Samoriadice vozidlá sú tu

Nové technológie napredujú naďalej veľkou rýchlosťou a jednou z najlukratívnejších oblastí je autonómna mobilita bez zásahov vodiča. O jej vývoj sa snažia viaceré automobilky a technologické podniky na čele s Teslou. V USA sa v minulom roku podarilo urobiť veľký pokrok spoločnosti Waymo patriacej pod Alphabet, ktorá spustila autonómnu robotaxi službu v San Franciscu. Teraz sa podobný kúsok podarilo aj Čínanom, konkrétne firme Baidu.

Baidu ako prvá čínska spoločnosť získala povoleniat na prevádzkovanie taxi služby so samoriadiacimi autami bez vodiča alebo bezpečnostnej osoby vo vozidle. Služba bude dostupná od 9:00 do 17:00 na určenom území s rozlohou 13 štvorcových kilometrov vo Wu-chane a od 9:30 do 16:30. na ploche 30 štvorcových kilometrov v Chongqingu, uviedla firma vo vyhlásení.

„Dospeli sme ku konečnému scenáru, po ktorom priemysel túžil,“ povedal Wei Dong, viceprezident divízie riadenia spravodajských služieb Baidu.

Čínsky Google ako sa často prezýva spoločnosť Baidu plánuje v období od októbra do decembra zdvojnásobiť veľkosť svojej flotily robotických taxi v Číne na viac ako 600 áut, informovala spoločnosť. V súčasnosti má Baidu na každé dve samoriadiace vozidlá v prevádzke jedného zamestnanca, ktorý monitoruje vozidlá na diaľku.

Lukratívny trh

Spoločnosti s autonómnym riadením sa po celom svete snažia premeniť svoje technológie na podnikanie, ktoré je dostupné verejnosti a začať kráčať smerom k zisku. Okrem spomínaného Wayma, ktoré je sesterskou spoločnosťou Google získal povolenie na prevádzkovanie tohto typu služby v júni tohto roka aj podnik Cruisse patriaci pod General Motors a taktiež pre San Francisco.

Čínski hráči dobiehajú amerických predchodcov odkedy miestne úrady začali povoľovať testy bez vodiča v roku 2020. Viac ako tucet miest v Číne zriadilo pilotné oblasti pre spoločnosti na testovanie autonómnych vozidiel na verejných komunikáciách. Čínske regulačné orgány, aj keď sa chcú ujať vedenia v špičkových technológiách, boli opatrné, pokiaľ ide o to, aby umožnili spoločnostiam účtovať verejnosti poplatky za služby privolávania cestujúcich bez vodičov, najmä z bezpečnostných dôvodov. Vydanie povolenia zdôrazňuje, že čínske regulačné orgány uvoľňujú politické obmedzenia, pretože zaviedli niektoré základné pravidlá na riadenie nového podnikania, povedal Wei.

Minulý mesiac Baidu a Pony.ai, rival podporovaný najväčšou svetovou automobilkou Toyota Motor, získali povolenie prevádzkovať službu na verejných komunikáciách v oblasti s rozlohou 60 štvorcových kilometrov v Pekingu. V nej sa však stále vyžaduje, aby mali bola v aute bezpečnostná osoba.

Niektorí cestujúci môžu váhať, či nastúpiť do samoriadiaceho auta bez iných ľudí. Jin Jianbing, pracovník elektronického obchodu v Pekingu, ktorý jazdil na robotaxi Baidu, povedal, že by bol nadšený, že si novú službu vyskúša, keď bude k dispozícii, ale nebude ju používať pri cestovaní so svojou rodinou.

Akcie Baidu


Akcie Baidu v tomto roku klesli o -7,4 % a za posledných 12 mesiacov o -16,1 % na $137,82. Pri tejto cene sa akcie podniku obchodujú za 19,7 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 17,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF).

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokWarren Buffet uprostred nákupov akcií znižuje spätné odkupy
Ďalší článok3 výnimočné akcie, ktoré sa obchodujú za lákavé ceny
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno