Meta začína s monetizáciou WhatsApp
WhatsApp, jedna z najpoužívanejších komunikačných platforiem na svete, prechádza zásadnou zmenou. Trvalo 11 rokov odkedy ju Facebook kúpil za 19 miliárd USD. Hoci sa mohla cenova zdať vysoká, išlo o vskutku vydarenú akvizíciu. Dnes má WhatsApp už viac ako 2 miliardy používateľov a jeho hodnota sa odhaduje na zhruba 100 miliárd USD. Napriek obrovskej a rýchlo rastúcej používateľskej základni však Zuckerberg ako šéf Mety doteraz nepristúpil k monetizácií svojho tretieho klenotu (po Facebooku a Instagrame).
Hoci Meta nezverejňuje konkrétne tržby WhatsAppu, analytici odhadujú, že WhatsApp generuje ročne medzi 500 miliónmi až 1 miliardou USD. To je na tak široké publikum veľmi málo. To sa však teraz mení. Po viac ako dekáde od akvizície Meta do aplikácie zavádza reklamy, čo je krok, ktorému sa pôvodní zakladatelia vyhýbali. Meta k tomuto kroku pristupuje s jasným cieľom: vytvoriť z WhatsApp ďalší stabilný pilier svojho biznisu. Investori tento krok ocenili a akcie tak uzavreli včerajšie obchodovanie rastom o 3 % na 702,12 USD.
Ako ide Meta zarábať nové miliardy?
Meta v pondelok oznámila, že firmy budú teraz môcť na WhatsAppe zobrazovať takzvané statusové reklamy, ktoré nabádajú používateľov k interakcii s inzerentmi v sekcii „Status“. Ide o sekciu, ktorej funkcia je podobná príbehom na Instagrame, kde používatelia zdieľajú obsah, ktorý po 24 hodinách zmizne. Samotné osobné správy medzi používateľmi zostávajú nedotknuté, čím Meta chce zachovať komunikáciu naďalej súkromnú.
Okrem reklám Meta predstavila aj ďalší model monetizácie – „Platené kanály“, v rámci ktorých budú môcť administrátori kanálov nastaviť mesačný poplatok za prístup k exkluzívnemu obsahu. Hoci Meta z týchto platieb zatiaľ nezískava podiel, v budúcnosti plánuje uplatniť províziu vo výške približne 10 %. Tento model je zaujímavý najmä pre firmy, médiá či influencerov, ktorí chcú nadviazať trvalejší vzťah so svojím publikom. Meta tým rozširuje ponuku možností, ako si cez WhatsApp vybudovať digitálny biznis.
Súčasťou stratégií monetizácie sú aj tzv. „click-to-message“ reklamy, ktoré už dnes fungujú na Facebooku a Instagrame. Cieľom týchto formátov je presmerovať používateľa na priamu komunikáciu s firmou cez WhatsApp. V budúcnosti sa tieto možnosti rozšíria aj priamo v rámci samotnej aplikácie WhatsApp, čím sa ešte viac prehĺbi prepojenie medzi značkami a zákazníkmi. Zuckerberg v apríli povedal analytikom, že zasielanie správ medzi značkami a spotrebiteľmi „by malo byť ďalším pilierom nášho podnikania.“
Meta a Zuckerbergovo reklamné impérium
Spoločnosť Meta za minulý rok vygenerovala v tržbách 164,5 miliardy USD, z čoho až 98 % tvorili príjmy z reklamy. Možno ešte viac zvýrazní dôležitosť reklamy v prípade Mety fakt, že od roku 2019 firma dosiahla tržby z reklám vo výške 716 miliárd USD, zatiaľ čo všetky iné príjmy boli len na úrovni 17 miliárd USD.
Teraz hľadá Meta nové spôsoby, ako speňažiť svoje rozsiahle portfólio produktov. Podľa riaditeľ Marka Zuckerberga by mala byť práve komunikácia medzi značkami a zákazníkmi cez správy jedným z hlavných pilierov budúcnosti podniku. Už v roku 2022 označil WhatsApp za „ďalšiu kapitolu“ vývoja Meta. Spoločnosť verí, že kombinácia reklám, platených funkcií a priamej komunikácie so zákazníkmi vytvorí z WhatsApp komplexnú platformu pre firmy aj tvorcov obsahu.
Vydarený rok
Meta má zatiaľ za sebou vydarený úvod roka. Nerastú len jej akcie (od začiatku roka +17%), ale aj kľúčové finančné čísla. V prvom štvrťroku tržby medziročne stúpli o 16 %, čistý zisk vzrástol o 35 % na 16,6 miliardy USD a prevádzková marža sa zvýšila z 38 % na 41 %. Počet zobrazení reklám vzrástol o 5 %, čo naznačuje, že používatelia trávia na platformách Meta viac času. Zatiaľ čo priemerná cena reklamy vzrástla o 10 %, čo znamená, že inzerenti sú ochotní platiť viac za lepšie zacielené a efektívnejšie reklamy.
Akcie Meta
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +39 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 702,1 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 27,5 násobok zisku na akciu (P/E) a 27,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 19,8 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti 1,77 bilióna USD. Súčasný dividendový výnos je 0,30 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.