Singles‘ Day
Najväčší čínsky nákupný festival, Singles‘ Day, ktorý vznikol pod hlavičkou internetového giganta Alibaba, začína strácať svoj lesk, keďže druhá najväčšia svetová ekonomika sa spomaľuje. Singles‘ Day, pôvodne jednodňová udalosť s atraktívnymi zľavami, sa rozšíril na ďalšie platformy ako JD.com a Pinduoduo, pričom dnes trvá niekoľko týždňov, aby zvýšil objem predaja. Toto podujatie sa považuje za dôležitý ukazovateľ spotrebiteľského sentimentu v Číne.
Ekonomické problémy a pokles spotreby tento rok zanechali svoju stopu na festivale. Čínsky trh ovplyvňuje realitná kríza, deflačné tlaky a neistá ekonomická situácia, čo spôsobilo, že spotrebitelia sú opatrní v míňaní aj počas výpredajov. „Ľudia sa zdráhajú utrácať a vyhýbajú sa drahším nákupom,“ vysvetlil Shaun Rein, riaditeľ China Market Research Group v Šanghaji, ktorý očakáva tento rok len nízky rast tržieb.
Platformy ako Alibaba a JD.com už od roku 2022 neuvádzajú konkrétne výsledky predaja počas tohto festivalu. Minuloročné údaje od spoločnosti Syntun naznačili len 2 % rast hrubého objemu predaja na 1,14 bilióna CNY (147,6 miliardy EUR), čo je oproti dvojcifernému rastu pred pandémiou výrazný pokles.
Mnohí obchodníci už považujú účasť na Singles‘ Day za menej výhodnú kvôli vysokým reklamným poplatkom a poklesu záujmu zo strany spotrebiteľov. Elektronické platformy preto hľadajú nové možnosti rastu v zahraničí a zameriavajú sa na zámorské trhy, kde ponúkajú propagačné akcie a bezplatnú dopravu.
Peking medzitým zaviedol niekoľko opatrení na podporu ekonomiky, ako je zníženie úrokových sadzieb a zvýšenie dlhových limitov pre samosprávy. Napriek týmto krokom mnohí ekonómovia tvrdia, že bez rozsiahlejšej fiškálnej podpory môže byť ťažké dosiahnuť návrat k silnému rastu. Poradenská spoločnosť VO2 Asia Pacific očakáva, že tohtoročný Singles‘ Day vygeneruje tržby vo výške 1,2 bilióna CNY, no ostáva otázkou, či nedávne stimuly dokážu podporiť oživenie spotrebiteľského dopytu.
Ďalšie správy v našej sekcií krátke správy.
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.