Apple elektromobil

O tom, že Apple rozmýšľa nad vývojom vlastných elektromobilov sa v investičných kruhoch šepká už nejaký ten rok. Teraz však vyšli na povrch informácie, že najhodnotnejšia spoločnosť sveta tlačí na urýchlenie vývoja svojho elektromobilu a podľa ľudí, ktorí sú oboznámení s problematikou, Apple plánuje svoj projekt preorientovať tak, aby jej automobil mal plné schopnosti autonómneho riadenia. Firma tak chce vyriešiť technickú výzvu, v ktorej neuspeli viaceré firmy a ktorá sužuje celý automobilový priemysel.

Za posledných niekoľko rokov tím Apple skúmal 2 súbežné cesty: vytvorenie modelu s obmedzenými schopnosťami samoriadenia so zameraním na riadenie a akceleráciu a verziu s plnou schopnosťou samoriadenia, ktorá nevyžaduje žiaden ľudský zásah. Podľa zdrojov Bloomberg, skupina pod vedením manažéra softvéru Apple Watch, Kevina Lyncha sa začala sústreďovať na druhú možnosť.

Po tom, čo agentúra Bloomberg informovala o týchto skutočnostiach, akcie Apple včera stúpli o +2,85% na $157,87 a atakujú tak svoje historicky najvyššie úrovne. Apple elektromobil

Project Titan

Zameranie sa na autonómne riadenie je teda ďalší krok v rámci projektu známeho ako Special Projects Group alebo „Project Titan“, ktorý vznikol v roku 2014. Na čele tohto projektu Lynch vystriedal v septembri Douga Fielda, ktorý presedlal do spoločnosti Ford Motor. Pod jeho vedením sa bude skupina snažiť dosiahnuť to čo sa zatiaľ nikomu nepodarilo, vyvinúť plne automatizované vozidlo, ktoré bude bezpečné a nebude potrebovať žiaden ľudský zásah.

O to sa v súčasnosti pokúšajú desiatky firiem s rôznymi stupňami úspešnosti, pričom niektoré podniky tento boj v predchádzajúcich mesiacoch už vzdali. Najznámejším z nich je Uber, ktorý minulý rok súhlasil s predajom svojej divízie autonómneho riadenia. Za aktuálne najsilnejšieho hráča v tejto oblasti tak možno považovať Teslu, ktorá je však stále veľmi vzdialená od toho, aby jej elektromobily boli schopné jazdiť samé.

Ďalším silným hráčom v tomto odvetví sa javí startup Waymo patriaci pod technologického giganta Alphabet (Google). Ten však podobne ako Tesla čelí viacerým problémom. Samoriadiace možnosti však vyvíjajú aj mnohé ďalšie startupy ako Zoox, Cruise, Pony.ai či tradičné automobilky.

Apple sa interne zameriava na uvedenie svojho samoriadiaceho vozidla na trh o 4 roky, čo je rýchlejšie ako pôvodne avizovaný 5 až 7 ročný časový plán, ktorý avizovali niektorí inžinieri začiatkom tohto roka. Načasovanie je však plynulé a dosiahnutie cieľa na rok 2025 závisí od schopnosti podniku dokončiť samoriadiaci systém, čo sa však zdá ako ambiciózna úloha. Ak by Apple nedokázal dosiahnuť svoj cieľ, môže buď odložiť vydanie alebo projekt predať.

Auto bez volantu a pedálo

Ideálne auto od Applu by nemalo mať volant ani pedále a jeho interiér by bol navrhnutý tak, aby sa prispôsobil zážitku z autonómnej jazdy. Jedna možnosť, o ktorej sa diskutuje vo vnútri spoločnosti, obsahuje interiér podobný tomu vo vozidle Lifestyle od Canoo, nováčika v odvetví elektrických vozidiel. V tomto aute sedia pasažieri po bokoch vozidla a stoja oproti sebe ako v limuzíne.

Canoo Vehicle | Canoo
Canoo Lifestyle, zdroj obrázku: canoo

Apple tiež preskúmal návrhy, kde by bol informačný a zábavný systém automobilu v podobe veľkej dotykovej obrazovky podobnej iPadu. Tá by sa mala nachádzať v strede vozidla a podobne ako ďalšie funkcie auta, by bola výrazne integrovaná s existujúcimi službami a zariadeniami Apple. Hoci skupina tlačí na to, aby nemala štandardný volant, v hre je stále možnosť, že by elektromobil obsahoval vybavenie s núdzovým režimom prevzatia riadenia.

Podľa zdrojov Bloomberg, inžinieri a technici Apple nedávno dosiahli kľúčový míľnik vo vývoji základného systému samoriadenia vozidla. Firma tak má za sebou veľkú časť základnej práce na procesore, ktorý má v úmysle dodať v prvej generácii auta.

Pokroky by sa mohli čoskoro prejaviť tak, že by spoločnosť začala s cestnými testami. Apple plánuje začať používať nový dizajn procesora a aktualizované samojazdiace senzory v dodatočne vybavených autách, ktoré roky testuje v Kalifornii. Aktuálne využíva na testovanie modely Lexus SUV, kde experimentuje s technológiami.

Jednou z najväčších výziev bude bezpečnosť. Projekt Titan sa snaží vytvoriť silnejšie ochranné mechanizmy ako má Tesla či Waymo a to tak, že bude Apple elektromobil bude mať k dispozícií viac záložných systémov schopných naštartovať sa v prípade zlyhania bezpečnosti a riadenia systému.

Veľké výzvy pred sebou

Hoci vyzerá projekt Titan sľubne a Apple rozhodne má dostatok kapitálu, aby jeho vývoj financovala, uspieť v konkurencii bude pre spoločnosť mimoriadne ťažké. V rámci tohto plánu skupina naberá mnoho odborníkov, pričom viacerých už dokázala pritiahnuť z konkurenčných spoločností Volvo, Tesla či Ford. Fluktuácia však funguje aj opačným smerom. Lynch je už piatym vedúcim pracovníkom, ktorý sa ujal vedenia projektu za približne 7 rokov a takáto miera obratu je v Apple naozaj zriedkavá.

Okrem Douga Fielda, ktorý v septembri z podniku odišiel, skončili nedávno na svojich pozíciách aj ďalší štyria riaditelia projektu. Úspešnosť projektu bude závisieť momentálne od schopností K. Lyncha a jeho tímu. Lynch v minulosti dokázal vyvinúť z Apple Watch dôležitý projekt s miliardovými príjmami, avšak s automobilovým priemyslom nemá žiadne skúsenosti. Bude zaujímavé či v úspech pretaví aj projekt autonómneho vozidla.

Akcie Apple


Akcie Apple v tomto roku stúpli o +18,98% a mierne tak zaostávajú za výkonom indexu S&P 500, ktorý vzrástol o +25,25%. V súčasnosti sa zároveň nachádzajú na svojom historickom maxime. Apple ťaží z výborného posledného štvrťroku, ktorý spoločnosť zverejnila v októbri a ktorý získal prívlastok rekordný a to aj napriek tomu, že nedostatok čipov jej spôsobil škody na úrovni 6 miliárd dolárov, keďže nebola schopná uspokojiť dopyt zákazníkov.

Manažment spoločnosti taktiež nedávno informoval, že Apple vyvíja inteligentné hodinky, ktoré by mali obsahovať viacero zdravotných funkcií vrátane merania tepu krvi či teploty. Včera zas podnik ohlásil spustenie predaja náhradných dielov na iPhone. Tento krok umožní používateľom výmenu a opravu svojho telefónu.

Akcie Apple sa v súčasnosti obchodujú za 28,1 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a 28,7 násobok ročného voľného cashflowu na akciu (P/FCF). Konsenzus analytikov je ohľadom akcií Apple aj naďalej optimistickí, keď k 11. novembru až 34 z 41 analytikov im stanovilo hodnotenie BUY alebo OUTPERFORM. Ich priemerný cenový cieľ je vo výške $170, čo je o +7,7% viac ako je súčasná cena akcií. Apple elektromobily

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb
ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokAkcie Alibaba opäť klesajú, zisk v 2. štvrťroku sa prepadol o 81%
Ďalší článokNike buduje virtuálny svet Nikeland a zvyšuje dividendu
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno