Netflix ako bezpečný prístav

Zatiaľ čo globálne trhy zápasili v poslednej dobe s otrasmi, spôsobenými obchodnými clami a neistotou na trhu, jedna technologická spoločnosť vyčnieva nad ostatné. Netflix, ktorý kedysi zmenil spôsob, akým svet sleduje filmy a seriály, dnes ukazuje, že vie zmeniť aj spôsob, akým sa uvažuje o rastových akciách. V roku 2025, poznačenom výkyvmi, sa práve Netflix stal synonymom stability a dôvery. Poďme si prečítať prečo.

Za posledné tri roky vzrástli akcie Netflixu o 505 %, od začiatku roka akcie spoločnosti stúpli o 33 % a dostali sa tesne pod hranicu trhovej kapitalizácie 500 miliárd USD. V porovnaní s indexom S&P 500, ktorý v rovnakom období posilnil len o 1,6 %, ide o pozoruhodný výkon. Netflix navyše rástol aj v časoch, kedy sa investori vo veľkom utekali preč z akciového trhu, kvôli eskalujúcim obchodným sporom až niekedy až nechápajúce kroky americkej administratívy. Mnohí majú za to, že práve v tom spočíva jeho sila.

Nie je totiž závislý od výroby tovaru, nie je viazaný na dodávateľské reťazce a je odolný voči clám, ktoré iné firmy zrážajú na kolená. Keď prezident Trump pohrozil 100 % clom na zahraničné filmy, trh reagoval len miernym poklesom akcií Netflixu o 2 %. Investori si rýchlo uvedomili, že firma môže reagovať flexibilne, presunom produkcie do USA alebo úpravou cien.

Netflix neobchoduje s tovarom, ale s kultúrou. A to je komodita, ktorá má v krízach paradoxne ešte vyššiu hodnotu. Táto schopnosť odolávať makroekonomickým otrasom nie je nová. Počas pandémie Covid-19 sa Netflix stal útočiskom miliónov ľudí po celom svete, keď v tom roku pridal viac ako 30 miliónov predplatiteľov. Tituly ako Tiger King či The Last Dance neboli len hitmi, ale stali sa kolektívnym zážitkom. V časoch, keď iné firmy spomaľovali, Netflix rástol. A zdá sa, že tento vzorec zopakoval aj dnes.

Biliónové ambície

Napriek silnému rastu sa začínajú objavovať aj negatívne správy. JPMorgan včera znížil svoj investičný rating pre Netflix z „overweight“ na „neutral“. Aj keď zvýšil cieľovú cenu akcie z 1 150 USD na 1 220 USD, upozorňuje na to, že aktuálna cena, po náraste o 34 % od začiatku roka, už výrazne zohľadňuje pozitívny vývoj. Akcia sa obchoduje za 50-násobok očakávaného zisku v roku 2026 a sezónne slabší druhý kvartál môže priniesť dočasné vytriezvenie. Pre porovnanie priemer S&P 500 je 20,4-násobok očakávaného zisku a zoskupenie Magnificent Seven (27-násobok). Niektorí investori tak môžu začať presúvať kapitál do iných titulov, ktoré ešte neukázali svoj rastový potenciál.

Napriek týmto výhradám jadro príbehu zostáva silné. Netflix má víziu a uznávame, že aj odvážne plány a navyše stále však platí, že Netflix mal za posledných päť rokov priemerný pomer cena/zisk na úrovni 52, takže z historického pohľadu nie je súčasná cena extrémne vysoká. Na marcovom internom stretnutí vedenie predstavilo plán do roku 2030. Tržby zvýšiť z 39 na viac než 78 miliárd USD, reklamné príjmy až na 9 miliárd USD a prevádzkový zisk strojnásobiť na 30 miliárd USD. S týmito číslami sa Netflix chce zaradiť k gigantom ako Apple či Amazon. Z dnešnej trhovej hodnoty okolo 500 miliárd USD chce vyrásť na biliónovú spoločnosť.

Cesta k tomuto cieľu vedie cez globálnu expanziu. V roku 2024 mal Netflix 301,6 milióna predplatiteľov. Do roku 2030 ich chce mať aspoň 410 miliónov. Kým v USA a Európe už platforma naráža na limity, rozvíjajúce sa trhy ako India, Brazília či Indonézia predstavujú obrovský priestor na rast. Viac predplatiteľov znamená viac výnosov, a tým aj viac investícií do obsahu. To je základ rastového cyklu, ktorý spoločnosť buduje už celé desaťročie.

Značka, ktorá prekračuje obrazovku

Netflix tak dnes už nie je len digitálna platforma. Je to značka, ktorá buduje emocionálne prepojenie so svojím publikom. V Las Vegas otvoril reštauráciu Netflix Bites, kde si hostia môžu vychutnať jedlá inšpirované obľúbenými seriálmi. Ešte tento rok plánuje otvoriť zážitkové centrá Netflix Houses. Tento krok je súčasťou širšej stratégie, transformovať Netflix na kultúrnu inštitúciu, ktorá presahuje svet streamovania.

Zároveň sa rozvíja nový a dôležitý zdroj príjmov a tým je reklama. Od roku 2022 ponúka Netflix lacnejšie predplatné s reklamami, ktoré v roku 2024 tvorili len 4 % tržieb, no v roku 2025 už prudko rastú. Len za posledných šesť mesiacov prilákali reklamné plány 24 miliónov nových používateľov. V USA tvorili v januári 40 % nových registrácií, vo februári už 43 %.

Netflix plánuje využívať umelú inteligenciu na presnejšie cielenie reklám, čím by mal výrazne zlepšiť ich ziskovosť. Aj marže ukazujú sľubný vývoj. Dnes dosahujú 27 %, no stratégovia z Baillie Gifford odhadujú, že do roku 2030 môžu dosiahnuť až 50 %. Aj rast voľného cash flow je slušný. Ben James pripomína, že keď fond do spoločnosti vstupoval v roku 2015, marže boli len 4,5 %. Dnes je firma viac než v polovici cesty k tomuto ambicióznemu cieľu.

Podľa analytikov by mal upravený zisk EBITDA v roku 2025 vzrásť o 26 %, v roku 2026 o 20 % a v roku 2027 ešte o 18 %. Aj keď sú akcie momentálne drahé, rýchlo rastúce zisky by mohli súčasné ocenenie čoskoro opäť ospravedlniť. Netflix dnes nie je len investícia. Je to príbeh o schopnosti prežiť, transformovať sa a diktovať tempo celému odvetviu. A zdá sa, že ten príbeh sa ešte len začína.

Akcie Netflix


Akcie firmy si od začiatku roka pripísali +34,3 % a za posledných 12 mesiacov vzrástli o +85,9 %. V súčasnosti sa obchodujú na úrovni 1 191,6 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 56,2 násobok zisku na akciu (P/E), 50,1 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 45,1 násobok EV/EBITDATrhová kapitalizácia spoločnosti dosahuje 507,1 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo, Barrons, CNBC
Predchádzajúci článokVirgin Galactic ako vesmírny luxus za cenu domu
Ďalší článokDigitálne zlato na maxime, Bitcoin prvýkrát prekonal hranicu 111 000 USD
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno