Mondelez

Spoločnosť Mondelez International Vám na prvý pohľad nemusí znieť veľmi povedome, avšak s jej značkami ste sa s určitosťou stretli. Vlastní totiž značky ako Milka, Oreo, Toblerone, 7 Days, Bake Rolls, Chipicao, TUC, Halls, Dairy Milk, Ritz a mnoho ďalších. Podnik vznikol v roku 2012 oddelením od potravinárskeho konglomerátu Kraft Foods a dnes patrí pod Mondelez 9 globálnych a viac ako 60 lokálnych značiek, s ktorými firma pôsobí v 150 krajinách sveta. Akcie Mondelez

Medzi jej lokálne značky na českom a slovenskom trhu patrí tiež Figaro, Opavia a BeBe dobré ráno. S trhovou kapitalizáciou na úrovni 83,8 miliardy dolárov je Mondelez 3. najcennejšou potravinárskou spoločnosťou na svete po švajčiarskom Nestlé a anglicko-holandskom Unileveri.

Budúci dividendový aristokrat?

Vzhľadom na veľmi silné a diverzifikované portfólio produktov, ktoré by nemalo byť v budúcnosti terčom väčších výkyvov, má Mondelez jedinečné postavenie na to, aby sa stal v budúcnosti ďalším dividendovým aristokratom. Od svojho založenia firma vrátila svojim akcionárom kapitál v hodnote viac ako 23 miliárd dolárov, pričom jej dividenda rastie už 8. rok v rade a za posledné 4 roky roky dokonca dvojciferným tempom.

Aktuálna štvrťročná dividenda vyplácaná akcionárom je na úrovni $0,35 na akciu, čo predstavuje pri súčasnej cene akcií dividendový výnos 2,33%. Okrem dividendových výnosov vracia manažment investorom kapitál aj prostredníctvom spätných odkupov akcií. Za prvý polrok 2021 Mondelez vykúpil vlastné akcie za 1,5 miliardy dolárov pri priemernej cene $57,89 na akciu. Ide o súčasť programu na odkupy akcií v hodnote 4 miliárd dolárov, ohláseného koncom minulého roka s expiráciou 31. decembra 2023.

Vývoj posledných rokov a ďalší priestor na rast

Hoci stabilita a vysoký dividendový výnos poteší pravdepodobne každého investora, Mondelez má čo ponúknuť aj čo sa týka rastových príležitostí. Výnosy síce v posledných rokoch s výnimkou skoku v roku 2020 skôr stagnovali, avšak operatívny zisk stabilne stúpal, čistý zisk medzi rokmi 2016 a 2020 vzrástol o 117%, čistý zisk na akciu (EPS) o 137,5% a voľný cashflow o 92,5%.

Ukazovateľ20162017201820192020
Výnosy (mld. $)25,9225,9025,9425,8726,58
Operatívny zisk (mld. $)2,553,463,313,843,85
Čistý zisk (mld. $) 1,642,833,323,933,56
Voľný cashflow (mld. $) 1,611,582,853,043,10
EPS1,041,852,232,692,47
Zdrojové údaje: macrotrends.net

A ďalšie zlepšenie možno očakávať aj v budúcnosti a to aj z hľadiska tržieb. V súčasnom roku by mala firma dosiahnuť tržby na úrovni 28,65 miliardy a v roku 2022 až 29,77 miliardy, zatiaľ čo zisk by sa mal zvýšiť na $2,92 a $3,14 na akciu.

Toto zlepšenie je súčasťou nového rastového plánu spoločnosti, ktorý bol prijatý manažmentom v roku 2018 po tom, čo sa ku kormidlu dostal nový výkonný riaditeľ Dirk Van de Put. Plán, ktorý je výrazne viac zameraný na lokálnosť a agilný prístup k zákazníkovi, počíta s viac ako trojpercentným organickým rastom príjmov a generovaním voľného cashflowu vyššieho ako 3 miliardy dolárov ročne. Tento cieľ sa navyše darí podniku prevyšovať, keď od spustenia novej stratégie v roku 2018 je priemerný rast organických tržieb na úrovni 4%.

mondelez1
Organický rast tržieb prevyšuje dlhodobý cieľ

Mondelez sa zároveň snaží rozšíriť svoje produktové portfólio aj o nové kategórie ako sú sladké pečivá, cookies a koláče. V súvislosti s touto snahou zaujala aj minuloročná kúpa gréckej spoločnosti Chipita zameriavajúcej sa na kategóriu sladkého pečivá za 2 miliardy dolárov, pod ktorú patria Slovákom známe značky ako 7 Days, Chipicao či Bake Rolls.

A práve akvizície predstavujú ďalšiu príležitosť na rast pre Mondelez, ktorú aj využíva, veď v roku 2020 okrem akvizície Chipita spoločnosť kúpila taktiež prémiovú značku čokolád Hu za zhruba 340 miliónov dolárov. Navyše má podnik dostatočne veľké príležitosti na zvýšenie svojej prítomnosti na rozvojových trhoch ako sú Čína a India, na ktorých jej príjmy rastú dvojciferným tempom.

image 1
Zdroj obrázku: Mondelez Q2 2021 Earnings Presentation

Určitý priestor na rast dáva firme aj samotný trh s občerstvením, ktorý zaznamenáva v posledných rokoch vyšší dopyt najmä u mladších ročníkov. V rámci uchopenia tejto príležitosti sa vedenie firmy sústredí aj na ponuku zdravších produktov, keďže táto kategória rastie najrýchlejšou mierou.

Veľké ambície má Mondelez tiež v oblasti udržateľnosti, keď cieľom podniku je do roku 2025 produkovať všetky čokoládové produkty z udržateľného kakaa, vytvoriť všetky obaly stopercentne recyklovateľné a znížiť emisiu oxidu uhličitého o 10%. V tomto smere má podnik už čo to za sebou, keď od roku 2013 znížil emisie oxidu uhličitého o 15%, tvorby odpadu o 20% a začal trasovať všetok palmový olej používaný v jeho produktoch s cieľom brániť odlesňovaniu. Akcie Mondelez

Lacnejšie v porovnaní s konkurenciou

UkazovateľMondelezNestléUnileverPepsiCo
Trhová kapitalizácia (mld. $) 83,8338,1136,6218,5
P/E 19,9 26,221,726,9
Forward P/E19,223,917,523,6
P/FCF25,534,115,332,8
EV/EBITDA18,221,713,117,6
Dividendový výnos2,33%2,48%3,81%2,72%
Debt to Equity71,596,8141,5258,0
Zdrojové údaje: macrotrends.net

Akcie Mondelez sa v súčasnosti v porovnaní s konkurenciou okrem Unileveru obchodujú o niečo lacnejšie, za 19,9 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a zároveň jej pomer dlhu k vlastnému kapitálu (Debt to Equity) je najnižší. Najnižší je však aj ich dividendový výnos.

Akcie Mondelez


Akcie Mondelez zatiaľ v tomto roku s nárastom o +3,7% zatiaľ nedosahujú výkonnosť širšieho trhu, avšak to by sa mohlo zmeniť už v ďalšom roku, resp. v prípade výraznejšie korekcie už v tomto.

Dosadenie Dirka Van de Puta do čela podniku je kľúčový dôvod prečo si myslíme, že akcie Mondelez sú spolu s akciami PepsiCo pravdepodobne najzaujímavejšími vo svojej kategórií a to aj napriek tomu, že by sme ich radi videli lacnejšie. Od jeho príchodu sa stratégia spoločnosti výrazne zmenila a jej správnosť sa ukazuje naprieč všetkými dôležitými ukazovateľmi. Ak to takto bude pokračovať aj v budúcnosti, akcionári sa môžu tešiť na nadpriemerné výnosy stabilnej, dividendovej akcie.

Pozri tiež:

Analýza akcie Alphabet: technologický gigant s veľkým potenciálom (VIDEO)
Analýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Analýza akcie Costco: dominantný hrač v retaile aj počas spomaľovania ekonomiky
Analýza akcie Alibaba: rozlusknutie biznis modelu čínskeho giganta
Analýza akcie Netflix: Oplatia sa kúpiť v poklese?
Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Mercado Libre: samba na akciovom trhu

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokTSMC očakáva silný záver roka vďaka rastúcemu dopytu
Ďalší článokAkcie GitLab prvý deň na burze vystrelili o 35%
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno