Akvizícia

Len niekoľko dní po oznámení, že vydavateľ hier GTA či Red Dead Redemption, spoločnosť Take-Two Interactive kúpi tvorcu mobilných hier Zynga za 12,7 miliardy dolárov sa v tomto odvetví stala ďalšia veľká vec.

Microsoft súhlasil s kúpou Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolárov, resp. $95 za akciu. Akvizícia prichádza v čase, kedy akcie Activision Blizzard boli pod tlakom z dôvodu škandálu sexuálneho obťažovania na pracovisku, ktorý prerástol až k súdnej žalobe zo strany regulačných orgánov. V dôsledku tohto problému sa akcie postupne prepadli až o -45 %. Pokles ceny Microsoft využil na vyjednávanie o kúpe najväčšieho herného vydavateľa na svete, ktoré vlastní herné štúdia Activision, Blizzard a King.

Tieto štúdia sú známe svojimi ikonickými franšízami ako sú Call of Duty, Wolrd of Warcraft, Diablo, Overwatch, Candy Crush a mnoho ďalších. V minulom roku vyprodukovali pre spoločnosť príjmy na úrovni 8,1 miliardy a zisk 2,2 miliardy dolárov, čo je v obidvoch prípadoch rekordná hodnota.

Akvizícia by mohla byť ukončená vo fiškálnom roku 2023 za predpokladu, že protimonopolné úrady transakciu schvália. Bobby Kotick, dlhoročný generálny riaditeľ firmy Activision Blizzard, čeliaci kritike kvôli obvineniam, že údajne o problémoch na pracovisku vedel, by mal podnik opustiť. To by sa mohlo zdať ako dobrý krok, keďže až pätina zamestnancov podpísala petíciu za jeho odvolanie.

Akcie Activision Blizzard reagovali na včerajšiu správu rastom o +25,88 % na $82,31 a akcie Microsoft poklesli o -2,43 % na $302,45.

Nielen softvérový, ale aj herný gigant

Hoci je Microsoft predovšetkým vnímaný ako softvérový a technologický gigant vďaka svojmu operačnému systému Windows, balíku Office 365, cloudovej platforme Azure či pracovnej sociálnej sieti LinkedIn, zanecháva taktiež významnú stopu v hernom svete. Vlastní totiž hernú konzolu Xbox a zhruba 30 menších herných štúdií, pričom od roku 2014, kedy Nadella vo firme prevzal post CEO minul viac ako 10 miliárd dolárov na kúpy herných štúdií vrátane tých, ktoré stoja za hrami Doom a Minecraft.

Táto akvizícia však posunie prítomnosť Microsoftu v hernom svete na úplne iný level. Podľa vlastných slov transakcia z neho spraví 3. najväčšiu hernú spoločnosť z hľadiska tržieb na svete, hneď za čínskym Tencentom a japonskou Sony Group, ktorá vyvíja herné konzoly Play Station. Po kúpe by totiž mali spoločné príjmy z herného sveta dosiahnuť hodnotu zhruba 24,1 miliardy dolárov, čo predstavuje približne 9 % celkových výnosov podniku.

Herná stratégia firmy sa okrem iného čoraz viac zameriava na rast jej predplatiteľského podnikania s názvom Game Pass, ktorý za mesačný poplatok umožňuje hráčom prístup ku katalógu hier. V minulosti Nadella prirovnal stratégiu Game Pass k „Netflixu pre hry“. Microsoft začiatkom minulého roka oznámil, že Game Pass má 18 miliónov predplatiteľov a spolu s Activison Blizzard už dokonca 25 miliónov predplatiteľov.

Herné metaverzum

Akvizícia Activison sa mohla zdať pre Microsoft lákavá aj s ohľadom na rozvíjajúce sa metaverzum. To sa stalo stredobodom pozornosti v minulom roku, keď firma Marka Zuckerberga, Facebook, oznámila zmenu názvu na Meta, čo znamená skratku od metaverse a informovala, že jej budúcnosti je práve v tejto oblasti. Metaverzum alebo metavesmír predstavuje rozšírenú virtuálnu realitu, kde sa ľudia môžu pohybovať prostredníctvom svojho avatara pohybovať v rámci virtuálneho sveta interagovať s okolím.

Máloktorý podnik je pritom tak dobre stavaný na to v nej uspieť ako práve Microsoft. Herný ekosystém, ktorý po ukončení transakcie bude firma vlastniť jej taktiež umožní budovať herné metaverzum.

„Hranie je dnes najdynamickejšou a najvzrušujúcejšou kategóriou zábavy na všetkých platformách a bude hrať kľúčovú úlohu vo vývoji platforiem metaverse,“ uviedol vo vyhlásení Satya Nadella, predseda a generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft.“

Kopiace sa akvizície

Zdá sa, že Microsoft pod vedením Nadellu získal enormný apetít po akvizíciach. Kúpa Activision Blizzard je pritom jeho zďaleka najväčšou ako možno vidieť v tabuľke nižšie.

FirmaRokHodnota akvizície
Activision Blizzard2022$68,7
LinkedIn2016$26,2
Nuance2021$16,0
Skype2011$8,5
Zenimax Media2020$8,1
Github2018$7,5
Nokia2013$7,2
aQuantive2007$5,7
Informatica2015$5,3
Mojang2014$2,5
Zdrojové údaje: WSJ

Okrem vyššie uvedených akvizícií sa Microsoft tiež pokúšal o kúpu čínskeho TikToku od jeho materskej spoločnosti ByteDance v roku 2020 po tom, čo USA podniku hrozilo, že jej vydá zákaz kvôli obávam o národnú bezpečnosť. Zaujímal sa tiež o ďalšie sociálne siete ako Pinterest či startup Discord, ktorý by mohol vstúpiť na burzu tento rok. Keďže sa Microsoftu tieto potenciálne akvizície nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca, rozhodol sa zdvojnásobiť svoje investície v hernom odvetví.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
ZDROJWall Street Journal
Predchádzajúci článokStarbucks uzatvoril dôležité partnerstvo na ďalšiu expanziu v Číne
Ďalší článokTOP 5 investičných rád od expertov na rok 2022
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno