Stávka na elektrické vozidlá

Ikonická automobilová spoločnosť, ktorú založil ešte v roku 1903 americký podnikateľ Henry Ford, sa po ťažkých rokoch sprevádzaných poklesom dopytu a znižovania podielu na trhu voči najmä európskym konkurentom konečne spamätáva. Môže za to zmena smerovania spoločnosti, keďže tá sa rozhodla odsúvať vývoj áut so spaľovacím motorom na vedľajšiu koľaj a namiesto toho sa zamerať na vývoj elektrických vozidiel (EV).

Smelé plány spoločnosti dokonca rátajú s tým, že do roku 2030 Ford v Európe prestane predávať autá so spaľovacím motorom. V súvislosti s týmto plánom začiatkom roka vedenie firmy oznámilo výstavbu novej továrne na produkciu elektromobilov v Nemecku za 1 miliardu dolárov, keďže manažment očakáva pretrvávajúci nárast dopytu po EV rovnako ako silnejúci tlak na adopciu EV zo strany štátov. Spoločnosť predpokladá, že do roku 2030 budú až 2/3 jej predaja tvoriť práve elektromobily, prípadne hybridy.

Svoje ciele v oblasti elektromobility však Ford v uplynulých mesiacoch niekoľkokrát zvýšil. Pri prezentácii svojich plánov investorom v priebehu mája firma dokonca oznámila zdvojnásobenie plánovaných výdavkov na vývoj EV a batérii na 30 miliárd dolárov do roku 2025.

Optimizmus americkej automobilky poháňa okrem investorov zároveň spätná väzba od zákazníkov, keďže spoločnosť eviduje vysoké predobjednávky na niektoré novo elektrifikované modely ako napr. F-150 Lightning či Mustang Mach-E. Iba model F-150 od jeho predstavenia v máji tohto roku nahromadil viac ako 150 000 rezervácií.

Akcie Ford reagovali na nové smerovanie podniku výrazným rastom, veď od prepadu počas vypuknutia koronakrízy sa vyšplhali z ceny $4,20 na súčasnú hodnotu $14,16, čo je najvyššia hodnota od roku 2015 a za obdobie 1 a pol roka to predstavuje nárast o +237%. Dnešné oznámenie o výstavbe 4 ďalších tovární však poslalo akcie vyššie o ďalších +4,05%.

Výstavba 4 nových tovární

Spoločnosť Ford Motor dnes oznámila, že po niekoľkých desaťročiach plánuje postaviť nový výrobný závod v USA spolu s ďalšími 3 továrňami, ktoré budú zamerané na produkciu batérií. Dve továrne na batérie budú postavené v Kentucky a tretia zas v západnom Tennessee spolu s novou továrňou na nákladné autá, ktorá začne do roku 2025 vyrábať elektrické modely série F.

Ford by mal na tejto iniciatíve spolupracovať s juhokórejským výrobcom batérií SK Innovation, pričom spoločné investície by mali dosiahnuť celkovú hodnotu 11,4 miliardy dolárov (9,8 miliardy eur) a vytvoriť až 11 tisíc pracovných miest. Ford očakáva, že na montážnu dielňu vynaloží 7 miliárd dolárov a pôjde tak o jeho najväčšiu výrobnú investíciu v histórii. Výstavba batériových zariadení by mala zhltnúť 4,4 miliardy dolárov a po dokončení by mali byť prevádzky schopné produkovať dostatočnú kapacitu na výrobu batérií pre milión EV ročne.

Ford Mustang Mach-E
Elektrický Ford Mustang Mach-E, zdroj obrázku: ford.com

„Urýchľujeme túto obrovskú investíciu,“ uviedol CEO spoločnosti Ford, Jim Farley. „V skutočnosti míňame peniaze na stavbu budov a na vývoj batérií. To je významná strategická zmena v rámci riadenia nášho dodávateľského reťazca.“

Na trhu elektrických vozidiel sa tak aj naďalej stupňuje konkurenčný boj a zoznam jeho účastníkov sa neustále rozširuje. Veľké plány v tomto odvetví okrem Tesly oznámili tradičné automobilky Volkswagen, Stellantis, Generals Motors, Ford a Volvo, ale aj celý zástup relatívne nových startupov ako Lucid Motors, Lordstown Motors, Faraday Future, Nikola, Canoo, Fisker, Polestar, Xpeng, Li Auto, NIO či Rivian.

Veľkú stávku na elektromobilitu v podaní Fordu potvrdzuje i fakt, že do posledného menovaného startupu Rivian, ktorý by mal vstúpiť na burzu už tento rok a podľa odhadov mohol by dosiahnuť trhovú hodnotu až 40 miliárd dolárov, Ford investoval až 500 miliónov dolárov.

Akcie Ford


Ako sme spomínali vyššie akcie Ford si užívajú v posledných mesiacoch výbornú jazdu, keď za 1 a pol roka stúpli už o +237% a v tomto roku o +59,2%, čím viac ako trojnásobne prekonávajú výkon indexu S&P 500, ktorý vzrástol o +19,05%. Aktuálne sa Ford obchoduje za 16,7 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a iba 3,7 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF).

Konsenzus analytikov je ohľadom akcií Ford priemerný, keď z 21 analytikov, ktorí akcie pokrývajú má 9 určené hodnotenie HOLD. Ich cenový cieľ sa nachádza v rozpätí od $11 do $18 na akciu, pričom priemerný cenový cieľ je na úrovni $16, čo je o +13,0% viac ako je momentálna cena akcií. Ford v súčasnosti nevypláca žiaden dividendový výnos.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAccenture zvyšuje dividendu o 10% a ohlasuje spätný výkup akcií za $3 mld.
Ďalší článokSpotify spúšťa kampaň s cieľom zvýšiť príjmy z reklamy
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno