OpenAI uvádza SearchGPT
Spoločnosť OpenAI, podporovaná Microsoftom, predstavila nový prototyp vyhľadávača s názvom SearchGPT, ktorý by mohol ohroziť dlhoročnú dominanciu Googlu na trhu vyhľadávačov. SearchGPT je zatiaľ dostupný len pre malú skupinu používateľov a vydavateľov, ktorí budú mať možnosť testovať softvér a poskytovať spätnú väzbu.
OpenAI verí, že SearchGPT ponúkne efektívnejší spôsob vyhľadávania informácií na webe, ktorý využíva konverzačné schopnosti modelov AI obohatené o aktuálne informácie z internetu. Cieľom je zjednodušiť a urýchliť proces vyhľadávania, čo by mohlo zmeniť spôsob, akým používatelia prichádzajú k informáciám. SearchGPT sa časom plánuje integrovať priamo do ChatGPT, čo používateľom umožní plynule prechádzať medzi konverzačnými odpoveďami a webovými vyhľadávaniami. Záujemcovia o prístup k tejto funkcii sa môžu zapísať na čakaciu listinu OpenAI.
Vydavatelia médií vyjadrili obavy, že generatívna AI môže zhrnúť obsah takým spôsobom, že používatelia nebudú musieť navštevovať ich webové stránky, čo by mohlo znížiť príjmy z reklamy a ešte viac poškodiť už tak oslabený mediálny priemysel. OpenAI sa však snaží tieto obavy zmierniť, keďže SearchGPT bude obsahovať odkazy na zdroje a webové stránky vydavateľov.
„SearchGPT je navrhnutý tak, aby pomáhal používateľom spojiť sa s vydavateľmi tým, že vo vyhľadávaniach bude výrazne uvádzať citácie a odkazy na ne,“ vysvetlila spoločnosť. „Odpovede budú mať jasné, prehľadné a menovité pripísanie zdrojov a odkazy, aby používatelia vedeli, odkiaľ informácie pochádzajú a mohli rýchlo preskúmať ďalšie výsledky v postrannom paneli so zdrojovými odkazmi.“ OpenAI tiež uviedla, že SearchGPT bude oddelený od toho, ako spoločnosť trénuje svoje AI modely. Aj keby sa vydavatelia rozhodli neumožniť používanie ich dát na tréning AI, ich obsah sa bude stále zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania SearchGPT.
Výzva pre Google a ďalšie vyhľadávače
Google už ponúka generatívne AI schopnosti vo svojom vyhľadávacom produkte s názvom AI Overviews, ktorý zhrnie dáta z webových stránok do jedného odseku a obsahuje dostupné odkazy. Na rozdiel od toho je však SearchGPT vytvorený priamo s ohľadom na generatívnu AI, čo by mohlo OpenAI poskytnúť konkurenčnú výhodu, ak sa produkt medzi používateľmi a vydavateľmi uchytí.
Aj Microsoftov Bing ponúka svoju vlastnú generatívnu AI funkciu, no ani jedna z týchto technológií ešte nedosiahla spoľahlivosť, ktorá by zaručila bezchybnú funkčnosť. Napríklad Google musel riešiť problémy, keď AI Overviews poskytovalo nepresné a absurdné rady, ako napríklad nalepiť si na pizzu lepidlo.
Napriek tomu, Google má obrovský náskok, ovláda 91 % globálneho trhu vyhľadávačov naprieč všetkými platformami, pričom na mobilných zariadeniach toto číslo stúpa na 95 %. Avšak, aj malé zmeny v podiele na trhu môžu mať pre OpenAI veľký význam. Keď Microsoft v roku 2022 predstavil svoju generatívnu AI vo vyhľadávači Bing, jeho CFO uviedol, že len jedno percento trhového podielu v reklame na vyhľadávače má hodnotu 2 miliardy USD ročne.
Ďalšie správy v našej sekcií krátke správy.
Akcie rôznych spoločností si môžete kúpiť TU.