Maersk

Hoci väčšina investorov sa po prudkom prepade akciového trhu v marci minulého roka upínala v hľadaní príležitosti na zisk k technologickým akciám, niektorí skrytí víťazi sa nachádzali v „nudných“ odvetviach. Žiarivým príkladom je firma, s ktorou ste sa pravdepodobne streli, avšak úspešne ju ignorovali. Spoločnosť Maersk alebo celým názvom A. P. Moller-Mærsk Group najväčším lodným kontajnerovým prepravcom a ich kontajnery bežne vidno na našich železniciach, keď putujú smerom k výrobným podnikom.

Dánsky logistický obor podobne ako ďalší prepravcovia ťažia z dlhodobého trendu globalizácie, keď spotrebitelia čoraz viac nakupujú v zahraničí, ale aj z krátkodobého momenta, ktorý vytvorila pandémia. Viac nákupov online sa pretavilo aj do vyššieho dopytu po službách prepravných spoločností. Súčasné obrovské zásobovacie tlaky vyústili taktiež do rekordných sadzieb za námornú prepravu, čo má pozitívny vplyv na ziskovosť hráčov v tejto oblasti.0

Za prvých 9 mesiacov tohto roka sa zvýšili tržby Maersk o 51,9%, z 28,5 miliardy na 43,3 miliardy dolárov a zisk dokonca 7,5 násobne, z 1,6 miliardy na 11,9 miliardy dolárov.

Akvizícia LF Logistics

Dnes zástupcovia firmy uviedli, že sa dohodli na kúpe podniku LF Logistics za približne 3,6 miliardy dolárov vrátane záväzkov z prenájmu, vďaka čomu Maersk získa sieť skladov. Pre európsku spoločnosť nie je expanzia prostredníctvom akvizícií ničím novým. Túto formu tentoraz využila na expanziu mimo námornej nákladnej dopravy, keďže LF Logistics sa venuje vnútrozemskej logistike. Akvizíciou LF Logistics získala európska spoločnosť kontrolu nad sieťou 223 distribučných centier v Ázii a viac ako 250 klientov po celom svete.

Týmto krokom sa snaží Maersk získať väčší podiel na trhu v reťazci prepravy tovaru medzi ázijskými a americkými prístavmi, následnej prepravy z prístavov do skladov alebo firiem a nakoniec aj na posledné kilometre smerom ku konečnému zákazníkovi. V súčasnosti približne 80 % príjmov pochádza z námorných operácií. Poslednou veľkou akvizíciou Maersk bola kúpa Hamburgu Süd v roku 2017 za 4,2 miliardy dolárov, čím si upevnila pozíciu lídra v kontajnerovej preprave.

Očakáva sa, že dohoda bude uzavretá v roku 2022, pričom prichádza necelých šesť mesiacov po tom, čo Maersk v auguste kúpil dve logistické spoločnosti elektronického obchodu (jednu v USA a jednu v Európe) v celkovej hodnote takmer 1 miliardy dolárov.

Maersk má približne 70 000 zákazníkov, medzi ktorých patria maloobchodné reťazce, výrobcovia automobilov, dodávatelia nábytku, výrobcovia elektroniky a dovozcovia oblečenia. Menej ako štvrtina týchto zákazníkov však využíva spoločnosť na presun svojho tovaru z prístavov do skladov a distribučných centier.

Akcie Maersk


Akcie Maresk sa obchodujú na akciovej burze v Kodani, ale aj cez OTC v USA. V tomto roku stúpli už o +53,47%, čím jednoznačne prekonávajú výkonnosť indexu S&P 500, ktorého cena vzrástla o +23,78%. Momentálne sa akcie Maresk nachádzajú na svojom maxime a obchodujú sa za 4,7 násobok ročného zisku na akciu (P/E), resp. za 5,0 násobok EV/EBITDA. Súčasný dividendový výnos spoločnosti je vo výške 1,53%.

xtb
ZDROJWall Street Journal
Predchádzajúci článokBarron´s TOP 10: Aké akcie odporúčajú „baróni“ pre rok 2022?
Ďalší článokTesla dodala zákazníkom o 87 % viac áut ako v minulom roku, akcie opäť na vzostupe
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno