Volkswagen – Krok znižovania nákladov a boj s konkurenciou
Volkswagen, popredná nemecká automobilka, oznámila výrazný krok smerujúci k znižovaniu nákladov, ktorý môže spôsobiť výrazné otrasy na pracovnom trhu. Spoločnosť ruší desaťročia staré garancie zamestnanosti, ktoré boli zavedené v jej šiestich nemeckých závodoch a mali platiť až do roku 2029. Tento krok otvára dvere k možnému prepúšťaniu od budúceho roka, čo vzbudzuje obavy medzi zamestnancami aj vedením odborov.
Volkswagen týmto rozhodnutím reaguje na nutnosť konkurovať lacnejším ázijským výrobcom a zároveň investovať do nových technológií. „Musíme umožniť spoločnosti Volkswagen znížiť náklady v Nemecku na konkurencieschopnú úroveň,“ uviedol Gunnar Kilian, člen predstavenstva pre ľudské zdroje. Aby automobilka dokázala investovať do nových produktov a vývoja, musí zefektívniť svoju prevádzku. Tento krok nasledoval po hrozbe, že Volkswagen po prvý raz v histórii môže zatvoriť závody v Nemecku. To spôsobilo vlnu neistoty v celom automobilovom sektore a tiež vyvolalo záujem nemeckej vlády, ktorá má obavy z možných ekonomických dôsledkov.
Tvrdé vyjednávania a odpor odborov
Zrušenie pracovných garancií vyvolalo ostrú reakciu zo strany zamestnaneckej rady a odborového zväzu IG Metall. Daniela Cavallová, šéfka zamestnaneckej rady, obvinila manažment z problémov, ktoré vedú k prepúšťaniu, a prisľúbila tvrdý odpor voči akýmkoľvek pokusom o zatváranie tovární. Cavallová tiež zdôraznila, že pokiaľ sa strany nedohodnú do júna budúceho roka, budú musieť spoločnosť aj zamestnanci čeliť starým pracovným podmienkam, platným pred rokom 1994. Tieto by zahŕňali vyššie mzdy, vrátane bonusov a odmien za nadčasy, čo by mohlo pre Volkswagen znamenať zvýšenie nákladov.
Odborový zväz IG Metall navrhuje alternatívu v podobe prechodu na štvordňový pracovný týždeň, čo by mohlo pomôcť predísť zatváraniu závodov a hromadnému prepúšťaniu. Naopak, vedenie Volkswagenu zdôrazňuje, že musí zabezpečiť, aby náklady zostali konkurencieschopné, a to aj v období, keď sa celá ekonomika potýka s rastúcimi nákladmi na energie a neistotou ohľadom obchodných vzťahov s Čínou. O tejto téme sme Vás informovali v našom najnovšom podcaste:
Volkswagen je v teda v ťažkej situácii. Zatiaľ čo ekonomická neistota a rastúce náklady tlačia spoločnosť k racionalizácii prevádzky, silný odpor zo strany zamestnancov a odborov robí z prepúšťania veľmi citlivú tému. Cavallová zdôraznila, že pokiaľ sa nepodarí dosiahnuť kompromis, od leta 2025 môže spoločnosť začať presadzovať nútené prepúšťanie. To by mohlo viesť k vážnym dôsledkom nielen pre Volkswagen, ale aj pre celé nemecké hospodárstvo, ktoré je úzko späté s automobilovým priemyslom.
Náročné časy pre nemecký priemysel
Tento krok Volkswagenu prichádza v čase, keď sa nemecká ekonomika potýka so slabým hospodárskym rastom a stúpajúcimi cenami energií. Nemecko, ktoré je dlhodobo závislé na svojom automobilovom priemysle, čelí stále silnejšej konkurencii zo strany ázijských výrobcov. Napriek tomu, že sa ekonomika krajiny doteraz spoliehala na priemyselné konsenzuálne vzťahy, súčasná situácia ukazuje, že kompromisy medzi manažmentom a zamestnancami môžu byť v budúcnosti stále zložitejšie. Ak automobilka nepristúpi k výrazným zmenám vo svojich nákladových štruktúrach, môže to viesť k zníženiu jeho konkurencieschopnosti, čo by mohlo mať dopad nielen na samotnú spoločnosť, ale aj na širší automobilový trh v Európe.
Ďalšie správy v našej sekcií krátke správy.
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.