Figma na ceste k IPO

Figma, popredný hráč v oblasti dizajnového softvéru, sa rozhodla podstúpiť odvážny krok. Po neúspešnom pokuse o akvizíciu zo strany Adobe sa firma rozhodla ísť cestou verejnej ponuky akcií (IPO), čím chce využiť rastúci záujem o technologické IPO na globálnych trhoch. Tento krok zároveň reflektuje jej rastúci vplyv v biznise, ktorý je čoraz viac poháňaný umelou inteligenciou a inováciami.

Záujem o IPO prichádza po tom, čo sa Figma, založená v roku 2012, v posledných rokoch etablovala ako neoddeliteľná súčasť dizajnérskych tímov najväčších globálnych korporácií po celom svete. Takmer 95 % spoločností z rebríčka Fortune 500 a 78 % zo zoznamu Forbes Global 2000 dnes používa jej nástroje. Celkový počet mesačne aktívnych používateľov bol ku koncu marca 13 miliónov. No práve veľké spoločnosti sú hnacím motorom rastu. Za posledné dva roky Figma viac ako zdvojnásobila počet zákazníkov, ktorí za túto službu platia ročne viac ako 100 000 USD.

Figma počet zákazníkov, počet zákazníkov figma

Tento vplyv a rast tržieb sú dôkazom toho, že Figma je spoločnosťou, ktorá transformuje spôsob, akým sa robí dizajn na internete. Za posledný rok dosiahla tržby vo výške 749 miliónov USD, čo predstavuje nárast o 48 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V prvom kvartáli 2025 dosiahla tržby 228,2 milióna USD, čo je nárast o 46 %. Tieto čísla ukazujú na silný dopyt po jej produktoch a zároveň na schopnosť firmy generovať stabilný príjem aj napriek výzvam, ktorým čelí celý technologický sektor.

Významným momentom pre Figu je práve IPO, ktoré prichádza po neúspešnom pokuse o prevzatí zo strany Adobe za 20 miliárd USD. Regulátori v Spojenom kráľovstve totiž koncom roku 2023 rozhodli, že akvizícia by mohla poškodiť inovácie v tomto rýchlo rastúcom segmente, a preto zablokovali dohodu. Tento krok dal Figme šancu ukázať svoju nezávislosť a pokračovať v raste po vlastnej osi. Generálny riaditeľ Dylan Fields, ktorý kontroluje približne 75 % hlasovacích práv pred IPO, tak získava ešte silnejšiu pozíciu na trhu, ktorý je stále plný príležitostí, no aj výziev.

„Oveľa dôležitejšie je, že sa mi páči myšlienka, že naša komunita bude spoluvlastníkom Figmy a najlepší spôsob, ako to dosiahnuť, je cez verejné trhy,“ povedal Fields, čím načrtol svoju víziu budúcnosti. Toto zameranie na komunitu je v technologickom svete pomerne unikátne, spájanie verejných trhov s osobnou angažovanosťou a vlastníkmi je čoraz viac trendom medzi startupmi, ktoré chcú využívať otvorené trhy na zvyšovanie povedomia o značke a získavanie kapitálu.

Figma sa tak stáva príkladom novej generácie technologických startupov, ktoré rastú na základe komunity a inovácií, a nie len prostredníctvom tradičných investícií. Aj keď je stále v štádiu rýchleho rastu, spoločnosť sa postupne približuje k finančnej stabilite, keďže v súčasnosti vykazuje prevádzkovú maržu na úrovni 17 %. Spoločnosť plánuje ďalšie investície do AI, ktorá by mala byť kľúčovým faktorom ďalšieho vývoja dizajnových nástrojov.

IPO ako nový štart

Dôležitým ukazovateľom úspechu je aj jej schopnosť presadiť sa v tak silnej konkurencii. Figma už dnes konkuruje veľkým menám ako Adobe. No objavujú sa aj výzvy, ktorým Figma musí čeliť. Hoci spoločnosť neustále rastie, čelí aj potenciálnym prekážkam, ako sú náklady spojené s implementovaním umelej inteligencie do svojich nástrojov. Fields sám varoval, že výdavky na AI môžu v krátkodobom horizonte brániť efektivite spoločnosti, ale aj tak sú presvedčení, že AI bude v budúcnosti kľúčovým faktorom, ktorý určí smer dizajnových nástrojov.

No na druhej strane trh s AI je dynamickejší než kedykoľvek predtým. Po oznámení OpenAI o revolučnom nástroji Sora na generovanie textových videí prišla vlna neistoty práve zo strany investorov firmy Adobe, ktorej akcie za posledný rok klesli o tretinu. Práve konkurencia v podobe Sory môže byť strašiakom aj pre Figmu.

Okrem toho Canva, ďalší významný hráč na trhu dizajnu, je údajne ďalším kandidátom, ktorý by mohol nasledovať Figmu a vstúpiť na burzu s vlastnou IPO ponukou. Hovorí sa o hodnote 49 miliárd USD. Ak tento trend bude pokračovať, môžeme očakávať ešte viac startupov, ktoré prevezmú štafetu a pridajú sa k trendu technologických IPO. To bude znamenať ďalšiu konkurenciu pre Figmu na verejnom trhu. Čiže, aj keď pred spoločnosťou stále stojí hneď niekoľko výziev, vstup na burzu je len začiatkom novej kapitoly, ktorú Figma bude písať. Aká bude úspešná? Uvidíme.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, Barron, WSJ, Sherwood
Predchádzajúci článokAkcie Tesly opäť v červenom. Konflikt medzi Trumpom a Muskom sa stupňuje, kontroverzný daňový zákon prešiel
Ďalší článokInvestori riešia dilemu: Sú už akcie Netflixu príliš drahé alebo nie?
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno