Tradície sa nemenia no Ferrari pozerá dopredu

Ferrari je už desaťročia symbolom výkonu, dizajnu a talianskej vášne. Kým väčšina automobiliek sa dnes snaží prežiť v období neistoty a rýchlych zmien, Ferrari volí iný prístup. Neponáhľa sa. Plánuje. A vie presne, kam smeruje. Na Capital Markets Day v Maranelle predstavilo svoj plán do roku 2030. Cieľom je vstúpiť do éry elektromobility bez toho, aby značka stratila svoj charakter. Ferrari nechce nasledovať módne trendy, chce si zachovať rovnováhu medzi tradíciou a budúcnosťou.

Značka z Maranella plánuje každý rok medzi 2026 a 2030 predstaviť v priemere štyri nové modely. Najväčšou novinkou bude Ferrari Elettrica, vôbec prvé plne elektrické Ferrari v histórii. Bude to štvormiestne kupé s výkonom viac ako 1 000 koní, dojazdom 530 kilometrov, zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 310 km/h.

Generálny riaditeľ Benedetto Vigna vysvetlil, že elektrina pre Ferrari nie je revolúciou, ale prirodzeným rozšírením ponuky. „Nie je to prechod, ale doplnok,“ povedal. Značka si chce zachovať to, čo ju definuje: kombináciu technickej dokonalosti a emócie. Do roku 2030 budú tvoriť spaľovacie motory 40 % produkcie, hybridy ďalších 40 % a elektromobily 20 %.

Nový model Elettrica má priniesť aj úplne nový zážitok z jazdy. Zvuk spaľovacieho motora nahradí tón elektromotora, ktorý bude reagovať na pohyb vozidla a cestu. Cieľom je zachovať emóciu a dynamiku, ktorú fanúšikovia Ferrari milujú. Pádla pod volantom ostanú, značka si je vedomá, že niektoré tradície sa nemenia.

Ikona talianskeho dizajnu si pritom drží vývoj aj výrobu vo vlastných rukách. Všetky nové elektrické komponenty vznikajú v Maranelle. „Zachovať know-how vo firme je kľúčové pre našu budúcnosť,“ hovorí produktový riaditeľ Gianmaria Fulgenzi. Finálna verzia modelu Elettrica by mala byť predstavená začiatkom roka 2026.

Luxus, ktorý chráni pred ekonomickým chaosom

Zatiaľ čo väčšina automobiliek sa trápi s poklesom dopytu a tenšími maržami, Ferrari pôsobí, akoby žilo v inom svete. Jeho prevádzková marža presahuje 20 %, čo je číslo, aké dosahujú skôr technologické firmy, než výrobcovia áut. Tajomstvo úspechu sa skrýva v jednoduchosti filozofie. Ferrari úmyselne vyrába menej, ako je dopyt. Ročne vyrobí asi 13 000 áut, vždy o jedno menej, ako je počet záujemcov. Tento prístup udržiava exkluzivitu a umožňuje značke držať vysoké ceny.

Luxusný koncern z Talianska dnes obsluhuje 90 000 aktívnych klientov, čo je o 20 % viac než v roku 2022. Aby im ponúklo ešte osobnejší prístup, otvára nové centrá Tailor Made v Tokiu a Los Angeles. Tam si zákazníci môžu svoje vozidlo navrhnúť podľa vlastných predstáv, od farby karosérie až po materiály v interiéri.

Zatiaľ čo väčšina automobiliek čelí spomaleniu, Ferrari napreduje. Európsky index EURO STOXX Automobiles & Parts ktorý sleduje vývoj v celom odvetví na Starom kontinente, od začiatku roka klesol o 2,4 %. Akcie Ferrari za rovnaké obdobie vzrástli o 5 %. V prvej polovici roka 2025 dosiahla spoločnosť hrubú maržu 23,4 % a potvrdila, že je najziskovejšou automobilkou na svete. Pre porovnanie, veľkí výrobcovia ako Volkswagen alebo Stellantis sa pohybujú okolo 6 %. Ferrari tak patrí do sveta luxusu rovnako ako Hermès či Patek Philippe.

No napriek veľkolepým plánom reagovali trhy na nové predstavenie negatívne. Akcie Ferrari sa prepadli až o 13 % po tom, čo spoločnosť zverejnila výhľad do roku 2030. Očakáva upravený zisk 11,50 EUR (13,37 USD) na akciu pri tržbách 9 miliárd EUR, čo je menej, než čakali analytici, ktorí rátali s 9,8 miliardy EUR.

Naopak, výhľad na rok 2025 automobilka zlepšila. Ferrari očakáva zisk minimálne 8,80 EUR (10,23 USD) na akciu a tržby 7,1 miliardy EUR, čo je viac, než pôvodne plánovala. Spoločnosť zároveň upravila svoj plán elektrifikácie. Elektromobily budú do roku 2030 tvoriť 20 % ponuky namiesto pôvodných 40 %.

Ferrari sa tiež zaviazalo k ambicióznym ekologickým cieľom. Do roku 2030 chce znížiť svoje emisie skleníkových plynov Scope 1 a 2 o 90 % v porovnaní s rokom 2021 a emisie Scope 3 o 25 % v porovnaní s rokom 2024. „S modelom Ferrari Elettrica potvrdzujeme našu vôľu napredovať, spájame disciplínu technológie, kreativitu dizajnu a remeselnú precíznosť výroby,“ povedal predseda predstavenstva John Elkann.

Akcie Ferrari


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -13,6 % a v súčasnosti sa obchodujú na cene 362,3 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 49,5 násobok zisku na akciu (P/E); 50,3 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 37,4 násobok EV/EBITDASúčasná trhová hodnota je na úrovni 75,4 miliardy EUR. Dividendový výnos je na úrovni 0,82 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno