Milka a ďalšie snacky sú drahé, ceny zrazili dopyt
Ceny obľúbených pochutín konečne klesajú. Po rokoch neustáleho zdražovania, ktoré výrazne zasiahlo spotrebiteľov, boli spoločnosti ako Mondelez či PepsiCo nútené znižovať ceny a prispôsobovať sa možnostiam zákazníkov. Hlavným dôvodom poklesu cien je jednoduchý, ceny snackov sa dostali na úroveň, ktorú už zákazníci neboli ochotní akceptovať. Firmy tak museli reagovať.
Mondelez, ktorá vlastní značky ako Milka, Oreo, Toblerone, 7 Days, Bake Rolls, Chipicao, TUC a Halls, aj PepsiCo začali upravovať balenia, zavádzať zľavy a intenzívnejšie propagovať svoje produkty. Tieto kroky mali za cieľ priblížiť ceny k tomu, čo sú zákazníci ochotní zaplatiť. CEO Mondelez, Dirk Van de Put, vo svojom poslednom vyjadrení pre analytikov priznal: „Vysoké ceny zostávajú veľkým problémom. Spotrebitelia, najmä tí s nižšími príjmami, majú pocit, že ich kúpna sila sa zhoršuje. Títo zákazníci pociťujú najväčší tlak.“ Cenové úpravy však negatívne ovplyvnili predajné čísla aj náladu investorov, ktorí reagovali na pokles tržieb v tomto sektore.
Výrobcovia snackov tak čelia náročnému roku, čo sa prejavuje výraznými stratami na ich akciách. Zatiaľ čo index S&P 500 od začiatku roka zaznamenal rast o 24,3 %, giganti ako PepsiCo a Mondelez sa ocitli v červených číslach. Akcie PepsiCo klesli o -8,4 %, zatiaľ čo Mondelez zaznamenal ešte výraznejší pokles o -13,5 %. Trápia sa aj európske spoločnosti, ktorých veľkú časť tržieb tvorí USA. Najhoršie na tom je spiaci obor Nestlé. Ten má však svoje špecifické problémy. O nich viac v článku nižšie:
Spotrebitelia získavajú, firmy strácajú
Zatiaľ čo firmy ako PepsiCo musia čeliť nižším tržbám, pre spotrebiteľov je táto situácia výhodná. Ceny snackov klesajú najrýchlejšie za posledné roky, čo potešilo mnohých zákazníkov. Napriek tomu však ceny pochutín, ktoré od konca roka 2019 vzrástli o viac ako 20 %, budú musieť klesať ešte dlho, aby dosiahli predpandemické úrovne. Spoločnosti si uvedomili, že dosiahli cenový strop, ktorý zákazníci už nie sú ochotní akceptovať. Tento trend by teda mohol pokračovať, keďže firmy hľadajú nové stratégie na udržanie konkurencieschopnosti v zložitých ekonomických podmienkach.
PepsiCo v poslednom štvrťroku dokonca nenaplnila očakávania v rámci tržieb na žiadnom zo svojich trhov, s výnimkou Európy. Najväčší konkurent Coca-Coly sa stretáva s poklesom dopytu v USA, aj kvôli nedávnym problémom s kontamináciou niektorých produktov. V súvislosti s ďalšími faktormi spoločnosť znížila svoj výhľad do konca roka
V treťom kvartáli 2024 manažment ohlásil celkové tržby vo výške 23,32 miliardy USD, čo predstavuje pokles o 0,6 % oproti minulému roku, kedy dosiahli 23,76 miliardy USD. Táto hodnota bola nižšia než prognózy na Wall Street (23,8 miliardy USD). Klesajúce tržby boli čiastočne spôsobené oslabením dopytu v Severnej Amerike a poklesom objemu predaja v medzinárodných trhoch, vrátane Latinskej Ameriky a Číny.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU