Cenová vojna
Spoločnosť Deliveroo, jeden z hlavných konkurentov Just Eat Takeaway, oznámila svoj odchod z Hongkongu, kde čelila tvrdému konkurenčnému boju a slabým predajom. Firma uzavrie svoju aplikáciu v meste 7. apríla a časť svojich aktív predá konkurenčnej spoločnosti Foodpanda, ktorú vlastní Delivery Hero SE. K odchodu Deliveroo prispela agresívna expanzia aplikácie KeeTa, ktorú vlastní čínsky gigant Meituan.
KeeTa vstúpila na hongkonský trh v roku 2023 a rýchlo získala podiel na trhu vďaka agresívnym zľavám. Tento cenový boj spôsobil, že Deliveroo, zamerané na prémiové reštaurácie a drahšie objednávky, nedokázalo udržať krok. Analytici zo spoločnosti Panmure Liberum označili Hongkong za jedno z najcitlivejších trhov na zľavy v portfóliu Deliveroo. KeeTa využila práve túto slabinu a vďaka agresívnym zľavám dokázala vytlačiť Deliveroo z trhu.
Priemerná hodnota objednávky v aplikácii KeeTa je približne 120 HKD (14,2 EUR), čo je o 60 HKD menej ako priemerná hodnota objednávok v aplikáciách Foodpanda a Deliveroo. CEO Deliveroo Will Shu už začiatkom roka vylúčil možnosť „nekonečných promo akcií“, aby udržal firmu na trhu v Hongkongu. Konkurenčný tlak totiž spôsobil, že medzinárodná divízia spoločnosti zaznamenala slabší výkon v štvrtom kvartáli.
Deliveroo sa sústredí na ziskové trhy po rokoch strát
Aj keď hongkonská divízia predstavovala len približne 5 % z celkovej hodnoty hrubých transakcií spoločnosti (GTV), jej odchod z trhu znížil rast medzinárodného GTV o 5 percentuálnych bodov. Spoločnosť zároveň uviedla, že hongkonská divízia generovala stratu na úrovni EBITDA (zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi).
Pre Deliveroo je tento krok súčasťou širšej stratégie zameranej na opustenie nerentabilných trhov a sústredenie sa na zlepšenie ziskovosti a cash flow. Po rokoch finančných problémov sa spoločnosti v roku 2024 podarilo dosiahnuť svoj prvý čistý zisk vo výške 2,9 milióna GBP, čo predstavuje výrazný obrat oproti strate 32 miliónov GBP v predchádzajúcom roku. Tržby spoločnosti vzrástli o 2 % na 2,07 miliardy GBP a Deliveroo po prvýkrát zaznamenalo aj pozitívny voľný cash flow.
Napriek tomu je potrebné poznamenať, že tento zisk bol výrazne ovplyvnený mimoriadnym výnosom vo výške 28,5 milióna GBP z tzv. „finančných príjmov“, čo zahŕňa najmä úroky. Základná prevádzková činnosť spoločnosti však aj naďalej vykázala stratu vo výške 12 miliónov GBP.
Súboj o britský trh pokračuje
Po odchode z Hongkongu sa podnik plánuje sústrediť na svoje hlavné trhy, najmä na Spojené kráľovstvo a Írsko, kde firma generuje 61 % svojich príjmov. Aj na domácom trhu však Deliveroo čelí silnej konkurencii. Hoci v roku 2022 prekonalo firmu Just Eat z hľadiska tržieb, holandský konkurent si naďalej udržuje silnú pozíciu na trhu a nedávno získal finančnú podporu od ambiciózneho investora.
Do boja o britský trh výrazne zasahuje aj Uber Eats, ktorý v roku 2023 zaznamenal 55 % nárast tržieb v Spojenom kráľovstve, zatiaľ čo firma dosiahla iba 8 % rast. Deliveroo, kedysi oslavované ako technologický „jednorožec“ Spojeného kráľovstva, malo po svojom debute na burze v Londýne v roku 2021 veľké problémy.
Počiatočná verejná ponuka akcií (IPO) vo výške 7,6 miliardy GBP bola označená za najhoršie IPO v histórii Londýna, keď akcie spoločnosti v prvý deň klesli o 26 %. Napriek tomu si akcie Deliveroo v uplynulom roku polepšili o 7 %, keďže spoločnosť sa priblížila k bodu zlomu. Avšak po oznámení odchodu z Hongkongu akcie britskej spoločnosti opäť klesli.
Akcie Deliveroo
Akcie firmy za posledný rok vzrástli o 6,8 % na 121,8 GBP. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za -0,4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 102,6 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia spoločnosti je 2,3 miliardy USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.