Trump sľubuje refundácie

V čase, keď americká ekonomika kráča po hrane spomalenia a burzy hľadajú pevný bod pod nohami, prichádza zo strany Bieleho domu ďalší signál zmierenia. Prezident Donald Trump, ktorý sa doteraz opieral o rétoriku tvrdých ciel a ekonomického nacionalizmu, mení tón. Výkonným nariadením uľahčuje život domácim automobilkám, odstraňuje prekrývajúce sa clá a zavádza kompenzácie, ktoré by mohli zmierniť ich nákladové zaťaženie.

Rozhodnutie prichádza v období, ktoré možno bez preháňania nazvať jedným z najneistejších od čias pandémie. Analytici v posledných týždňoch hromadne znižujú odhady ziskov firiem v rámci indexu S&P 500, a to najprudšie od roku 2020. Pri tých spoločnostiach, ktoré už reportovali svoje kvartálne čísla, investori mohli pozorovať zlepšenie výhľadu len výnimočne. Kombinácia obchodných bariér a spomaľujúceho hospodárskeho rastu začína doliehať aj na tých najväčších hráčov, automobilový sektor nevynímajúc.

image 135
Zdroj: Apolloacademy

Trumpove nové opatrenia sa preto dajú čítať ako taktický ústup. Inak povedané, prezident najsilnejšie ekonomiky sveta, podľahol tlaku finančných trhov. Automobilky, ktoré boli doteraz tlačené do kúta súbežnými clami na vozidlá, oceľ, hliník a čínske komponenty, dostávajú možnosť zjednodušenia. Biely dom zruší tzv. stacking ciel. Odteraz zaplatia len to najvyššie z príslušných ciel. Žiadne dvojité alebo trojité zaťaženie, len jedna sadzba, a to tá najvyššia.

Navyše, toto pravidlo sa bude uplatňovať spätne. Automobilky tak budú môcť žiadať o vrátenie už zaplatených ciel, čím si môžu výrazne zlepšiť krátkodobú likviditu. Prezident podpísal výkonné nariadenie počas letu na predvolebný míting v štáte Michigan, symbolicky, v srdci americkej automobilovej výroby.

Úľava ciel sa však týka aj autodielov. Od 3. mája vstúpia do platnosti kompenzácie, ktoré budú automobilkám refundovať až 3,75 % hodnoty v USA vyrobeného auta za prvý rok. V druhom roku klesne refundácia na 2,5 %, po ktorom sa systém začne postupne rušiť. Tento mechanizmus vychádza z predpokladu, že niektoré zahraničné diely (15 % v prvom roku, 10 % v druhom) zatiaľ nie je možné nahradiť domácou produkciou.

Tento krok má výrobným firmám poskytnúť čas na reorganizáciu dodávateľských reťazcov, expanziu kapacít v USA a prijímanie nových zamestnancov. Vláda si od tohto opatrenia sľubuje presun montážnych liniek späť na domáce územie. „Dokončite svoje autá v Amerike a vyhráte,“ odznelo z úst predstaviteľa ministerstva.

Ako Trumpova politika eskalácia destabilizovala ekonomiku

Táto úľava však nie je jediným gestom. Prichádza po sérii ostrých krokov, ktoré Trumpova administratíva prijala len pred pár týždňami. 2. apríla prezident vyhlásil „Deň oslobodenia“, v rámci ktorého zaviedol základné clo 10 % na všetok dovoz do USA, účinné od 5. apríla. O niekoľko dní neskôr, 9. apríla, nasledovali cieľovo zamerané clá na 60 krajín, ktoré Washington označil za najväčších porušovateľov obchodných pravidiel. Mnohí ekonómovia vtedy tieto clá prirovnávali k návratu do 19. storočia a mali pradu.

Úľava uprostred búrky, Trump odľahčuje automobilkám bremeno ciel
Zdroj: Statista

Tento nový protekcionistický cyklus vyvolal paniku na trhoch. Investori, ktorí už vnímali americkú ekonomiku ako zrelú na korekciu, považovali ďalšie tarifné prekážky za krok nesprávnym smerom. Potom však prišiel 24. apríl a sním aj úľava pre investorov. Trump totiž v ten deň oznámil 90-dňovú pauzu v obchodnej vojne. Nezrušil ich úplne, no jasne naznačil, že vie aj ustúpiť.

V tomto kontexte však pôsobí rozhodnutie o úľavách pre automobilky ako súčasť širšej stratégie, nie zmeny presvedčenia. Trump sa opiera o výrobcov ako o súčasť svojho volebnému naratívu. Automobilky ako Ford, General Motors či Stellantis boli pod intenzívnym tlakom, a ich spätná väzba sa v posledných týždňoch zintenzívnila.

Automobilky vítajú ústup

Ford reagoval okamžite. CEO Jim Farley privítal opatrenia ako pozitívny krok, ktorý zníži tlak nielen na výrobcov, ale aj na dodávateľov a spotrebiteľov. Dodal, že ak by všetci výrobcovia dosiahli rovnaký podiel americkej výroby ako Ford, v krajine by sa každý rok vyrobilo o 4 milióny vozidiel viac. Stellantis sa pridal s vyhlásením, že rozhodnutie víta, no podrobné posúdenie vplyvu na severoamerické operácie ešte len príde. GM, ktoré krátko predtým stiahlo svoj výhľad ziskov na rok 2025, práve pre nejasnú situáciu v oblasti ciel, oznámilo, že podrobnosti rozoberie na najbližších kvartálnych výsledkoch s investormi.

Napriek pozitívnej rétorike z priemyslu, nie všetci analytici vidia v opatreniach zásadný obrat. Dan Levy z Barclays upozornil, že kľúčové tarify ostávajú nezmenené. 25 % clo na vozidlá, 25 % na diely a 20 % na produkty spojené s čínskym fentanylom. Podľa neho síce ide o uvoľnenie pravidiel, no jeho vplyv bude obmedzený vzhľadom na stále platné základné sadzby.

Otázka teda neznie, či automobilky získali úľavu, pretože tú vyzerá že dostali. Otázkou je, či ide o trvalú zmenu rétoriky prezidenta Spojených štátov, alebo len o dočasné odľahčenie v čase predvolebného roka. História ukazuje, že Trump sa naučil celkom umne kľučkovať. Počas svojho prvého funkčného obdobia zavádzal tvrdé clá a vzápätí udeľoval výnimky, napríklad Kanade, Mexiku či Európskej únii. Dnešný krok preto netreba čítať ako definitívny koniec obchodnej vojny, ale ako jej momentálnu prestávku. Čo napokon avizoval aj Trump.

Pre automobilky však aj krátkodobé uvoľnenie môže znamenať zásadný rozdiel. Menej ciel, viac predvídateľnosti, lepšia vyjednávacia pozícia. V čase, keď svetová ekonomika spomaľuje a investori sa presúvajú z rizikových aktív do bezpečia, je akýkoľvek stabilizačný signál vítaný.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAkcie Nvidie klesli, znamená nová konkurencia jej koniec v Číne?
Ďalší článokSpotify sa blíži k méte 700 miliónov mesačne aktívnych používateľov
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno