Akvizícia
Jedno z najrýchlejšie rastúcich odvetví na globálnom trhu je online donáška jedla, potravín či ďalších produktov. K ešte výraznejšiemu rozmachu mu pomohla okrem iného aj situácia okolo pandémie, keď prinútila zavrieť reštaurácie pre zákazníkov a tí museli využívať donáškové služby. V tomto odvetví sa včera dokončila transakcia, ktorá mení rozloženie síl na trhu.
Spoločnosť Just Eat Takeaway je obdoba slovenského portálu bistro.sk, cez ktorý si možno objednávať jedlo a potraviny, avšak v omnoho väčších proporciách . Prevádzkuje vôbec najväčšiu donáškovú online platformu v Európe, pričom pôsobí celkovo v 23 krajinách a okrem západnej Európy ponúka svoje služby aj v Poľsku, Rumunsku, Bulharsku, Austrálii, Novom Zélande, Izraeli či v Kanade. Celkový počet zákazníkov v roku 2020 stúpol na 60 miliónov a tí si môžu objednávať spomedzi 244 tisíc reštaurácií.
Cieľový trh sa firme však po včerajšku zásadne zvýšil, keď dokončila akvizíciu americkej donáškovej služby Grubhub, ktorá je na danom trhu v pozícii číslo 3 za konkurentmi Doordash a Uber Eats. Vďaka tejto transakcii sa z holandsko-britskej spoločnosti stala vôbec najväčšia donášková služba na svete z hľadiska výnosov. Viac informácií o Just Eat Takeaway si môžete prečítať aj v našej analýze.
Kúpa firmy Grubhub stála Just Eat Takeaway 7,3 miliardy dolárov, pričom celá transakcia bola vyrovnaná prostredníctvom akcií. Akcionári americkej firmy získali za každú 1 akciu 0,671 akcie kombinovaného podniku a v dôsledku toho bolo vydaných 62,8 milióna nových akcií. Celkový počet akcií sa tak zvýšil na 211,62 milióna.
K včerajšiemu dňu bolo ukončené obchodovanie akcií na Grubhub (GRUB) na burze NYSE a od dnes bude možné obchodovať akcie na burze Nasdaq pod názvom Just Eat Takeaway (GRUB).
Trh s donáškou
Ako sme spomínali vyššie online donáška je aktuálne jedno z najrýchlejšie rastúcich odvetví v ekonomike, pričom možno očakávať, že v ďalších mesiacoch a rokoch sa vyrysujú víťazi v tomto priestore. Hoci Just Eat Takeaway sa ujal vedúcej priečky, musí naďalej investovať do rozširovania svojej pôsobnosti a najmä do reklamy, aby si svoju pozíciu udržal. Na chrbát mu totiž dýchajú konkurenti ako americký DoorDash, Amazonom kryté Deliveroo, divízia Uberu – Uber Eats, nemecké Delivery Hero či menšie startupy, ktoré nie sú obchodovateľné na burze (Zomato, Wolt, Grab, Foodpanda, iFood…).
Zatiaľ ani jedna z firiem, ktoré vstúpili na burzu nevykázala zisk. Ide o potvrdenie toho, že sa jednotliví hráči snažia získať čo najvyšší podiel na trhu a úspory z rozsahu. Neskôr, po upevnení po stabilizovaní trhu, môže začať škrtanie výdavkov a konečne aj rentabilita.
Just Eat Takeaway + Grubhub | DoorDash | Deliveroo | Delivery Hero | |
Kapitalizácia (mld. $) | 15,97 mld. € | 51,75 | 6,51 | 33,48 |
Výnosy (mld. $) | 3,54 mld. € | 2,87 | 1,68 | 2,99 |
Rast výnosov | +34,09% | +226,1% | +54,27% | +99,68% |
EBITDA (mil. $) | 187 mil. € | -218 | – | -926 |
P/S | 4,51 | 20,88 | 3,89 | 11,97 |
P/FCF | 84,50 | 106,54 | – | – |
Vyššie v tabuľke sme porovnali jednotlivé akcie z daného odvetvia. Z hľadiska ukazovateľov P/S a P/FCF sa javia akcie Just Eat Takeaway najlacnejšie a my s tým súhlasíme. Napriek tomu, že Just Eat Takeaway má najvyššie výnosy, generuje najvyšší voľný cashflow a ako jediná spoločnosť je zisková z pohľadu EBITDA (zisk pred zaplatením daní, úrokov a odpisov), nie je podľa trhovej kapitalizácie ani zďaleka ocenená trhom tak ako firma DoorDash alebo Delivery Hero. Dôvodom je pravdepodobne pomalší rast a je pravdepodobné, že na pozícií svetovej jednotky Just Eat niekto v blízkej budúcnosti vystrieda.
Akcie Just Eat Takeaway
Akcie Just Eat Takeaway majú od októbra skôr zostupný trend, keď postupne klesli z najvyššej úrovne 110,65€ na súčasnú cenu 74,78€ na akciu, čo predstavuje pokles o -32,42%. Hoci to bude mať európska firma na americkom trhu popri službách Uber Eats a DoorDash extrémne ťažké, manažment má skúsenosti s tým ako sa presadiť na trhu, keďže Just Eat je lídrom v 15 štátoch.
V skutočnosti neočakávame, že spoločnosť si prostredníctvom Grubhub výrazne polepší na trhu v USA, avšak úspechom by mohla byť aj rola trojky na obrovskom americkom trhu. Navyše veríme, že investori podceňujú súčasnú atraktívnu cenu, progres v oblasti rentability a veľkosť v porovnaní s konkurenciou. Taktiež nemožno zabudnúť na fakt, že Just Eat vlastní 33% podiel v brazílskej donáškovej službe iFood, ktorá rastie závratným tempom a má hodnotu stovky až miliardy eur.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania