Čínske automobilky – výhody
Čínske automobilky zažívajú dynamický rast a ich expanzia mimo domovského trhu je stále intenzívnejšia. Podľa novej správy konzultačnej firmy AlixPartners by mali čínski výrobcovia automobilov dosiahnuť 33 % podiel na globálnom trhu s automobilmi do roku 2030, čo predstavuje výrazný nárast oproti predpokladaným 21% v tomto roku.
Očakáva sa, že väčšina tohto rastu bude pochádzať z predajov mimo Číny. Predaje čínskych automobiliek mimo ich domáceho trhu by mali vzrásť z 3 miliónov vozidiel v tomto roku na 9 miliónov vozidiel do roku 2030. Tento rast by znamenal zvýšenie podielu z 3 % na 13 % celkového trhu do konca tohto desaťročia.
Rýchla expanzia čínskych výrobcov automobilov znepokojuje tradičné automobilky a politikov po celom svete. Obavy sú predovšetkým z lacnejších čínskych vozidiel, ktoré by mohli zaplaviť trhy a konkurovať domácim výrobcom, najmä v oblasti elektromobilov. Podľa AlixPartners sa čínske značky plánujú rozšíriť na všetky globálne trhy, avšak menšia expanzia sa očakáva v Japonsku a Severnej Amerike, kde sú prísnejšie bezpečnostné štandardy a clá na dovoz čínskych elektromobilov dosahujú 100 %.
Mark Wakefield, globálny spolulíder automobilového a priemyselného oddelenia v AlixPartners, uviedol, že Čína sa stala novým disruptorom v automobilovom priemysle. Čínske automobilky dokážu rýchlo uvádzať na trh vozidlá, ktoré sú lacnejšie, technologicky pokročilejšie a efektívnejšie vyrábané. V Severnej Amerike by mali čínske automobilky dosiahnuť iba 3 % podiel na trhu, najmä v Mexiku, kde by mal každý piaty predaný automobil byť čínskej značky do roku 2030.
V Európe sa očakáva, že podiel čínskych automobiliek na trhu sa zdvojnásobí zo 6 % na 12 % do roku 2030. Rýchly rast čínskych automobiliek v Európe znepokojuje tradičných výrobcov, ktorí strácajú pozície na trhu. AlixPartners očakáva, že čínske automobilky budú rásť najmä v regiónoch ako Stredná a Južná Amerika, Juhovýchodná Ázia, Blízky východ a Afrika.
Čínske elektromobilky dokážu vytvárať nové produkty dvakrát rýchlejšie ako tradičné automobilky, čo im dáva významnú konkurenčnú výhodu. Čas potrebný na vývoj nového vozidla je u čínskych výrobcov iba 20 mesiacov, zatiaľ čo u tradičných výrobcov je to 40 mesiacov. Táto rýchlosť je dosiahnutá vďaka zameraniu na dostatočné splnenie štandardov namiesto prehnaných inžinierskych dizajnov. Ďalšou výhodou je 35 % nákladová výhoda výroby v Číne. Tradičné západné automobilky, napríklad General Motors či Volkswagen, sú tak zjavne znepokojené, keďže strácajú pozície na čínskom trhu v dôsledku prudkého vzostupu domácich výrobcov, ako sú BYD, Geely a Nio.
Čínske elektromobily ožívajú
Výsledky dodávok čínskych elektromobiliek ukazujú na zlepšujúcu sa situáciu na trhu. Spoločnosť NIO v júni dodala 21 209 vozidiel, čo je nad očakávania investorov. Pre druhý kvartál NIO dodala 57 373 vozidiel, čo je vyššie ako odhady. Akcie NIO za posledný týždeň stúpli o 6,2 %.
Li Auto oznámila, že v júni dodala 47 774 vozidiel, čo je v súlade s odhadmi. Pre druhý kvartál Li Auto dodala 108 581 vozidiel, čo je vyššie ako odhady. Akcie Li Auto stúpli za posledný týždeň o 5,1 %. XPeng dodal v júni 10 688 vozidiel, čo je mierne pod očakávaniami. Pre druhý kvartál XPeng dodal 30 207 vozidiel, čo je v súlade s odhadmi. Akcie XPeng stúpli za rovnaké obdobie o 3,5 %. Celkovo tri hlavné čínske elektromobilky dodali v druhom kvartáli 196 161 vozidiel, čo je nárast o 47 % oproti predchádzajúcemu roku a zvýšenie oproti prvému kvartálu tohto roku, keď dodali 132 000 vozidiel.
Rýchly rast čínskych automobiliek a ich expanzia na globálnom trhu vytvára nové výzvy pre tradičných výrobcov automobilov. Čínske automobilky, ako BYD, NIO a Li Auto, dokázali rýchlo zvýšiť svoje podiely na trhu vďaka rýchlemu vývoju nových produktov a nižším nákladom na výrobu. Pre tradičných výrobcov bude kľúčové prispôsobiť svoje obchodné stratégie a tempo vývoja, aby dokázali konkurovať týmto novým hráčom na trhu.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.