Coursera a trh online vzdelávania

Coursera je jednou zo spoločností, ktoré vstúpili na akciovú burzu tento rok a pritiahli vysokú pozornosť verejnosti. Ide totiž o najväčšiu vzdelávaciu online platformu na svete, ktorú aktuálne využíva 87 miliónov zákazníkov z celého sveta a spolupracuje s 584 globálnymi podnikmi vrátane 25% firiem z Fortune 500. Akcie Coursera

Ide o rýchlo rastúcu spoločnosť a jej rast je predovšetkým ťahaný vzostupom online vzdelávania. Vzdelávanie si prešlo v roku 2020 kvôli pandémii ťažkou skúškou, keď mnoho študentov muselo zostať doma a malo sťažený prístup k učeniu. Preto si bezprecedentne viac žiakov hľadalo kurzy, semináre či štúdia prostredníctvom online platforiem ako je Coursera a tento trend by mal naďalej pokračovať.

Podľa Medzinárodnej organizácie práce globálna pracovná sila vzrastie do roku 2030 o 230 miliónov ľudí, pričom až 2 miliardy pracovných miest je ohrozených automatizáciou. Toto smerovanie bude vytvárať tlak na vznik nových pracovných miest v oblastiach s vyššou pridanou hodnotou, kde je potrebná profesionálna kvalifikácia a z toho by mali profitovať platformy typu Coursera.

Transformovať by sa malo v ďalších rokoch aj vysokoškolské vzdelávanie ako také. Podľa HolonIQ, globálny trh vysokoškolského online vzdelávania mal v roku 2019 hodnotu 36 miliárd dolárov a očakáva sa, že do roku 2025 vzrastie na 74 miliárd dolárov.

cousera 1
Partneri vzdelávacej platformy Coursera, zdroj obrázku: Coursera

Podnikanie Coursera

Americká spoločnosť, ktorú v roku 2012 založili profesori počítačových vied na Univerzite Stanford sa za necelú dekádu vypracovala na lídra vo svojej oblasti, pričom svoju pôsobnosť a podnikanie stále rozširuje. V súčasnosti firma rozdeľuje svoje podnikanie na 3 hlavné segmenty: Consumer, Ensterprise a Degrees.

Segment Consumer – V rámci segmentu Consumer sa spoločnosť zameriava na obyčajných ľudí, ktorí chcú získať novú znalosť, absolvovať kurzy, zlepšiť svoje zručnosti alebo získať profesionálny certifikát. Tí majú na výber z viac ako 1 000 projektov, takmer 5 000 kurzov, viac ako 500 špecializácií, resp. 40 certifikačných kurzov, pričom niektoré sú zdarma a za iné používatelia platia podľa typu štúdia, ktorí si zvolia. Tieto cenové, ale aj časové rozsahy sú zobrazené na obrázku nižšie.

Novinkou je služba Coursera Plus, pri ktorej používatelia platia mesačný poplatok a získavajú tak neobmedzený prístup ľubovoľnému počtu spoplatnených kurzov. Prostredníctvom tejto služby sa firma snaží osloviť študentov, ktorí sa pravidelne vzdelávajú ako aj zvýšiť viditeľnosť svojich budúcich príjmov.

image 2
Akcie Coursera – typy štúdií na platforme Coursera a ich ceny

Tento segment je z hľadiska firmy zatiaľ kľúčový, keď v roku 2020 vyprodukoval tržby na úrovni 193 miliónov dolárov, čo je o +59,4% viac ako v predchádzajúcom roku a na celkových výnosoch sa podieľal 65,7%.

Segment Enterprise

Druhý zdroj príjmov podniku pochádza z partnerskej oblasti. Coursera ponúka programy pre zamestnancov firiem, ktoré jej za tieto služby platia poplatky. Ďalšie peniaze spoločnosť získava skrz dohody s univerzitami, ktoré majú možnosť ponúkať vlastné online školenia na jej platforme. V rámci segmentu Coursera taktiež zarába vďaka programom pre zamestnancov štátu, vládnych agentúr či mestských organizácií.

V roku 2020 segment Enterprise vygeneroval medziročný nárast výnosov o +46,7%, z 48,3 milióna na 70,8 milióna dolárov a na celkových výnosoch sa podieľal 24,1%. Počet partnerov zo strany univerzít, firiem a vládnych organizácií od roku 2018 vzrástol z 240 na 584.

Segment Degrees

V rámci segmentu Degrees majú používatelia platformy možnosť zakúpiť si plnohodnotné online štúdium v rôznych oblastiach s partnerskými univerzitami podniku a Coursera získava za štúdium každého žiaka určitú províziu. Aktuálne majú študenti k dispozícií na výber zhruba 30 vysokoškolských odborov z univerzít z celého sveta vrátane štátov ako USA, Brazília, India, Francúzsko, Veľká Británia či Čína.

Na celkových príjmoch sa táto oblasť zatiaľ podieľa najmenšou časťou, keď v roku 2020 to bolo iba 10,2%, avšak tržby z tohto segmentu by mali v najbližšej dobe rýchlo rásť rovnako ako počet študentov. Od roku 2018 sa počet vysokoškolských študentov zvýšil z 2 420 na 14 630.

Podnikanie Coursera
Akcie Coursera – zdroje príjmov spoločnosti

Vývoj v posledných rokoch

Segment2017201820192020H1 2021
Consumer 85,67107,55121,01192,91113,90
Enterprise7,4226,8148,2670,7852,70
Degrees2,547,4115,1429,8223,90
Celkové výnosy95,63141,77184,41293,51190,45
Zmena+48,25%+30,08%+59,16%+49,29%
Vývoj tržieb z hadiska segmentu, údaje sú v miliardách dolárov

V tabuľke vyššie je možno vidieť vývoj tržieb spoločnosti Coursera z hľadiska segmentu ako aj celkový nárast tržieb v jednotlivých rokoch a prvom polroku 2021. Napriek rýchlemu rastu podnik zatiaľ nie je ziskový a negeneruje pozitívny cashflow. Ide tak o klasický model, kedy sa snaží firma získať čo najlepšie postavenie na trhu a pre tento cieľ míňa veľa prostriedkov na predajné tímy, marketing, výskum a vývoj.

V roku 2020 napríklad tvorili náklady na predaj a marketing 107 miliónov dolárov, resp. 36,5% z celkových príjmov a náklady na výskum a vývoj boli vo výške 76,8 milióna dolárov (26,2% z celkových príjmov). Čistá strata podniku sa v roku 2020 zvýšila v porovnaní s rokom 2019 z 46,7 milióna na 66,8 milióna dolárov a negatívny voľný cashflow sa znížil z 25,9 milióna na 18,2 milióna dolárov. Hoci Coursera teda negeneruje zisk, zároveň nespaľuje príliš veľa prostriedkov a jej aktuálny dlh je iba na úrovni 15,7 milióna dolárov.

Rastová stratégia

Vedenie spoločnosti Coursera sa teda aktuálne primárne zameriava na rast a uchytenie si najlepšej pozície na trhu v konkurencii firiem ako sú Udemy, 2U, edX či FutureLearn. Manažment zároveň priznal, že v najbližšom období by podnik nemal dosiahnuť zelené čísla, avšak postupne sa k nim budú dopracovávať viacerými spôsobmi.

Coursera počet používateľov
Akcie Coursera – počet používateľov

Jednou zo základných pilierov rastu je získavanie nových zákazníkov a postupné speňaženie existujúcich používateľov, ktorí si na platforme zatiaľ žiaden kurz nezaplatili a to skrz budovanie značky Coursera, rozšírenie ponuky kurzov či expanziu na nové trhy. V tomto priestore má spoločnosť stále enormný priestor na rast, keďže väčšina školení je dostupná iba v anglickom jazyku, avšak aplikáciu používa aj 10,6 mil. Indov, 4,1 mil. Mexičanov, 3,2 mil. Brazílčanov, 3,1 mil. Číňanov a 14 mil. ľudí z EÚ, ktorých materinský jazyk nie je anglický.

Po dosiahnutí určitej veľkosti spoločnosť získa úspory z rozsahu, čo povedie k vyššej operatívnej efektívnosti. Tú chce manažment dosiahnuť taktiež automatizáciou určitých firemných procesov. Veľký efekt by však mala mať zmena štruktúry príjmov, keďže v ďalších rokoch by sa podiel výnosov zo segmentov Enterprise a Degrees mal zvyšovať a pri nich má Coursera výrazne vyššiu ziskovú maržu. V rámci segmentu Enterprise je hrubá zisková marža 68%, Degrees dokonca 100% a Consumer iba 57%.

Zmenu v štruktúre príjmov chce firma dosiahnuť získaním nových Enterprise zákazníkov (firmy, univerzity, vládne organizácie) a rozšírením ponuky vysokoškolských programov a teda aj vysokoškolských študentov. Podľa našich súčasných modelov by mohla byť Coursera zisková v roku 2025 a od tohto roku by mohla relatívne rýchlym tempom stúpať. Akcie Coursera

Akcie Coursera


Akcie Coursera sa počas svojho debutu stretli s nadšením investorov, keď počas svojej primárnej ponuky akcií (IPO) vzrástli hneď v prvý deň o +36% z $33 na $45 a hneď nasledujúci deň dosiahli svoju najvyššiu hodnotu na úrovni $62,53. Po klasickom opadnutí nadšenia, ktoré často sprevádza vstupy na burzu sa však akcie Coursera prepadli o -43% a aktuálne sa pohybujú v okolí ceny $35-$36 za akciu. To firme dáva trhovú kapitalizáciu 4,85 miliardy dolárov.

Momentálne sa akcie spoločnosti obchodujú za 16,6 násobok ročných výnosov na akciu (P/S), čo rozhodne nie je málo, avšak napriek tomu sú analytici ohľadom ich výkonu optimistickí. Aktuálne akcie Coursera totiž pokrýva 15 analytikov, z ktorých 3 majú určený rating BUY a 10 z nich očakáva, že budú prekonávať výkon širšieho trhu. Ich cenový cieľ je v rozpätí od $40 do $60, pričom priemerný cenový cieľ je na úrovni $55, čo je o +55% viac ako je súčasná cena akcií.


Zhodnotenie

Na akciovom trhu dnes len ťažko nájdete lacné akcie a žiaľ ani akcie Coursera také nie sú, avšak v porovnaní s niektorými inými technologickými firmami majú podľa nášho názoru väčšiu šancu odôvodniť vysoké ocenenie a ponúknuť tak investorom dlhodobý slušný výnos. Férová cena, za ktorú by sa oplatilo akcie Coursera kúpiť je podľa nášho názoru niekde v rozpätí $25 až $31, rozhodne sa však oplatí mať firmu na svojom watchliste.

Pozri tiež:

Analýza akcie Splunk: Je čas nakupovať?
Analýza akcie LVMH – Louis Vuitton Moet Hennessey
Analýza akcie Just Eat – výborný rast a smelé plány do roku 2021
Analýza akcie Uber, potvrdí firma svoj potenciál?
Analýza akcie Beyond Meat – stravovanie 21. storočia?
Analýza akcie Disney pre rok 2021 – čo všetko patrí pod ikonickú značku?
Analýza akcie IBM: Ako spoločnosť zarába peniaze?
Analýza akcie Adobe
Analýza akcie Box 2021 – technologický líder mimo radarov Wall Street
Analýza akcie Booking: Oplatí sa kúpiť akcie firmy v roku 2021?
Analýza akcie iRobot. Roboty pre 21. storočie?
3 dôkazy o tom, že akcie SAP sú podhodnotené
Analýza akcie Nikola – spľasnutie ďalšej investičnej bubliny?

xtb
Predchádzajúci článokAlibaba napriek regulačným tlakom prekonala očakávania trhu
Ďalší článokPepsi predáva značku Tropicana firme PAI za 2,78 mld. eur
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno