Clá spustili domino efekt, od prístavov až po regály

Dlhé roky bola výmena tovaru medzi Spojenými štátmi a Čínou symbolom plynulej globalizácie, čiže mechanizmu, ktorý umožnil masový prístup k technológiám, nízkym cenám a efektívnej výrobe. Dnes sa však čoraz zreteľnejšie ukazuje, že tento zaužívaný poriadok sa otriasa v základoch. Najnovšie údaje z apríla tohto roka odhaľujú prudký prepad exportu čínskych smartfónov do USA o 72 %. Dodávky, ktoré ešte v marci dosahovali 2,46 miliardy USD, sa v apríli zrútili na 689 miliónov USD, čo predstavuje najnižšiu hodnotu od augusta 2011. V rovnakom mesiaci pred rokom pritom Čína do USA exportovala smartfóny za 2,27 miliardy USD.

Tento pokles prichádza v čase, keď obchodné napätie medzi dvoma najväčšími ekonomikami sveta opäť eskaluje. Aj keď trvá momentálne 90-dňové prímerie, ich vplyv na dodávateľské reťazce a medzinárodný obchod sa už naplno prejavil. Obchodná politika Washingtonu tak zanecháva konkrétne a hmatateľné dôkazy a to nielen v štatistikách, ale aj pred očami spotrebiteľov.

Clá, ktoré USA postupne zvyšujú na rôzne druhy čínskeho tovaru, dnes v niektorých prípadoch dosahujú až 145 %, za predpokladu, že sa po 90-dňovej prestávke dve najväčšie ekonomiky sveta nedohodnú. Takéto opatrenia nemajú len krátkodobý efekt, vyvolávajú širšiu reakciu v celom výrobnom ekosystéme. Výrobcovia presúvajú produkciu do tretích krajín, obchodní partneri menia dodávateľov a logistické siete, ktoré boli desaťročia stabilné.

Dôsledky sa prejavujú aj tam, kde by ich verejnosť očakávala najmenej, v prístavoch. Los Angeles, najväčší kontajnerový prístav v USA, zaznamenal začiatkom mája pokles objemu prepravy až o 30 %. Výkonný riaditeľ Gene Seroka opísal situáciu ako okamžitý zásah do prevádzky aj zamestnanosti. Pokles objemu kontajnerov má reálny dosah na prácu dokárov, vodičov kamiónov aj skladníkov, teda na ľudí, ktorí držia logistiku v chode. O téme si môžete prečítať nižšie:

Tento vývoj by možno pôsobil ako izolovaná kríza obchodu, no jej ozveny sa šíria aj do sveta financií. Generálny riaditeľ JPMorgan, Jamie Dimon, varuje pred tým, že investori podceňujú dlhodobé dopady týchto ciel. Označuje ich za „pomerne extrémne“ a upozorňuje na riziká inflácie a dokonca stagflácie. S podobným postojom vystúpila aj výkonná riaditeľka Citigroup Jane Fraser. Podľa nej firmy čoraz častejšie odkladajú investície, pretože nedokážu plánovať v prostredí, kde sa pravidlá menia zo dňa na deň. Nakoniec to však, podľa najnovších informácií vyzerá tak, že sa USA a Čína dohodnú a ukončia tak najväčšiu obchodnú vojnu za posledných sto rokov.

Ceny stúpajú, investície klesajú

Mali by, pretože dôsledky prejavujú sa aj na regáloch amerických obchodov. Walmart, najväčší maloobchodný reťazec v krajine, oznámil zvyšovanie cien. Prezident Trump na to reagoval s typickou ostrosťou a spoločnosti odkázal, že by „mala clá jednoducho absorbovať“. Realita je však zložitejšia. V máji Walmart zvýšil ceny niektorých produktov až o 2 055 USD. Výrazne zdraželi detské kočíky, herné konzoly Xbox a elektrické náradie. Importované položky narástli v cene o stovky až tisíce USD, v niektorých prípadoch medzi 600 až 2 000 USD. Už v apríli sa objavili prípady, keď ceny vyskočili o 377 %. Niektoré produkty dokonca úplne zmizli z ponuky.

Maloobchodníci naprieč segmentmi otvorene priznávajú, že čelia kombinovanému tlaku trhu aj politiky. Zdražovanie obuvi sa očakáva v treťom štvrťroku, zatiaľ čo ceny elektroniky a nástrojov sa upravujú prakticky na mesačnej báze. Firmy bez okolkov priznávajú, že tam, kde je to nevyhnutné, prichádzajú k zmenám cien. Inými slovami, colná reťazová reakcia sa už dostala až k spotrebiteľom.

Minister financií Scott Bessent počas víkendu oznámil, že ak obchodní partneri USA počas 90-dňovej lehoty neuzavrú nové dohody, clá sa vrátia na úroveň zo 2. apríla. USA momentálne rokujú prioritne s osemnástimi kľúčovými krajinami. Prezident Trump pritom avizoval, že nové colné sadzby budú oznámené v priebehu niekoľkých týždňov. Zároveň však dodal, že vzhľadom na limitované kapacity nie je možné rokovať so všetkými naraz: „Chceme byť féroví, ale jednoducho sa nedá stretnúť s každým, kto o to žiada.“

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokČo ponúkla investorom vývojárska konferencia Google I/O 2025?
Ďalší článokAnalytici vidia v Palo Alto lídra budúcnosti, trh váha
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno