Kvartálne výsledky

PepsiCo, výrobca známych značiek ako Pepsi, Lay’s či Gatorade, má za sebou obdobie, ktoré by sa dalo nazvať „rokmi hľadania rovnováhy“. Po troch rokoch kolísania výkonov, problémov s rastúcimi nákladmi a meniacimi sa návykmi spotrebiteľov sa firma snaží opäť naštartovať rast. Na burze sa jej akciám v posledných rokoch nedarilo.

Kým akcie konkurenčnej Coca-Coly za päť rokov vzrástli o viac ako 30 %, hodnota PepsiCo stúpla len o 4 %. Od svojho maxima z roku 2023 stratili zhruba štvrtinu. Dôvodov je viac, od slabšieho dopytu po snackoch v Severnej Amerike, cez rast cien vstupov, až po trend zdravšieho stravovania, ktorý mení celé potravinárske odvetvie. Spoločnosť však v posledných mesiacoch zreteľne mení prístup. Znižuje náklady, investuje do nových produktov a snaží sa posilniť rast tam, kde má ešte priestor, najmä na medzinárodných trhoch a v segmente zdravších potravín.

Analytici Morningstar dnes považujú akcie za podhodnotené. Podľa ich výpočtov je ich férová hodnota 164 USD, zatiaľ čo na trhu sa obchodujú okolo 144,7 USD. To z PepsiCo robí zaujímavý tip pre investorov, ktorí hľadajú stabilnú firmu s dlhodobým potenciálom a dividendovým výnosom na úrovni približne 3,9 %. Pre zaujímavosť, konkurenčná Coca-Cola ponúka dividendový výnos na úrovni približne 3 % a Keuring Dr Pepper ho drží na úrovni 3,7 %.

Najdôležitejšie čísla

Tretí kvartál 2025 priniesol zmiešaný výsledok. PepsiCo prekonala očakávania Wall Street, ale iba tesne. Zisk po očistení o jednorazové položky dosiahol 2,29 USD na akciu, čo je mierne nad očakávaniami analytikov. Čistý zisk však medziročne klesol o 11 % na 2,6 miliardy USD. Tržby stúpli o 2,6 % na 23,9 miliardy USD, najmä vďaka zvýšeniu cien o 4 %, ktoré vykompenzovalo pokles objemov o 3 %. V praxi to znamená, že zákazníci kupujú menej produktov, ale platia za ne viac.

Prevádzkový zisk sa znížil o 8 % a marža klesla o 170 bázických bodov na 14,9 %. Ide o pokračovanie trendu z predchádzajúceho kvartálu, keď zisk klesol o 10 % a marža sa zúžila o 190 bodov. Dôvodom je kombinácia vyšších nákladov, slabšieho dopytu v USA a investícií do nových produktov, ktoré momentálne znižujú ziskovosť.

Najväčšou slabinou spoločnosti zostáva severoamerický trh. Spotrebiteľ v USA míňa opatrnejšie, inflácia znižuje kúpnu silu a trend liekov na chudnutie typu GLP-1 obmedzuje záujem o snacky. Naopak, zahraničné trhy ťahajú výsledky nahor, v druhom kvartáli vzrástli medzinárodné tržby o 6 %. Najlepšie výsledky priniesli India, Blízky východ a juhovýchodná Ázia, kde dopyt po produktoch PepsiCo stále rastie. Medzinárodný biznis dnes tvorí približne 40 % tržieb spoločnosti a jeho význam bude ďalej rásť.

Najdôležitejšie novinky

Okrem čísel priniesol tento kvartál aj niekoľko zásadných zmien. Najväčšou z nich je tlak zo strany investičného fondu Elliott Management, ktorý vlastní v PepsiCo podiel v hodnote okolo 4 miliardy USD. Fond tvrdí, že spoločnosť zaostáva za Coca-Colou, a žiada zásadnú reštrukturalizáciu. Elliott presadzuje, aby PepsiCo predala menej výnosné značky ako Quaker Oats, vrátila sa k franšízovému modelu, ktorý Coca-Cola zaviedla už v roku 2017, a viac sa sústredila na svoje hlavné piliere – značky Pepsi, Gatorade a Mountain Dew. O téme viac v článku nižšie:

Generálny riaditeľ Ramon Laguarta pripúšťa, že tlak investora vníma pozitívne. Tvrdí, že ide o konštruktívny dialóg a že mnohé návrhy už boli súčasťou novej stratégie spoločnosti. Na otázku o možnom odčlenení severoamerických výrobných a plniacich závodov sa však vyhol priamej odpovedi. V rámci zmien vo vedení spoločnosť oznámila aj príchod nového finančného riaditeľa. Od novembra túto pozíciu preberá Steve Schmitt, doterajší finančný šéf Walmartu USA. Nahradí dlhoročného CFO Jamieho Caulfielda, ktorý po viac ako tridsiatich rokoch v spoločnosti odchádza do dôchodku. Schmitt má priniesť prísnejšiu kontrolu nákladov a nové pohľady na efektivitu.

PepsiCo zároveň pokračuje v budovaní zdravšieho imidžu svojich značiek. Najväčšou zmenou prechádza Lay’s, najznámejšia značka čipsov na svete. Interný prieskum ukázal, že až 42 % Američanov netuší, že Lay’s sú vyrobené zo skutočných zemiakov. Firma preto spustila kampaň zameranú na autenticitu a jednoduchosť. Nové obaly budú matné, ekologickejšie, s nápisom „Made with real potatoes“. Niektoré druhy sa budú vyrábať s použitím olivového alebo avokádového oleja a umelé farbivá nahradia rastlinné extrakty.

„Spotrebiteľ sa mení rýchlo a my sa mu musíme prispôsobiť,“ hovorí Rachel Ferdinando, šéfka potravinovej divízie v USA. Podľa nej spoločnosť v posledných rokoch systematicky upravuje receptúry, znižuje obsah soli, tukov a cukru a ponúka menšie balenia, aby produkty boli dostupnejšie aj pre cenovo citlivých zákazníkov. Z dlhodobého pohľadu sa spoločnosť snaží prispôsobiť celému hnutiu za zdravšiu výživu, ktoré v USA naberá na sile. Analytici Morningstar predpokladajú, že do roku 2034 sa prevádzková marža zvýši z dnešných 14,9 % na približne 16 %, a ročný rast tržieb sa bude pohybovať v stredných jednotkách percent.

Podľa väčšiny analytikov ostáva PepsiCo napriek slabšiemu výkonu v posledných rokoch zaujímavou dlhodobou investíciou. Konsenzus veľkých analytických domov sa pohybuje v pásme Buy až Hold, s priemernou cieľovou cenou okolo 156 – 160 USD, čo znamená približne 10 % potenciál rastu. Analytici oceňujú stabilné cash flow, široké produktové portfólio a medzinárodnú expanziu, ktorá z čoraz väčšej časti ťahá rast tržieb. Príchod nového finančného riaditeľa Steva Schmitta z Walmartu a snaha o väčšiu efektivitu sú vnímané ako pozitívne kroky, ktoré by mohli v strednodobom horizonte prispieť k zlepšeniu marží.

Na druhej strane však experti upozorňujú na pretrvávajúce riziká. Najväčším problémom zostáva klesajúci dopyt v Severnej Amerike (objemy −3 % v treťom štvrťroku 2025) a tlak na marže, ktoré sa v posledných kvartáloch zúžili o viac než 150 bázických bodov. Firma zároveň čelí silnej konkurencii Coca-Coly, ktorá má vyššiu ziskovosť a stabilnejší rast cien bez výraznej straty objemov. Rizikom sú aj vysoké valuácie niektorých akvizícií (napr. Poppi, Rockstar), ktoré znižujú efektívnosť kapitálu.

Napriek týmto výzvam analytici vidia pri PepsiCo potenciál na postupný obrat, najmä vďaka rastu v Ázii a diverzifikácii mimo sýtených nápojov, čo by mohlo v nasledujúcich rokoch vrátiť akciu späť na rastovú trajektóriu. Ak sa PepsiCo podarí udržať disciplínu v nákladoch, pokračovať v inováciách a osloviť spotrebiteľov, ktorí dnes viac ako kedykoľvek predtým sledujú zloženie svojich potravín, môže sa opäť vrátiť na rastovú dráhu. Ak nie, hrozí, že zostane len spomienkou na časy, keď sa sladká bublinková voda stala symbolom amerického úspechu.

Akcie PepsiCo


Akcie firmy od začiatku roka klesli o -3,7 % a za posledných 12 mesiacov klesli o -16,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 144,71 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 27,6 násobok zisku na akciu (P/E), 16,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 14,1 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 197,87 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 3,91 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno