Ako to celé začalo

Celá myšlienka Uberu sa začala rodiť jednoducho. Problémy v tejto oblasti si začali zakladatelia spoločnosti – Travis Kalanick a Garret Camp uvedomovať naplno, keď sa jedného decembrového večera nemohli dostať k dostupnému taxíku, ktorý by ich odviezol. V marci 2009 tak spolu vyvinuli aplikáciu, prostredníctvom ktorej si ľudia môžu objednať zdieľanú jazdu prostredníctvom vodiča, ktorý nemusí byť nutne taxikár. Akcie Uber

Prvý zákazník sa objavil 5. júla 2010, ktorý si objednal jazdu v San Franciscu a ďalší sa objavovali čoraz rýchlejším tempom. Úspech zdieľanej aplikácie sa šíril v Kalifornii ako oheň a firma rýchlo expandovala nie iba v rámci USA, ale globálne. Už v roku 2011 bola aplikácia dostupná i v Paríži, teda v meste, kde sa celá myšlienka začala rodiť. V apríli 2014 bol Uber dostupný už v 100 mestách, pričom spoločnosť rozširovala svoje portfólio doplnkových služieb.

V tom čase sa už Uber spolu s aplikáciou Airbnb dávali za perfektný príklad toho ako sa dá narušiť klasické odvetvie inováciou, ktorá pomôže v prvom rade spotrebiteľom, keďže zdieľaná jazda či ubytovanie vedia byť výrazne lacnejšie alternatívy voči taxi službám či hotelom. Firma rástla naďalej.

V roku 2015 podnik debutoval na trhu donášky jedla prostredníctvom svojej služby Uber Eats v mestách New York, Chicago a Los Angeles. O rok neskôr sa zdieľaná jazda prostredníctvom Uberu dala už objednať vo viac ako 500 mestách. V roku 2017 manažment spustil ďalšiu službu a to Uber Freight, ktorá prepája kamiónové spoločnosti s podnikmi, ktoré chcú využiť ich prepravné služby.

Uber dnes

Dnes trhová hodnota Uberu už presahuje úroveň 100 miliárd dolárov, pričom jej služby sú dostupné vo viac ako 10 000 mestách. Po celom svete má firma aktuálne viac ako 5 miliónov vodičov, ktorí spolu priemerne vykonajú 18,7 milióna jázd denne a počet používateľov aplikácie sa zvýšil medzi rokmi 2015 a 2020 takmer 9 násobne, z 11 miliónov na 93 miliónov. Hlavné zdroje príjmu firmy sú v súčasnosti služby Uber Riding, Eats a Freight.

uber

Rast spoločnosti sa plne pretavil aj do tržieb, keď od roku 2014 sa vyšplhali z 0,4 miliardy až na 14,1 miliardy dolárov v roku 2020. V poslednom roku firma zažila výrazný pokles z jednoduchého dôvodu, kvôli pandémii. Tá znemožnila cestovanie a uväznila ľudí doma čím výrazne spomalila hlavné podnikanie Uberu – zdieľanú jazdu.

Práve počas pandemickej doby sa ukázala schopnosť manažmentu a dôležitosť expanzie podniku. Hoci príjmy zo zdieľanej služby v výrazne poklesli, takmer plnohodnotne ich dokázala nahradiť donášková služba Uber Eats, ktorej adopciu naopak koronavírus urýchlil, keďže reštaurácie museli ostať zavreté a ľudia sa uchyľovali k donáške.

Tento fakt potvrdzuje rozdelenie príjmov z hľadiska segmentu. Ako možno vidieť v tabuľke nižšie, výnosy zo zdieľanej jazdy poklesli v predchádzajúcom roku až o 4,6 miliardy dolárov, avšak pokles jedného segmentu vyvážil dvojnásobný nárast výnosov z oblasti donášky.

YearMobility (Riding)Delivery (Eats)FreightOther
2018$9,3 mld.$1,5 mld.$0,4 mld.$0,1 mld.
2019$10,7 mld.$1,9 mld.$0,7 mld.$0,8 mld.
2020$6,1 mld.$3,9 mld.$1 mld.$0,1 mld.
Zdroj: Uber

Veľkou škvrnou a dôvodom mnohých investorov či analytikov pre skepticizmus ohľadom investovania do Uberu je však rentabilita spoločnosti. Hoci je potenciál Uberu obrovský a pozícia na trhu výborná, firma sa nedokáže dostať do pozitívnych čísel a produkuje samé straty. A tak to isté platí z hľadiska cashflowu, ktorý je mínusový, čo znamená, že stále iba spaľuje kapitál akcionárov. Jediným rentabilným segmentom z hľadiska EBITDA je odvetvie zdieľanej jazdy.

Dôvodom pokračujúcich strát sú predovšetkým vysoké výdavky na reklamu, branding a získavanie nových zákazníkov, aby si Uber udržal svoju pozíciu na trhu a zažíval ďalší rast, ale tiež na platformu a zákaznícky servis. Na trhu zdieľaných jázd v USA je firma jednotka a aj vo väčšine ďalších trhoch, na ktorých pôsobí. V podstate jediným významným hráčom, ktorý Uberu konkuruje vo väčšom meradle je Lyft, ktorý však má iba zhruba 30%-ný podiel na trhu.

Uber vs. Lyft podiel na trhu
Podiel na trhu zdieľanej jazdy v USA

Na trhu donášky to však také ružové nie je, keďže toto odvetvie je vysoko fragmentované a pôsobí na ňom veľa hráčov, pričom lídri sa aktuálne iba formujú. Uber chce byť jedným z nich a práve sem prúdi veľké množstvo kapitálu. Ako možno vidieť na obrázku nižšie, služba Uber Eats je na americkom trhu momentálne dvojka s cca 22%-ným podielom za jednoznačným lídrom, ktorým je DoorDash s približne dvojnásobným podielom.

Tento trh sa však bude v budúcich mesiacoch naďalej rýchlo meniť tak ako v predošlých rokoch. Boj o zákazníka sa zintenzívňuje a Uber v snahe uspieť uzatvoril dohodu o kúpe donáškového startupu Postmates, ktorý je v danom odvetví štvorka s podielom zhruba 9% za 2,65 miliardy dolárov. Transakcii sa nevyhol ani Grubhub, pred pár rokmi ešte jednoznačný líder, ktorý odkúpi najväčšia európska donášková služba Just Eat Takeaway, ktorej sme sa venovali taktiež v našej analýze. Po akvizícií sa očakáva, že Just Eat bude zvádzať tuhší boj so svojimi konkurentmi ako Grubhub. Nehovoriac o ďalšej konkurencii na iných trhoch, kde pôsobia ďalší silní hráči: Delivery Hero, Deliveroo či Zomato.

Podiel na trhu donáškových služieb - analýza Uber
Podiel na trhu donáškových služieb v USA, zdroj obrázku: ComprarAcciones.com

Z tohto hľadiska sa teda dá chápať, prečo vedenie spoločnosti „tlačí na pílu“ v oblasti donášky jedál. V rámci ďalšej diverzifikácie dokonca Uber kúpil donáškovú službu alkoholu Drizzly, ktorá pôsobí v 1 400 mestách v USA za 1,1 miliardy dolárov. Firma si teda naďalej agresívne buduje pozíciu na trhu, avšak otázka je či by to Uber nedokázal aj prostredníctvom generovania pozitívneho zisku alebo aspoň cashflowu, resp. či Uber vôbec niekedy dokáže byť ziskový.

Mnohé štáty totiž tlačia na to, aby boli kuriéri a vodiči, ktorí pracujú cez platformy typu Uber klasifikovaní ako normálni zamestnanci čo by takýmto podnikom výrazne zvýšilo náklady a urobilo škrt cez rozpočet. Navyše, peňažné prostriedky a hotovostné ekvivalenty sa spoločnosti rýchlo míňajú, keď medziročne poklesli až o -39% na 7,4 miliárd dolárov, pričom dlh sa vyšplhal na 8,3 miliardy dolárov. Medzitým sa počet akcií v obehu stále zvyšuje, keď manažment sa v snahe ochrániť peniaze spolieha na akciové kompenzácie, čo nie je pre pre stávajúcich akcionárov veľmi prívetivé.

Ďalší potenciál a vývoj

Uber je dnes už pojem. Len málokto ho nepozná a na trhoch, kde aktívne pôsobí jeho služby najmä mladšie ročníky aktívne využívajú. Globálny trh dáva spoločnosti stále obrovský priestor na ďalší rast a tu má práve Uber výhodu vo svojej značke. Ako sa budú v ďalších týždňoch a mesiacoch ekonomiky otvárať, bude rásť i hlavný zdroj príjmov podniku – segment zdieľaných jázd a naopak, segment online donášok by mal vo svojom raste spomaliť, keďže ľudia sa vrátia do ulíc a reštaurácií.

Hlavnou prioritou manažmentu je momentálne akvizícia zákazníkov a ich pričlenenie do svojho nového prémiového programu. Ten bol spustený v predchádzajúcom roku v 16 krajinách a využíva ho už 5 miliónov ľudí. Tí platia mesačnú čiastku $9,99, vďaka čomu získajú viaceré výhody pri využívaní služieb zdieľanej jazdy a donášky. Vedenie spoločnosti chce týmto krokom mať predvídateľný mesačný príjem ako aj prehlbovať vzťah so svojimi zákazníkmi.

Dostatok potenciálu dávajú firme tiež ďalšie iniciatívne ako spomenutý Uber Freight. Dôležitým aktívom, ktoré akcie Uber ponúkajú svojim investorom sú taktiež minoritné investície v ďalších podnikoch. Tieto podiely môžu byť pre americkú spoločnosť časom ďalší zdroj príjmov, resp. ich môže v budúcnosti predať za výrazne vyššiu cenu ako bola jej pôvodná investícia.

Uber napríklad vlastní 35-percentný podiel v spoločnosti Yandex Taxi v Rusku či 15-percentný podiel v čínskej spoločnosti Didi, čo je jeden z najhodnotnejších stratupov sveta. Má tiež 16-percentný podiel v singapurskej spoločnosti Grab, ktorá je extrémne populárna v juhovýchodnej Ázii. Podiely má tiež v spoločnostiach Zomato (10%), Lime (23%) a Aurora (26%). Akcie Uber

Akcie Uber


Akcie Uber debutovali na trhu 10. mája 2019 na cene $45. Od svojho vstupu na trh teda získali za 2 roky iba +20%, čo nie je príliš veľa vzhľadom na to, že Uber bol označovaný za jeden z najhodnotnejších startupov na svete. V tomto roku sú akcie Uber zatiaľ v pluse o +7,5% a od svojej maximálnej úrovne ($64,05) poklesli o zhruba -15%.

Oplatí sa kúpiť akcie Uber?

Keďže spoločnosť stále netvorí žiaden zisk ani cashflow a v blízkej budúcnosti sa pravdepodobne ani nič nezmení, je odhadovať hodnotu jej akcií dosť náročné. Momentálne sa akcie obchodujú v pomere P/S vo výške 8,65, čo nie je pre rastový podnik príliš veľa, avšak keď Uber v budúcnosti dosiahne zisk, tlak na ziskovú maržu bude omnoho väčší ako v prípade typických rastových softvérových či cloudových spoločností. Negatívom je tiež vysoké zadĺženie a celkovo slabšia finančná sila a zdravie podniku. ,

Ako sme spomínali vyššie akcie Uber poskytujú investorom dostatočný rastový potenciál, avšak aj mnoho rizík. Oplatí sa ich teda kúpiť? Pri otázke či by sme chceli vlastniť akcie Uberu, povedali by sme, že určite áno, avšak pri otázke či sme ochotní za ne zaplatiť súčasnú trhovú cenu je naša odpoveď nie.

Odrádza nás predovšetkým neschopnosť spoločnosti tvoriť aspoň pozitívny cashflow, rastúci počet akcií v obehu, možné legislatívne zmeny a tiež konkurencia na trhu donáškových služieb, kde sú extrémne silní hráči ako Doordash a Just Eat Takeaway. Akcie Uber

Ďalšie novinky
Ďalšie analýzy

xtb
Predchádzajúci článokEurópske banky plánujú súperiť s platobnými gigantmi z USA
Ďalší článokAkcie Pfizer v miernom raste, firma očakáva príjmy z vakcín na úrovni $26 miliárd
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno