Budúcnosť práce sa navždy mení, firmy si od toho sľubujú úspory

Pandémia zdá sa navždy zmení to ako budú ľudia pracovať, čoraz viac spoločností ponúka možnosti home officu a finanční riaditelia na Wall Street v tom vidia možnosť úspor vo výške desiatok miliónov.

0
44

Zmena práce tak ako ju poznáme

Spoločnosti očakávajú, že v nadchádzajúcich rokoch ušetria milióny eur na výdavkoch za kancelárske priestory, keďže pandémia koronavírusu vyprázdnila firmy po celom svete a otvorila otázku či tieto priestory sú natoľko potrebné. Vzostup digitálnej éry nám totiž dal všetky nástroje na to, aby sme dokázali pracovať online (samozrejme s výnimkou určitých odvetví a povolaní). Home office nie je samozrejme žiaden nový vynález, ale napriek tomu, prácu z domu mnoho firiem nepreferovalo.

Najväčšou otázkou bola predovšetkým efektivita. Manažmenty firiem sa obávali, čo spraví rušivé prostredie domácnosti so zamestnancami a ich pracovným výkonom. Veľký test táto forma práce však vynútene zažila počas pandémie, keďže iná možnosť počas lockdownu nebola. Vo väčšine prípadov spoločnosti zistili, že home office na výkon nemal žiaden vplyv a u zamestnancov vzrástol dopyt po takejto možnosti práce.

Boj o talenty a úspory

Aktuálne teda riešia finanční riaditelia ako bude vyzerať návrat do práce, keď bude problém s pandémiou definitívne vyriešený. V práci z domu totiž vidia možné úspory. Zároveň zvýšený dopyt o možnosť práce z domu zo strany zamestnancov musia firmy riešiť, aby dokázali prilákať tie najväčšie talenty.

Facebook, pre ktorý pracuje v súčasnosti viac ako 60 000 ľudí už umožnil niektorým zamestnancom pracovať trvale z domu a očakáva, že do roku 2025 by túto možnosť mohol ponúknuť viac ako 50% svojej pracovnej sily. Alphabet (materská spoločnosť Google) zase zamestnancom ponúka kombináciu homeofficu a práce z kancelárie, keď vyžaduje, aby strávili vo firemných priestoroch 3 dni v týždni.

Spoločnosť Affirm Holdings zo San Francisca nedávno oznámila, že jej zhruba 1 340 zamestnancov bude mať na výber medzi prácou z domu na neurčito a návratom do kancelárie. “Covid zmenil všetko a my sme sa stali prvou spoločnosťou fungujúcou na ďiaľku,” uviedol Michael Linford, finančný riaditeľ spoločnosti. Firma sa teraz snaží prenajať svoje prenajaté priestory inému potenciálnemu nájomcovi, avšak môže naraziť na problém.

Viac ako rok po pandémii sa dopyt po kancelárskych priestoroch výrazne znížil. Podľa realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield PLC asi 16,4% kancelárskych priestorov po celej krajine zostalo na konci prvého štvrťroka prázdnych, čo je nárast o 13% oproti predchádzajúcom roku. Podobnú situáciu možno badať aj v Európe.

Rovnako ako v spoločnosti Affirm aj firma Yelp ponúkla 3 900 zamestnancom, že môžu pokračovať v práci z domu natrvalo alebo môžu prísť pracovať do firemných priestorov. „Zistili sme, že naši zamestnanci sú vo všeobecnosti ešte efektívnejší, keď si môžu zvoliť, kde chcú žiť a pracovať,“ uviedol finančný riaditeľ David Schwarzbach.

Za posledné dva mesiace podpísala Yelp podnájomné zmluvy na časť svojich kancelárskych priestorov v New Yorku a San Franciscu. Yelp očakáva, že do roku 2024 ušetrí ročne odhadom 10 až 12 miliónov dolárov ročne. V prípade väčších spoločností teda možno odhadovať, že pri podobnej redukcii priestorov by mohli ušetriť ročne desiatky miliónov dolárov.

Salesforce je ďalším podnikom, ktorý v súčasnosti vyhodnocuje, koľko nehnuteľností bude v nadchádzajúcich mesiacoch a rokoch potrebovať – a či môže ušetriť peniaze zmenšením rozsahu. Poskytovateľ softvéru momentálne zamestnáva takmer 60 000 ľudí a v uplynulom roku vykonal prieskum medzi svojimi zamestnancami ohľadom ich preferencie práce z domu či kancelárie, uviedla finančná riaditeľka Amy Weaverová. „Od zamestnancov sme počuli predovšetkým to, že pre nich je dôležitá flexibilita.“

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno