Airbus nesplní svoje ciele

Airbus, ktorý v posledných rokoch tažil z viacerých problémov Boeingu vrátane pádu lietadiel 737 Max, dodával zákazníkom 2-krát viac lietadiel ako jeho hlavný konkurent. Teraz ale informoval, že v tomto roku pravdepodobne nesplní svoj kľúčový cieľ dodávok po tom, čo generálny riaditeľ spoločnosti varoval, že problémy v dodávateľskom reťazci stále pretrvávajú. Európsky výrobca v utorok uviedol, že v dôsledku „zložitého prevádzkového prostredia“ je v súčasnosti predpokladaný cieľ Airbusu dosiahnuť v tomto roku približne 700 dodávok „nedosiahnuteľný“.

Takáto chyba je zriedkavá v komerčnej výrobe lietadiel, kde ročné dodávky ponúkajú práva medzi Airbusom a konkurenčný Boeing. Veľká časť nákladov na lietadlo sa platí až po doručení. Pandémia však spôsobila katastrofu v schopnosti Airbusu aj Boeingu zmerať ich kedysi vysoko organizované zásobovacie linky. Medzitým trápenie Boeingu s jeho lietadlom 737 MAX tvrdo zasiahlo jeho dodávky. To všetko spôsobilo, že zvyčajný boj medzi týmito dvoma hráčmi s cieľom dosiahnuť viac dodávok ako ten druhý bol tento rok menej súťažný.

Analytici odhadujú, že Boeing, ktorý nenačrtol svoj vlastný celoročný cieľ dodávok, odovzdá tento rok 471 lietadiel. Americký výrobca lietadiel je pripravený načrtnúť údaje o objednávkach a dodávkach za rok do novembra začiatkom budúceho týždňa. Napriek nižším dodávkam Airbus uviedol, že stále očakáva splnenie svojho cieľa – zisku vo výške približne 5,5 miliardy eur a voľný peňažný tok vo výške 4,5 miliardy eur za celý rok.

Airbus a Boeing prestavujú svoje dodávateľské reťazce po tom, čo obe spoločnosti znížili produkciu na začiatku pandémie. Letecké spoločnosti, ktoré na istý čas prestali lietať, sú späť vo vzduchu a objednávajú nové lietadlá. Ale mali problém dostať lietadlá dodané včas od oboch výrobcov. Mali tiež problémy so získavaním náhradných motorov a náhradných dielov potrebných na to, aby mohli lietadlá naďalej lietať.

airbus obr
zdroj: Airbus

Súčasné globálne problémy brzdia výrobu

Generálny riaditeľ Airbusu Guillaume Faury minulý týždeň novinárom povedal, že nezaznamenal žiadne zmiernenie meškania dodávok minimálne do polovice budúceho roka. Očakáva, že to bude trvať do konca roku 2023, kým dodávateľský reťazec dobehne a začne dodávať načas. Energetická kríza vyplývajúca z vojny na Ukrajine, rastúca inflácia a pokračujúce odstávky niektorých dodávateľov v Číne patria medzi problémy, ktoré brzdia výrobu, povedal Faury.

Je to presne taká prekážka, ktorej sa pán Faury chcel vyhnúť. Bojoval, aby jeho výrobné linky bežali počas prvého roka pandémie, v očakávaní rýchleho návratu dopytu po zrušení cestovných obmedzení a návrate leteckých spoločností na oblohu. Táto stratégia sa vyplatila a spoločnosť uchmatla kritický podiel na trhu od svojho amerického rivala, najmä v kľúčovom segmente pre lietadlá s jednou uličkou. Airbus tvrdí, že jeho dostupnosť vlajkového modelu A320neo je do roku 2028 viac-menej vypredaná.

Spoločnosť v utorok znížila svoje usmernenia o dodávkach po tom, čo v novembri odovzdala 68 komerčných lietadiel zákazníkom leteckej spoločnosti, pričom jej zostávalo dodať v decembri približne 135 lietadiel, ak by mala dosiahnuť svoj pôvodný cieľ. Ide o druhé zníženie kvality dodávok pre spoločnosť v tomto roku po tom, čo sa pôvodne predpokladalo, že na začiatku roka bude zákazníkom doručené okolo 720 lietadiel.

Airbus tiež uviedol, že meškanie výroby zastaví agresívne plány nábehu jeho najpredávanejšieho radu úzkotrupých lietadiel A320, priameho konkurenta Boeingu 737 MAX. Európsky výrobca lietadiel plánoval do začiatku roku 2024 dosiahnuť stabilnú produkciu 65 prúdových lietadiel mesačne z približne 55 kusov na konci tohto roka. Oneskorenie dodávok v tomto roku má zabrzdiť nárast v roku 2023, čím sa potlačí jej očakávania dosiahnutia cieľa 65 lieatadiel za mesiac. Spoločnosť sa stále drží plánov dosiahnuť do polovice dekády úroveň 75 kusov. To je porovnateľné s plánom Boeingu postaviť 50 lietadiel MAX mesačne najneskôr do roku 2026.

Akcie Airbus


Akcie Airbus, v tomto roku klesli o -3,5 % a v súčasnosti sa jedna akcia obchoduje za 108,40 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 19,9 násobok ročného zisku na akciu (P/E); 33,1 násobok ročného voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 10,3 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokŤažobná spoločnosť Glencore v rekordných časoch sklamala investorov
Ďalší článokIPO by sa mohli vrátiť v ďalšom roku. Ktoré firmy by mohli vstúpiť na burzu?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno