EA FC 25: Hra, ktorá nesplnila očakávania
Prečo Electronic Arts čelí problémom? Za posledných 30 rokov bola FIFA jednou z najikonickejších a najúspešnejších herných sérií na svete. Hry ako FIFA 18, ktorá predala viac ako 26,4 milióna kópií, či FIFA 23, sa stali pilierom herného portfólia EA. Predaj tejto série priniesol spoločnosti vyše 20 miliárd USD počas 20 rokov, čím sa FIFA stala doslova synonymom pre futbalové videohry.
Po skončení spolupráce s FIFou, ktorá údajne požadovala dvojnásobný ročný poplatok vo výške 300 miliónov USD, sa EA rozhodlo pokračovať pod novým názvom EA Sports FC. Zatiaľ čo minuloročný debut EA FC 24 vyzeral sľubne (14,5 milióna aktívnych účtov počas prvého mesiaca), pokračovanie s EA FC 25 zaostáva. Na herných fórach sa hromadia negatívne recenzie, hráči označujú novú hru za „najhoršiu v histórii série“.
Manažment firmy nedávno oznámil, že jej očakávania celoročných čistých rezervácií sa znížili na 7 až 7,15 miliardy USD, čo je pod predchádzajúcim odhadom 7,5 až 7,8 miliardy USD. Príčinou je nielen slabý predaj EA FC 25, ale aj podpriemerný výkon ďalšej očakávanej hry, Dragon Age. Po tomto oznámení klesli akcie EA o 7 %, pričom v tomto roku odpísali už vyše 20 % a od maxima z minulého roka sú nižšie o viac ako 30 %.
Hlavný problém však spočíva v tom, že séria FIFA/EA FC bola kľúčovým prvkom modelu Live Services, ktorý tvorí viac ako 70 % celkových tržieb spoločnosti. Tento segment zahŕňa predaj extra obsahu, herných odmien a predplatných, ktoré sú pre EA významným zdrojom príjmov. Slabšie predaje hier majú priamy dopad na menšie výdavky hráčov na mikrotransakcie a ďalší obsah.
Koniec éry FIFA: Symbolický a finančný prepad
Rozchod medzi FIFA a EA predstavuje koniec éry, počas ktorej sa značka FIFA stala viac synonymom pre videohru než pre futbalovú organizáciu. Hoci EA FC 24 dosiahlo solídne výsledky, bez ikonického mena sa zdá, že čaro série postupne slabne. Pre milióny fanúšikov je názov rovnako dôležitý ako samotná hra, čo EA možno podcenila. Ďalším faktorom je zmena očakávaní hernej komunity, ktorá dnes vyžaduje kvalitný a inovatívny obsah, nie len opakovanie známej šablóny.
Ak oragnizácia nedokáže rýchlo reagovať, mohla by prísť o dlhoročnú základňu hráčov. EA stojí pred výzvou, ako si udržať pozíciu lídra na trhu športových hier. Spoločnosť bude musieť prehodnotiť svoju stratégiu pri EA FC a nájsť spôsoby, ako zaujať hráčov, či už inovovaním obsahu, alebo novým prístupom k monetizácii Live Services.
Napriek súčasným problémom má EA silné postavenie na trhu. Avšak slabé výsledky EA FC 25 môžu byť varovným signálom, že herný priemysel sa rýchlo mení a zabehnuté modely už nemusia fungovať tak ako kedysi. EA Sports tak čelí výzvam po rebrandingu svojej ikonickej série FIFA na EA Sports FC. Najnovšie údaje poukazujú na dramatický pokles záujmu vyhľadávania po nových tituloch „FC 24“ a „FC 25“ v porovnaní s predchádzajúcimi hrami FIFA.
Herný trh v roku 2024
Globálny herný priemysel je naďalej jedným z najdynamickejších odvetví zábavného priemyslu. Tržby v roku 2024 by mali dosiahnuť 187,7 miliardy USD, čo predstavuje medziročný rast o +2,1 %. Hoci tempo rastu spomaľuje, herný trh naďalej ponúka množstvo príležitostí pre hráčov všetkých veľkostí.
PC hry budú tento rok rásť rýchlejšie ako mobilné a konzolové hry, pričom PC a konzoly spolu vytvoria 51 % globálnych tržieb. Mobilné hry zostávajú najväčším samostatným segmentom a zabezpečia až 49 % globálnych tržieb, pričom medziročne porastú o +3,0 % na hodnotu 92,6 miliardy USD. Herný trh by mal naďalej rásť a do roku 2027 by mal dosiahnuť tržby vo výške 213,3 miliardy USD, čo predstavuje ročnú mieru rastu +3,1 % (2022–2027).
Akcie Electronic Arts
Akcie Electronic Arts v tomto roku klesli o -20,1 % na 116,6 USD. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 29,9 násobok zisku na akciu (P/E); 13,7 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF); 16 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 30,5 miliardy USD. Dividendový výnos akcií je 0,65 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.