Problémy Boeingu

Letecký priemysel bol jedným z tých odvetví trhu, ktoré boli zasiahnuté pandémiou najviac, keďže obmedzenia štátov znemožnili ľudom cestovať. Výsledkom bol krach aeroliniek, prepúšťanie, rušenie nákupov nových lietadiel a aj výrazný prepad v hodnote ich akcií. To sa dotklo aj Boeingu, ktorého hodnota na burze poklesla od najvyššej hodnoty zo septembra 2019 postupne až o takmer -80%.

Pandémia nebola jediným problémom. Firma musela čeliť aj kritike a poklesu dopytu kvôli nehodám lietadiel 737 Max. V minulom roku mal podnik taktiež výrobné problémy s komponentami potrebnými pre produkciu modelu Boeing 787 Dreamliner. Tieto problémy sa postarali o to, že Airbus dodal v predchádzajúcom roku takmer dvakrát toľko lietadiel ako Boeing, napriek tomu, že americká spoločnosť mala viac objednávok ako jeho európsky rival.

Boeing minulý rok stratil takmer 12 miliárd dolárov, keďže jeho tržby klesli na 58 miliárd dolárov, čo je úroveň, ktorá naposledy zaznamenal v roku 2008.

Po mnohých problémoch však investori konečne našli optimizmus v ikonickú spoločnosť a tak jej akcie vzrástli od svojho minima viac ako dvojnásobne. V porovnaní so svojim maximom sú však stále len na zhruba polovičnej hodnote. Vedenie spoločnosti však verí, že firmu čakajú svetlejšie zajtrajšky.

Svetlejšie zajtrajšky

Najväčší výrobca lietadiel na svete tento týždeň totiž uviedol, že zotavovanie leteckého a turistického priemyslu je rýchlejšie ako sa očakávalo. Silný dopyt je cítiť predovšetkým z domáceho cestovania v USA a v Číne. Podľa Boeingu letecký priemysel stratil kvôli koronavírusu 2 roky rastu, avšak nenarušil dopyt aeroliniek po tisíckach nových viac úsporných a ekologickejších lietadlách a tak možno po 2 rokoch očakávať návrat k silnému rastu.

„Pripravujeme sa na rast,“ vyjadril sa Marc Allen, hlavný strategický riaditeľ Boeingu. Allen zároveň načrtol prognózu trhu tým, že adresný trh Boeingu by mal v ďalšej dekáde predstavovať 9 biliónov dolárov, čo je viac oproti predpokladaným 8,7 biliónom dolárov spred 2 rokov. Podľa Allena ešte nie je jasné, či sa dopyt po služobných cestách vráti na úroveň pred pandémiou, ale zatiaľ bol celkový dopyt po cestách, vrátane výletov za voľným časom, povzbudivý.

Desaťročná prognóza Boeingu predpokladá v celom odvetví dopyt po viac ako 19 000 nových prúdových lietadlách s kapacitou viac ako 90 cestujúcich v priebehu nasledujúceho desaťročia. Navyše, obavy o životné prostredie podnecujú rýchlejšiu výmenu starších lietadiel. Podľa očakávaní by malo byť v najbližších dvoch dekádach vymenených až 80% svetovej flotily.

Akcie Boeing


Akcie Boeing sú stále v režime spamätávania sa z pandemického prepadu, avšak zotavovanie sa v tomto kalendárnom roku zaseklo, keďže poklesli o -0,33%, zatiaľ čo index S&P 500 vzrástol o +19,11%. Aktuálne sa Boeing obchoduje za 32,5 násobok budúcoročného zisku na akciu (forward P/E) a 2,01 násobok ročných tržieb na akciu (P/S).

Konsenzus 26 analytikov ohľadom akcií Boeing je k 15. septembru priemerný, pričom ich cenový cieľ sa nachádza na hodnote $270, čo je o +26,5% viac ako je súčasná cena akcií. Podľa nášho názoru môže byť investícia do Beoingu z dlhodobého hľadiska dobrá a bezpečná príležitosť.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokIkona Wall Street Goldman Sachs kupuje GreenSky za $2,2 miliardy
Ďalší článokRopný gigant Chevron strojnásobí nízkouhlíkové investície
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno