BYD ako čínska hviezda elektrických vozidiel
Po rokoch dominancie stratila Tesla titul najväčšieho svetového výrobcu elektromobilov. Tento primát teraz patrí čínskej spoločnosti BYD, ktorá v roku 2024 vyrobila 1 777 965 elektromobilov, o 4 500 viac ako Tesla. Tento prelom nastal najmä vďaka výraznému náskoku BYD v poslednom kvartáli, keď čínska automobilka vyrobila o 150 000 vozidiel viac než jej americký rival.
Kým BYD bol ešte pred pár rokmi mimo Číny takmer neznámy, dnes je lídrom na globálnom trhu. Firma pochádzajúca zo Shenzhenu, ktorá začínala ako výrobca elektroniky, sa úspešne transformovala na jedného z najväčších výrobcov elektrických vozidiel na svete. Táto premena prišla s ohromujúcou rýchlosťou, čo je ukážkový príklad transformácie čínskeho automobilového priemyslu na oblasť elektromobility.
Okrem toho, americká automobilka Tesla, po prvýkrát vo svojej histórii čelí medziročnému poklesu predaja. V roku 2024 dodala 1,79 milióna vozidiel, čo je pokles o 1,1 % oproti 1,81 milióna kusov z roku 2023. Hoci ide o mierny pokles, pre spoločnosť s hodnotením rastovej firmy, ktorého cenová politika akcií závisí od pokračujúceho silného rastu, to môže byť znepokojujúce. Je to výrazný kontrast k rastu o 38 % zaznamenanému v roku 2023.
Ako BYD prekonal Teslu?
BYD svoju cestu k úspechu postavil na strategickom prechode z výroby spaľovacích áut na takzvané „nové energetické vozidlá“ (battery electric vehicles a plug-in hybridy). Tento prechod, ktorý začal len pred niekoľkými rokmi, bol neuveriteľne rýchly. V roku 2018 BYD predal niečo viac ako 200 000 elektrifikovaných vozidiel, no do konca roka 2024 tento počet vzrástol na 4 milióny predaných áut ročne.
V marci 2022 automobilka úplne ukončila výrobu benzínových áut a zamerala sa výlučne na elektrické a hybridné vozidlá, čím definitívne vstúpila do éry elektromobility. Tento odvážny krok priniesol neuveriteľné výsledky. V auguste 2023 oslávila firma výrobu 5 miliónov nových energetických vozidiel. Pre porovnanie, prvý milión áut dosiahla za 13 rokov, no ďalšie 4 milióny zvládla za menej ako 3 roky. Navyše, čínsky gigant v roku 2023 prekonala Volkswagen a stala sa najpredávanejšou automobilovou značkou v Číne, čím si upevnila svoju pozíciu lídra na trhu elektromobility.
Čo firmu odlišuje od konkurencie?
Rýchlosť, s akou BYD transformovala svoju výrobu, je jasnou výzvou pre západné automobilky, ktoré sa snažia dobehnúť tempo čínskeho trhu. Spoločnosť ťaží z výhod domáceho prostredia, kde čínska vláda podporuje elektromobilitu dotáciami, infraštruktúrou a priaznivými reguláciami. Kombináciou inovatívnych technológií, efektívnej výroby a masovej produkcie batérií si automobilka BYD zabezpečila vedúce postavenie na čínskom aj medzinárodnom trhu. Navyše, dostupné hybridné modely umožňujú firme osloviť široké spektrum zákazníkov, čím si upevňuje náskok pred konkurenciou.
Manažment dokazuje, že rýchlosť adaptácie je kľúčom k úspechu na dynamickom trhu elektromobilov. Tesle sa podarilo nastaviť globálny trend, no BYD využil príležitosť a stal sa novým lídrom na svetovom trhu. Tento úspech však predstavuje len začiatok. S viac ako 10 miliónmi predaných plug-in vozidiel do konca roka 2024 podnik naznačuje, že jeho ambície siahajú ďaleko za hranice Číny. Rozširovanie na globálnych trhoch a sústavné inovácie mu môžu pomôcť upevniť si pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov.
BYD tak ukázalo svetu, čo všetko je možné dosiahnuť, keď sa strategicky spojí inovácia a ambícia. Tesla síce zostáva silným hráčom, no éra čínskej dominancie v elektromobilite je v plnom prúde. Globálny trh sleduje, čo čínsky líder predvedie ďalej, a západné automobilky sa musia pripraviť na tvrdú konkurenciu.
Akcie BYD
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +44,7 %. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za na 33,1 USD, čo predstavuje 20,8 násobok zisku na akciu (P/E) a 0,7 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je 1,13 %. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 103,3 miliardy USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.