Facebook

Spoločnosti Facebook sme sa už dosť podrobne venovali v našom článku akcie Facebook vs. akcie Google, avšak tentokrát sa pozrieme na ňu pozrieme ešte podrobnejšie. Základné podnikanie firmy zrejmé nie je potrebné príliš predstavovať, keďže s aplikáciami Facebook, Instagram, WhatsApp či Messenger sa pravdepodobne stretli už takmer všetci, pričom väčšina z nás ich aktívne používa. Ide koniec koncov o 4 zo 6 najväčších sociálnych sietí na svete, ktoré k 30. júnu mesačne používalo 3,51 miliardy ľudí na celom svete.

A hoci sa to môže zdať len ťažko uveriteľné, pravda je taká, že tento počet naďalej rýchlo rastie. Len za posledný rok získali aplikácie patriace pod „rodinu Facebook“ súhrnne dokopy zhruba 370 miliónov mesačne aktívnych používateľov a za necelé 3 roky takmer 900 miliónov. Priestor s prístupom k masám ľudí využíva spoločnosť na inzerovanie reklamy pre tretie strany a tá v súčasnosti tvorí až 98,3% príjmov podniku. Podľa dostupných prieskumov Facebook aktuálne ovláda 30% trhu digitálnej reklamy, pričom jej prakticky jediným vážnym konkurentom je Google.

Vďaka silnému postaveniu na trhu online reklamy dokázal Facebook naplno vyťažiť taktiež zo súčasnej pandémie, kedy jeho príjmy rástli medziročne viac ako 30% tempom. Firmy totiž počas pandémie inzerovali čoraz viac v online priestore a to výrazne zvyšovalo dopyt aj po reklamných produktoch spoločnosti Facebook. Ten vďaka svojej jedinečnej možnosti cielenia na zákazníkov je jednou z najobľúbenejších metód digitálnej reklamy.

Počet používateľov Facebook
Počet mesačne aktívnych používateľov skupiny Facebook v miliardách

Morálne a politické riziko

V skutočnosti je reklama prostredníctvom služieb od Facebooku vďaka obrovskému množstvu získaných dát o používateľoch taká presná a výkonná, že mnohí politici, ale aj verejné úrady vyzývajú, že by mal podnik podliehať zvýšenej regulácií. Väčšina obvinení z tejto strany sa týka predovšetkým morálnej stránky. Cieľom sociálnych sietí je totižto udržať používateľa čo najdlhšie online, aby mu mohla v priebehu času poskytnúť čo najväčšie množstvo reklamy.

Aby dosiahli svoj cieľ, sociálne siete vyvinuli algoritmus, ktorý na základe osobných preferencií používateľa a jeho aktivity na platforme mu automaticky ponúka obsah, ktorý by ho mohol zaujať na toľko, aby ostal pripojený. Hoci tento princíp sám o sebe môže prichádzať do konfliktu s morálkou, väčším problémom je, že tento princíp fungovania podporuje šírenie hoaxov a konšpiračných správ, kedy človek, ktorý narazí na podobný obsah a zaujme ho, je následne zahltený podobným obsahom.

Okrem morálnej dilemy je Facebook rovnako ako Amazon, Google či Microsoft pod paľbou kritiky kvôli tomu, že ich postavenie na trhu je až príliš dominantné ba priam monopolné, navyše často neplatia dane v tých štátoch, odkiaľ jej prichádzajú príjmy. Problém lokálneho zdaňovania je veľmi komplexný a samotná spoločnosť podporuje tzv. globálnu daň, ktorá by ho mohla čiastočne riešiť.

Argumentáciu ohľadom monopolného postavenia Facebook však treba podľa nášho názoru rázne odmietnuť, keďže podnik zďaleka neovláda 100% trhu a tým, že na trhu existuje konkurencia, logicky nemôže mať monopolné postavenie. To, že firma M. Zuckerberga na svojom trhu dominuje bolo dosiahnuté tým, že bola inovatívnejšia, efektívnejšia a kvalitnejšia. Asi sa zhodneme na tom, že takýto prístup by nemal byť obmedzovaný alebo nedajbože trestaný, pretože v konečnom dôsledku by tým utrpeli predovšetkým ľudia a aj inzerujúce firmy.

Astronomický rast

Nech je pohľad na podnikanie a postavenie spoločnosti akékoľvek, investori musia rátať s politickým rizikom pri zvažovaní potenciálnej investície. Táto téma však panuje na Wall Street už niekoľko rokov a až na niekoľko viac či menej významných pokút sa obvineniam Facebook úspešne vyhýba. Zároveň to podnikanie firmy vôbec nebrzdí, stačí sa pozrieť na vývoj kľúčových ukazovateľov za posledných 5 rokov.

20162017201820192020
Výnosy (mld. $)27,6440,6555,8470,7085,97
Čistý zisk (mld. $) 10,2215,9322,1118,4929,15
Voľný Cash Flow (mld. $) 11,6217,4815,3621,2123,63

Za toto obdobie výnosy spoločnosti vzrástli o +211%, čistý zisk o +185% a voľný cashflow o +103%. Už v roku 2021 by pritom podľa výsledkov z prvého polroka mali tržby Facebooku stúpnuť na 118 miliárd dolárov a zisk by mohol prekonať hranicu 40 miliárd dolárov.

Akcie Facebook

Takýto výkon nie je možné ignorovať a investori, ktorí určitú dávku politického rizika podstupujú už nejaký ten rok sa môžu tešiť z výborných výnosov. Iba v súčasnom roku sa akcie Facebook zvýšili o +39,35% čím dvojnásobne prekonávajú výkon širšieho akciového trhu. Za posledných 5 rokov akcie firmy stúpli o +200,89% a za 10 rokov o +1 186%.


Vďaka predošlému vývoju Facebook zaznamenal niekoľko rekordov či míľnikov. Jedným z najdôležitejších, ktorí by sme radi vypichli je fakt, že v uplynulých týždňoch ako 6. na burze obchodovaná spoločnosť prekonala trhovú kapitalizáciu 1 bilióna dolárov. Z hľadiska trhovej hodnoty má pred sebou Facebook už iba gigantov z oblasti technológií Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon a saudsko-arabského ropného obra Saudi Aramco. Spomedzi týchto firiem to však Facebooku trvalo najkratšie – iba 17 rokov, zatiaľ čo Alphabetu to trvalo 21 rokov, Amazonu 24 rokov, Apple 42 rokov a Microsoftu až 44 rokov.

A hoci sa môže niekomu zdať, že po takýchto nárastoch už neexistuje dostatočný potenciál na zhodnotenie investície, my sme presvedčení o presnom opaku a to hneď z niekoľkých dôvodov, ktoré rozpisujeme postupne nižšie.

Svetový manažment

Facebook sa nevyhnutne spája s jej zakladateľom Markom Zuckerbergom, ktorý svoj podnik vybudoval od nuly. Možno ho ľudia neoslavujú podobne ako Elona Muska alebo Steva Jobsa, avšak jeho schopnosti a víziu nemožno poprieť. Na Wall Street si vybudoval pozíciu lídra, ktorý vidí príležitosť tam, kde ju zatiaľ nikto iný nevidí. A každý investor by si mal uvedomiť, že najdôležitejším faktorom v rozhodovaní či kúpiť alebo nekúpiť akcie nejakého podniku je práve schopnosť manažmentu.

Apple by nikdy nebol tam, kde je keby neprišiel s radou inovácií počnúc dotykovým displejom, Alphabet by nebol tou firmou, ktorá dnes je, keby ostal iba pri Google vyhľadávači a Amazon, keby ostal pri online kníhkupectve. Práve schopnosť vedenia podniku vidieť nové príležitosti a správne smerovať spoločnosť prináša investorom najväčšiu hodnotu a Zuckerberg aj so svojim tímom neraz ukázal, že sú v tomto smere špička.

Jedným z dôkazov je ukazovateľ ziskovej marže. Facebook sa môže pochváliť operatívnou ziskovou maržou na úrovni 42,2% a čistou ziskovou maržou 37,18%, čo v podstate znamená, že firma každý 1 dolár z tržieb premení na 0,37 dolára zisku. Ide o hodnoty, ktoré budete hľadať vo firemnom prostredí len veľmi ťažko a skvelý výsledok podčiarkuje to, že podnik tieto peniaze iba nedojí, ale naopak investuje každoročne miliardy dolárov do vývoja a výskumu nových produktov a služieb. Pre porovnanie čistá zisková marža Twitteru je 8,64%, Pinterestu 7,18% a Alphabetu 28,57%.

Kvality manažmentu potvrdzuje okrem vybudovania Facebooku taktiež vybudovanie Messengra, jednej z najpoužívanejších četovacích platforiem na svete. Možnosť vidieť za horizont udalostí manažment ukázal taktiež pri kúpe Instagramu, ktorý Facebook kúpil za 1 miliardu dolárov v roku 2012 a dnes má hodnotu viac ako 200 miliárd dolárov.

WhatsApp zas kúpil Facebook v roku 2014 za 19,6 miliardy dolárov, čo sa vtedy zdalo extrémne veľa, avšak dnes má samotná aplikácia viac ako 2 miliardy používateľov a patrí medzi 3 najväčšie sociálne siete na svete.

Ďalšie možnosti rastu

A práve WhatsApp predstavuje pre spoločnosť stále veľký priestor na rast, keďže dosiaľ poriadne nezačala s monetizáciou tejto platformy a keď sa tak stane, budú jej používatelia viac zahltení reklamou, ale Facebook bude mať o jeden veľký zdroj príjmov naviac.

Facebook buduje metavesmír. Akcie Facebook
Bude metavesmír budúcnosťou Facebooku? Zdroj obrázku: Financial Times

Ďalším zdrojom príjmov môžu byť v ďalších rokoch nové iniciatívy na hlavnej platforme Facebook, ktoré majú vysokú šancu na úspech práve vďaka veľkému počtu používateľov. Spoločnosť tlačí do popredia nové funkcie ako Facebook Watch, Marketplace, Gaming či Workplace vďaka ktorým sa zo sociálnej siete stáva akýsi vlastný ekosystém so širokými možnosťami. Cieľom týchto funkcií je taktiež bojovať s konkurenčnými platformami ako YouTube či LinkedIn a utrhnúť si kus z koláča pre seba.

Potenciál v sebe ukrýva taktiež firma Oculus, ktorú získal v roku 2014 za 2 miliardy dolárov. Jej produktom sú náhlavné zariadenia, ktoré umožňujú ľudom hrať virtuálne hry. Akvizíciou Oculusu tak Facebook skočil taktiež do herného odvetvia, jedného z najrýchlejšie rastúcich odvetví v súčasnosti. Aktuálne tím pracuje na platforme Facebook Horizon, prostredníctvom, ktorej si budú môcť vytvárať vlastné virtuálne svety a hry.

S virtuálnou realitou a platformou Facebook Horizon priamo súvisí aj hlavný dôvod, prečo sme ohľadom budúcnosti Facebooku optimistickí. Zuckerberg sa počas zverejnenia posledných kvartálnych výsledkov vyjadril, že budúcnosť svojej firmy vidí v metavesmíre a keď niečo takéto tvrdí práve on, investori by mali spozornieť. Metavesmír by podľa viacerých vizionárov mohol byť ďalšou dôležitou inováciou v oblasti výpočtovej techniky.

Metavesmír predstavuje virtuálne prostredie, v ktorom môžu používatelia navzájom komunikovať, hrať hry či pracovať. Táto technológia má potenciál zmeniť viaceré odvetvia, pričom pri jej využívaní by sa ľudia nemali cítiť ako by internet využívali, ale ako by boli priamo v ňom. V praxi to môže vyzerať napr. tak, že stretnutia by sa vykonávali vo virtuálnom priestore (kancelárii), kde by ľudské avatary spolu komunikovali a interagovali a to všetko z pohodlia domova.

Facebook nie je jediným hráčom, ktorý investuje mnoho prostriedkov do vývoja metavesmíru, avšak pravdepodobne sa dostal zatiaľ najďalej. Výskum v tejto oblasti však vykonáva taktiež Microsoft, Tencent, Nvidia či herné spoločnosti Unity Software a Roblox.

Spätné odkupy akcií

Vyššie sme zhrnuli takmer všetko podstatné ohľadom ďalšieho potenciálu a plánov spoločnosti. Ďalšou vecou, ktorá nás robí optimistickými je mohutný program spätného odkupu akcií v hodnote 25 miliárd dolárov, ktorý schválil manažment koncom januára tohto roka. Firma tak bude vykupovať vlastné akcie na burze, čo bude mať za následok nižší počet akcií a teda vyšší zisk pripadajú na 1 akciu, čo by malo viesť k ďalšiemu nárastu ceny akcií, ktoré však už teraz vypadajú v porovnaní s ostatnými FAANGM akciami relatívne lacno. Akcie Facebook

Najlacnejší z FAAMG

FirmaFacebookAmazonApple Microsoft Google
P/E28,1 60,5 29,7 37,5 31,4
P/FCF34,1251,827,3 40,9 33,7
EV/EBITDA19,627,422,5 25,9 20,7
Zdrojové údaje: GuruFocus

Potvrdzujú to aj 3 základné hodnotové ukazovatele, ktoré sú zobrazené v tabuľke vyššie. Akcie Facebook sa na základe nich aktuálne javia v technologickom klube FAAMG najlacnejšie a pritom Facebook zažíva v posledných rokoch v priemere vyšší rast ako jeho konkurenti. Dôvodom prečo momentálne akciové trhy ohodnocujú akcie Facebook lacnejšie môže byť v menšej diverzifikácií podnikania a väčšom politickom riziku, ktoré sme spomínali vyššie.

Napriek tomu, sme presvedčení, že Facebook môže byť stále veľmi výhodná investícia a malo by byť súčasťou každého rastového portfólia. Akcie Facebook

Pozri tiež:

Analýza akcie Coursera: Online vzdelávanie na vzostupe
Analýza akcie Splunk: Je čas nakupovať?
Analýza akcie LVMH – Louis Vuitton Moet Hennessey
Analýza akcie Just Eat – výborný rast a smelé plány do roku 2021
Analýza akcie Uber, potvrdí firma svoj potenciál?
Analýza akcie Beyond Meat – stravovanie 21. storočia?
Analýza akcie Disney pre rok 2021 – čo všetko patrí pod ikonickú značku?
Analýza akcie IBM: Ako spoločnosť zarába peniaze?
Analýza akcie Adobe
Analýza akcie Box 2021 – technologický líder mimo radarov Wall Street
Analýza akcie Booking: Oplatí sa kúpiť akcie firmy v roku 2021?
Analýza akcie iRobot. Roboty pre 21. storočie?
3 dôkazy o tom, že akcie SAP sú podhodnotené
Analýza akcie Nikola – spľasnutie ďalšej investičnej bubliny?

xtb
Predchádzajúci článokTechnická analýza Dogecoinu signalizuje potenciál
Ďalší článokApple vyvíja inteligentné hodinky, ktoré by mali merať tep krvi či teplotu
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno