

Svetoznáma spoločnosť oznámila, že očakáva pokles tržieb v strednom jednocifernom rozsahu pre aktuálny fiškálny rok, ktorý začal tento mesiac, čo prekvapilo analytikov a investorov. Tí predtým očakávali mierny rast o približne 2 %. Tento kontrast viedol k výraznej trhovej reakcii, pričom trhová kapitalizácia spoločnosti sa znížila o približne 23 miliárd USD. Akcie spoločnosti pritom už zaznamenali prepad za posledných 12 mesiacov o viac ako 30 %.

Širší trh so športovým oblečením taktiež pocítil dopad negatívnych správ, keď spoločnosti ako JD Sports a Puma zaznamenali poklesy. Aj keď Adidas spočiatku zaznamenal nárast, neskôr ho však vymazal. Boj Nike s konkurenciou na trhu s obuvou, ako sú On a Deckers Outdoor Hoka, zvýšil tlak na CEO Johna Donahoea. Ten sa totiž snaží spoločnosť viesť stratégiou eliminácie tretích strán ako sú Footlockert či Macy’s a prechod na e-commerce giganta.

Nike v posledných rokoch obmedzila spoluprácu s maloobchodnými partnermi, čo sa ukázalo ako nie príliš dobrý ťah, pretože títo partneri začali propagovať konkurenčné značky. Novšie značky ako On Deckers Outdoor Hoka získavajú trhový podiel, čo prinútilo Nike zamerať sa na šport, nové produkty a veľkoobchodných partnerov.

Naopak, Adidas pod vedením generálneho riaditeľa Bjorna Guldena opäť začal spolupracovať s maloobchodnými partnermi a urýchlil zavádzanie nových produktov, čo viedlo k novému rastu. Retro tenisky Samba sa stali hitom a priniesli novú éru rastu pre Adidas. Tržby Nike v štvrtom kvartáli klesli o 1,7 % na 12,6 miliardy USD, čo nesplnilo očakávania analytikov. Výrazný pokles zaznamenala aj dcérska spoločnosť Converse, známa svojimi teniskami Chuck Taylor, kde tržby klesli o 18 %. Tržby z Converse však tvoria približne 5 % podielu celkových tržieb. Nižšie je zobrazená hodnota značky dvoch gigantov.

E-commerce revolúcia sa nekoná, Nike s najväčším prepadom v histórii
Zdroj: Statista

John Donahoe, ktorý sa stal generálnym riaditeľom Nike v januári 2020, čelí kritike za svoj prístup k vedeniu. Analytici ako Sam Poser z Williams Trading tvrdia, že súčasní vedúci pracovníci spoločnosti nemajú inštinkt a skúsenosti ako predchádzajúce vedenie, čo viedlo k situácii, kedy spoločnosť musí presviedčať spotrebiteľov, aby kupovali jej produkty.

Nedávny finančný výkon zdôrazňuje problémy, ktorým spoločnosť čelí. Napriek zdvojnásobeniu tržieb z 25 miliárd USD v roku 2013 na viac ako 50 miliárd USD dnes, spoločnosť oznámila stagnáciu ročných tržieb na úrovni 51,4 miliardy USD za fiškálny rok končiaci 31. mája 2024. Tento nedostatok rastu, spolu so slabým výhľadom na fiškálny rok 2025, vyvolal obavy medzi investormi.

E-commerce revolúcia sa nekoná, Nike s najväčším prepadom v histórii
Zdroj: Statista

Manažment očakáva pokles tržieb v strednom jednocifernom rozsahu pre aktuálny fiškálny rok, s výraznejšími poklesmi v prvej polovici roka. Vedúci pracovníci však zostávajú optimistickí ohľadom budúcnosti. John Donahoe vyjadril dôveru v schopnosť spoločnosti prekonať výzvy a získať späť svoju pozíciu, najmä s nadchádzajúcimi udalosťami, ako sú Olympijské hry v Paríži.

Avšak známa firma sa stretáva s výzvami zo strany lifestylových značiek, pričom predaje Air Force 1 a Nike Dunks klesli po prvýkrát od začiatku pandémie. Táto zmena v preferenciách spotrebiteľov, spolu s konkurenčnými tlakmi od značiek ako On a Hoka, prinútila manažment prehodnotiť svoju stratégiu. Napriek krátkodobým prekážkam sa vedenie spolieha na nové produkty v kategóriách fitness a životného štýlu, ktoré majú poháňať budúci rast. Analytici však varujú, že tieto problémy môžu viesť k výrazným zníženiam očakávaní ziskov spoločnosti.

Dynamika na trhu sa mení. Adidas sa stal preferovanou športovou značkou pre globálnych investorov, zatiaľ čo ikonický výrobca športovej obuvi a Lululemon Athletica, ktorá je zatiaľ jedným z najhorších titulov v rámci S&P 500 v tomto roku, zápasia s udržaním tempa. Analytik Bloomberg Intelligence Poonam Goyal upozorňuje na obavy ohľadom závislosti Nike na vlastných predajných kanáloch a potenciálneho odcudzenia kľúčových spotrebiteľov kvôli nedostatku inovácie.

Akcie Nike


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -30,9 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 75,4 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 20,2 násobok zisku na akciu (P/E), 17,3 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 15,9 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 113,7 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 1,96 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo, Statista
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokMesiac na trhoch so Stanom Viktorinom: Zlato… nákupy či predaje?
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno