Rastlinný burger McPlant
Spoločnosť McDonald’s vo štvrtok oznámila svoj plán otestovať svoj vôbec prvý „rastlinný“ burger McPlant, ktorý bol vytvorený v spolupráci s firmou Beyond Meat, pionierom v oblasti výskumu rastlinného mäsa, v rámci strategického trojročného partnerstva. Zatiaľ je však uvedenie na trh 29. septembra obmedzené len na 10 reštaurácií vo Veľkej Británii a Írsku, pričom 13. októbra sa rozšíri na 250 miest a do roku 2022 sa do takmer celej Veľkej Británie a Írska.
Po troch rokoch výskumu a vývoja sa združeniu podarilo vyvinúť dostatočne chutný a kvalitný burger, ktorý pozostáva z mäsovej placky vytvorenej z hráškového proteínu, vegánskej sezamovej žemle, vegánskeho syru a vegánskej omáčky s tradičnou zeleninou ako cibuľa, šalát či paradajka.
McDonald’s informoval, že burgre McPlant sa budú pripravovať oddelene od ostatných hamburgerov a sendvičov, aby sa nemiešali chute. Spoločnosť sa chce tak vyvarovať prípadu, ktorý sa týkal konkurenčnej siete Burger King, ktorá v roku 2019 debutovala na trhu so svojim burgrom na báze rastlinného mäsa Impossible Whooper a ten sa pripravoval spoločne s klasickými mäsovými burgrami.
Reťazec žaloval vegánsky zákazník, ktorý tvrdil, že sa Burger King dopúšťa „nepravdivých a zavádzajúcich obchodných praktík“ pri inzercii svojho jedla založeného na rastlinách. Burger King tento spor vyhral, ale v cieľovej skupine vegetariánov pravdepodobne týmto sporom veľa zákazníkov nezískal.
Vzostup trhu s rastlinným mäsom
Krok McDonald´s, reštauračnej siete s takmer 39 000 prevádzkami na celom svete, potvrdzuje trend čoraz väčšieho záujmu predovšetkým mladých ľudí o enviromentálny a zdravý prístup v stravovaní skrz falošné mäso. Podľa portálu Tastewise sa spojenie „mäso z rastlín“ aktuálne používa v USA o 1320% viac ako v období pred pandémiou.
Svoje vegetariánske alternatívy pritom začali v uplynulých mesiacoch a rokoch ponúkať v podstate všetky najznámejšie reťazce. Burger King uviedol na trhu svoj burger s rastlinným mäsom od firmy Impossible Foods v júni 2020, Starbucks raňajkový sendvič od Imposssible Foods pár mesiacov na to a svoj raňajkový sendvič od Beyond Meat uviedla aj sieť Dunkin´s. Ostatné siete ako Wendy´s sa zamerali na vývoj vlastných alternatív taktiež, pričom len Beyond Meat má momentálne uzatvorené partnerstvo s reťazcami KFC, Taco Bell, Pizza Hut, Panda Express či s gigantom Pepsi.
„Toto je jeden z tých vzácnych momentov v histórii, kde sa stretávajú obchodné príležitosti a zlepšovanie sveta,“ povedal Alon Chen, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Tastewise pre Yahoo Finance. „Rastlinná výroba je správna vec pre svet i pre exponenciálny rast v nasledujúcom desaťročí.“
Rastlinné mäso je oproti klasickému mäsu zdravšie a taktiež ekologickejšie a svojich fanúšikov si získava nielen u vegetariánov. Podľa prieskumu spoločnosti Piplsay až 54% Američanov už vyskúšalo bezmäsité alternatívy a dopyt po nich sa zvyšuje rýchlo aj v západnej Európe a v Číne. Podľa odhadov má tento relatívne nový trh s vysokou mierou rastu aktuálne hodnotu 14 miliárd dolárov a mnoho investorov svoj zrak upriamilo práve na tento segment. Niektoré prieskumy totiž ukazujú, že hodnota tohto trhu by mohla vzrásť do roku 2027 na 143 miliárd dolárov.
Akciám spoločnosti Beyond Meat, lídra na trhu výskumu a vývoja rastlinného mäsa, sme sa taktiež venovali v našej analýze.
Akcie McDonald´s
Akcie McDonald´s v tomto roku zatiaľ so svojim výkonom +12,4% mierne zaostávajú za indexom S&P 500, ktorý vzrástol o +19%. Sieť reštaurácií bola zasiahnutá pandémiou a obmedzením medzinárodného cestovania, čo spôsobilo v minulom roku prepad v príjmoch. Nové plány manažmentu v oblasti ponuky kuracích sendvičov, vegetariánskych alternatív či donášky jedla rovnako ako aj postupné zlepšovanie pandemickej situácie by však mohli zvrátiť postupný klesajúci trend výnosov podniku. Viac o týchto plánoch ako aj akciách McDonald´s sme písali v našom článku akcie Starbucks vs McDonald´s.
V súčasnosti sa akcie McDonald´s obchodujú za 26,3 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a 25,6 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF). Akcie firmy pokrýva k 9. septembru 41 analytikov, ktorí sú ohľadom ich výkonu zväčša optimistickí. Až 10 analytikov má stanovený rating BUY a ďalších 20 OUTPERFORM, čiže očakávajú, že akcie prekonajú výkon širšieho trhu. Priemerný cenový cieľ 41 analytikov je na úrovni $269,5, čo je o +11,7% viac ako je súčasná cena akcií. Aktuálny dividendový výnos je 2,16%. trh s rastlinným mäsom