Coupang
Coupang, tiež známy ako juhkórejský Amazon, vstúpil na americkú burzu v roku 2021 s veľkou pompou. Coupang sa začal obchodovať za 63,50 USD za akciu, čo predstavuje nárast o 81 % v porovnaní s cenou 35 USD za akciu pri primárnom úpise akcií (IPO). Firma bola okamžite ocenená na 114 miliárd USD, čo predstavovalo najväčší vstup na burzu ázijskej spoločnosti od roku 2014, keď svoje akcie verejnosti ponúkla Alibaba. Týmto získal Coupang taktiež titul najcennejšej juhokórejskej firmy, ktorej akcie sa obchodujú v USA.
Ale z tejto úrovne akcie Coupang výrazne klesli, až na 11,50 USD za akciu v roku 2022. Straty spoločnosti sa naďalej zvyšovali a pôsobivý rast tržieb bol so skončením pandémie utlmený. V kominácií so zvyšovaním úrokových sadzieb, ktoré malo za následok uťahovanie opaskov spotrebiteľov, sa entuziazmus ohľadom Coupangu vyprchal. Napriek ťažším časom sa podniku v posledných kvartáloch podarilo dostať do zelených čísel, a vďaka expanzii a novým iniciatívam, opäť akceleruje aj rast tržieb. S tým sa opäť obrátila aj nálada investorov.
Akcie Coupang
Akcie Coupangu v tomto roku vzrástli o +54 %, čím dvojnásobne prekonávajú hlavné akciové indexy, ako napríklad S&P 500 s výkonom +27 %. Hoci sa akciám juhokórejskej firmy v tomto roku darí veľmi dobre, nič nenasvedčuje tomu, že by tento trend nemal pokračovať.
Ako Coupang zarába peniaze?
Spoločnosť Coupang, založená v roku 2010, rýchlo získavala nových zákazníkov vďaka zameraniu na rýchlosť a kvalitu služieb. Už v roku 2015 boli dvaja z piatich Kórejčanov zákazníkmi Coupangu. Postupom času sa Coupang stal 10. najhodnotnejšou e-commerce firmou na svete s trhovou hodnotou 44 miliárd USD a zároveň expandoval do ďalších oblastí.
Súčasné podnikanie spoločnosti Coupang je rozdelené do niekoľkých hlavných oblastí:
- E-commerce platforma – Jadrom podnikania Coupangu je naďalej e-commerce platforma, kde zákazníci nakupujú rôzny tovar priamo od Coupangu (model 1P). V posledných rokoch ale Coupang, podobne ako Amazon a ďalšie veľké platformy, sprístupňuje svoju platformu aj obchodníkom, ktorý môžu predávať svoj tovar cez Coupang (model 3P). Firma tak nemusí od jednotlivých výrobcov kupovať tovar a následne ho predávať pod svojim menom, ale ľudia si priamo cez Coupang kúpia tovar od výrobcov. Tento model nie je tak nákladný a prináša vyššie ziskové marže. Podľa odhadov, model 1P generuje približne 55 % tržieb z predaja tovaru a 3P zhruba 45 %.
- Rocket Delivery – Veľkou silou Coupangu je obrovský, interný logistický systém, ktorý zabezpečuje expresné doručenie – často do 24 hodín. Tento model sa spolieha na vlastné sklady a logistickú sieť, ktorá pokrýva väčšinu územia Južnej Kórey. Zákazníci môžu využiť aj špeciálnu službu „Dawn Delivery“, kde objednávky prijaté pred polnocou prídu v nasledujúci deň hneď ráno.
- Coupang Eats – Jednou z novších iniciatív Coupangu je donášková služba jedla, ktorá sa podobá napríklad slovenskému Bistro.sk alebo americkému Uber Eats. V tomto segmente sa snaží Coupang využiť svoje rozsiahle logistické a doručovacie kapacity.
- Coupang Play – Streamovacia platforma ponúka rôzny videoobsah, od športových prenosov až po filmy a seriály, podobne ako Netflix.
- Coupang Pay – Coupang zároveň rozšíril svoje podnikanie aj o finančné služby, kde zákazníci môžu využívať integrovaný platobný systém na bezpečné platby v rámci platformy.
Rastúca trhová pozícia Coupangu
Ako sme spomínali vyššie, práve e-commerce tvorí základ podnikania Coupangu. Tvorí viac 87 % celkových príjmov spoločnosti, preto je úspech v tejto oblasti na trhu Južnej Kórei pre ňu kľúčový. Dobrou správou je, že Coupang je v tejto úlohe mimoriadne úspešný. Prekonáva konkurenciu a dokázal na domácom trhu svojou kvalitou a rýchlosťou služieb prekonať aj takého giganta, akým je napríklad globálny Amazon, čo účastnici trhu nazvali, že Coupang premazanoval Amazon.
O postavení spoločnosti najlepšie hovoria čísla. V 3. štvrťroku 2024 produktový segment Coupangu, ktorý zahŕňa práve internetový predaj tovaru, vygeneroval tržby 6,9 miliardy USD, čo predstavuje medziročný nárast o 20 %. Počet aktívnych zákazníkov oproti minulému roku vzrástol o 11 % na 22,5 milióna.
Miera rastu, ktorú Coupang dosahuje, je výrazne vyššia ako rast juhokórejského odvetvia e-commerce ako takého. Ten v od roku 2020 do roku 2023 zaznamenal priemerný medziročný rast na úrovni 12,6 %. Naproti tomu sa hrubá hodnota predaného tovaru (GMV) v podaní Coupangu za posledných 5 rokov zvýšila päťnásobne, z 10,8 miliardy na 49,7 miliardy USD. Tržby za rovnaké obdobie rástli priemerným ročným tempom 43 %. To znamená, že Coupang rýchlejším rastom pokračoval v posilňovaní svojej pozície na trhu.
Jedným z kľúčových faktorov, prečo je Coupang tak úspešný, je jeho stávka na široké logistické schopnosti. Vďaka nej disponuje rozsiahlym portfóliom tovarov, ale tiež ich doručuje s veľkou rýchlosťou, často do 24 hodín. Podľa samotnej firmy jej distribučné centrá pokrývajú 70 % populácie Južnej Kórei do 11 kilometrov. Veľkosť logistických centier dosahuje viac ako 5 miliónov štvorcových miest, čo zodpovedá 715 futbalovým ihriskám.
Výsledkom je, že Coupang má dne dvojnásobne väčší trhový podiel ako jeho druhý najväčší konkurent, pričom nožnice medzi ním a ostatnými hráčmi na trhu sa rozširujú. Ľudia totiž v posledných rokoch s rastom životných nákladov hľadali ponuky so širokým výberom a nižšími cenami, ale zároveň obmedzovali svoje výdavky. To znižovalo príjmy e-commerce spoločností a prehlbovali straty. Následkom toho sa napríklad konkurent Qoo10 ocitol v kríze likvidity a mnoho ďalších firiem obmedzovalo svoje aktivity vedúce k stratám.
Ľudia začali v posledných rokoch šetriť, čo znížilo rast e-commerce spoločností a prehĺbilo ich straty. Konkurent Qoo10 sa ocitol v kríze likvidity a mnoho ďalších hráčov sa rozhodlo obmedziť svoje aktivity vedúce k stratám. Kvôli tomu firmy strácali podiel na trhu voči Coupangu, ktorý v septembri ovládal zhruba 30 % trhu, pričom ešte začiatkom roka iba 23 %.
Dominantná pozícia Coupangu na e-commerce trhu je jedna vec, ale pozitívne správy sa objavujú aj z iných oblastí, ktoré Coupang vo svojom účtovníctve označuje ako Developeng Offerings. (Coupang Play, Eats, Pay a Expansion).
Coupang diverzifikuje a expanduje
Videostreamovacia platforma Coupang Play má už 8 miliónov aktívnych používateľov mesačne (MAU) a naďalej posilňuje svoju pozíciu na trhu prostredníctvom exkluzívnych športových prenosov. Platforma pokrýva nielen futbalové zápasy vrátane kórejskej K-League, španielskej La Ligy, francúzskej Ligue 1 a nemeckej Bundesligy, ale vysiela aj rôzne ďalšie súťaže z iných športov, ako Davisov pohár alebo F1. Pokiaľ ide o podiel na trhu streamovania videa, Coupang Play zostáva tretím najväčším hráčom za Netflixom a TVingom. Platforma dosiahla v minulom roku dvojciferný rast a to aj napriek tomu, že zvýšila cenu predplatného o takmer 60 %.
Okrem toho sa Coupangu darí doťahovať na konkurenciu aj v oblasti donášky jedla. V apríli Coupang Eats spustil bezplatné doručenie pre členov prémiovej predplatnej služby WoW. Tento agresívny ťah prináša želané výsledky. Množstvo používateľov Coupang Eats vzrástlo o 119 % z 3,34 milióna na 7,32 milióna a jeho podiel na trhu vzrástol v auguste na 22,7 %. Podiel lídra Baedal Minjok na trhu medzitým klesol pod 60 %, vôbec prvýkrát za 2 roky, pričom jeho počet používateľov sa zvýšil v máji o 6 % na 21,74 milióna.
Pôsobivý rast, nestabilná ziskovosť
Hoci sa Coupang teší v posledných rokoch vysokému rastu, vďaka ktorému získava podiel na trhu naprieč segmentami, investori firme vyčítali kopiace sa straty. Situácia sa zmenila minulý rok, keď podnik ukončil sériu strát a zaznamenal čistý zisk 1,36 miliardy dolárov. Je dôležité však poznamenať, že tento zisk zahŕňa jednorazovú úpravu daňových rezerv vo výške 895 miliónov USD. Inými slovami, nebyť tejto položky zisk by bol o dve tretiny nižší.
Rok | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Celkové tržby ($MIL.) | 6273 | 11967 | 18406 | 20583 | 24383 |
Hrubá zisková marža | 16,4% | 16,6% | 16,9% | 22,9% | 25,4% |
Výsledok hospodárenia ($MIL.) | -699 | -463 | -1543 | -92 | 1360 |
To však nič nemení na fakte, že ziskovosť Coupangu sa vyvíja dobre. Hrubá zisková marža sa zvýšila zo 16,4 % v roku 2019 na 27,8 % v 3. štvrťroku 2024. Čistý zisk za posledných 12 mesiacov sa viac ako zdvojnásobil zo 429 miliónov USD na 1,0 miliardy USD (údaj zahŕňa úpravu daňovej rezervy zo 4. štvrťroka 2023).
Potenciál pre rast a zvýšenie ziskových marží
Veríme, že Coupang má pred sebou dostatok potenciálu na ďalší rast príjmov a zlepšovanie ziskovosti. Čísla spoločnosti ukazujú opätovné zrýchlenie predaja, keďže Coupang vyhráva boj na jednotlivých trhoch. Za dva a pol roka rast príjmov zrýchlil dvojnásobne a v lokálnej mene, bez započítania menovej konverzie, o viac ako polovicu, z 20 na 32 %.
Štvrťrok | Q1´23 | Q2´23 | Q3´23 | Q4´23 | Q1´24 | Q2´24 | Q3´24 |
Rast celkových tržieb (medziročne) | +13% | +16% | +21% | +23% | +23% | +25% | +27% |
Rast celkových tržieb (v lokálnej mene) | +20% | +21% | +18% | +20% | +28% | +30% | +32% |
Hoci Južná Kórea nepatrí medzi najľudnatejšie krajiny, tamojší spotrebitelia každoročne míňajú na maloobchodné nákupy okolo 500 miliárd USD. Do roku 2026 by podľa firmy mal tento trh rásť tempom 4 % ročne. Coupang tak má stále dostatočný priestor na rast a to nielen v maloobchode, ale aj v iných oblastiach, ako je doručovanie, streamovanie videa alebo platby.
Na druhej strane, veľkosť juhokórejského trhu, štvrtého najväčšieho v Ázii, je obmedzená. Je teda dobré vidieť, že manažment hľadá nové možnosti. Coupang niekoľko posledných rokov testoval trh v Japonsku, Singapure a Taiwane. Vedenie sa zatiaľ rozhodlo pokračovať v expanzii v Singapure a hlavne na Taiwane. V tomto regióne sa Coupang snaží zopakovať svoju úspešnú stratégiu z Južnej Kórey a výsledky vyzerajú nádejne. Výnosy v segmente „Developing Offerings“ vzrástli medziročne o 146 % v 3. štvrťroku 2024, pričom väčšina rastu pochádzala práve z Taiwanu. Trh zatiaľ nie je ziskový, ale manažment vidí potenciál v ostrovnej krajine s 25 miliónmi ľudí.
Prebiehajúca expanzia je pre nás ďalším dôkazom toho, že vedenie podniku „vie, ako na to“. Prístup spoločnosti je opatrný, čo je dobré pre akcionárov, pretože nespáli ich kapitál. Vyhýba sa neuváženej expanzii a starostlivo analyzuje každý krok. Ak na trhu nevidí pozitívne známky príležitosti, radšej sa stiahne a nesúťaží v bitke, keď neverí, že ju môže vyhrať. V marci tohto roku sa preto firma v rámci pokusov o medzinárodnú expanziu z Japonska stiahla. Je to veľmi odlišný prístup v porovnaní s niektorými inými konkurentmi, ktorí sa snažia byť všade, aj keď to nedáva zmysel.
Tento prístup je úplne v súlade so stratégiou spoločnosti:
Sme disciplinovaní alokátori kapitálu. Začíname malými investíciami, potom dôsledne testujeme a opakujeme. Postupom času investujeme viac kapitálu do príležitostí, ktoré majú z dlhodobého hľadiska najlepší potenciál cash flowU.
Jeden z piatich hlavných príncipov fungovania spoločnosti Coupang
Sme presvedčení, že Coupang má dostatok priestoru na rozšírenie ziskových marží ako aj iné e-commerce so silnou trhovou pozíciou. Už sme spomínali presun modelu internetového obchodu z 1P na 3P. Obchodníci s modelom 1P zaznamenávajú výnosy na základe GMV a často generujú jednociferné ziskové marže, platformy 3P si na druhej strane účtujú čistý poplatok za GMV a často generujú 20-30 % ziskové marže.
Automatizácia a robotizácia, oblasť, do ktorej spoločnosť od roku 2000 výrazne investovala, bude mať podľa nášho názoru tiež pozitívny vplyv na rentabilitu podniku. V skutočnosti je Južná Kórea najautomatizovanejšou krajinou na svete a Coupang je jedným z lídrov tohto pokroku, čo je mimochodom jedným z jeho ďalších prevádzkových princípov.
Využijeme technológiu, inováciu procesov a úspory z rozsahu, aby sme vytvorili úžasné záŽitky pre zákazníkov, a podporili prevádzkový pákový efekt a významné peňažné toky v priebehu času.
Druhý z piatich hlavných príncipov fungovania spoločnosti Coupang
V neposlednom rade sa Coupang vďaka svojmu diverzifikovanému biznisu môže spoľahnúť aj na prémiovú ponuku WoW. WOW je podobná ponuka pre juhokórejských spotrebiteľov ako Amazon Prime. Za približne 2,5 eura mesačne poskytuje služba výhody, ako je napr. rýchlejšia doprava a exkluzívne ponuky, ktoré zlepšujú zážitok z nakupovania. Pokročilý systém doručovania spoločnosti zahŕňa interný systém doručovania, ktorý spoločnosti Coupang umožňuje obísť služby 3P a doručiť do 24 hodín.
Napriek tejto nízkej cene adopcia Rocket WOW zostávamedzi zákazníkmi relatívne nízka na úrovni 36% v porovnaní so 65% používateľskej základne Amazonu, ktorí si predplácajú Amazon Prime. Očakávame, že ponuka WoW sa bude časom rozširovať a pritiahne viac ľudí. Doručovať a zlepšovať nové nákupné zážitky spotrebiteľom je ďalšou zo základnych myšlienok Coupangu. Ľudia si navyše ľahko zvyknú na výhody prémiových služieb a s ťažkosťami od nich odchádzajú. To je dôvod, prečo si za ne môžu podniky účtovať vyššie poplatky. To je mimochodom aj krok, ku ktorému sa Coupang uchýlil v apríli, keď skokovo zvýšil cenu WoW o 58 % na 7 890 wonov (5,37 EUR).
Analýza akcie Coupang – ocenenie akcií a výhľad financií
Nepredpokladám, že Coupang bude v nasledujúcich štvrťrokoch dosahovať stabilný rast ziskov a cash flowu, pretože spoločnosť vždy uprednostňuje príležitosti, ktoré prinesú ovocie v dlhodobom horizonte, pred krátkymi cieľmi. Ide o ďalší z piatich princípov fungovania firmy.
Vždy uprednostňujeme rast dlhodobých peňažných tokov
Napriek zameraniu na dlhodobé výsledky, Coupang dokázal zlepšiť svoje hospodárenie, pričom tomu nezabránili ani jednorázové náklady spojené s akvizíciou skupiny Farfetch zameranej na predaj luxusného tovaru. Napriek tomu medzi rokmi 2019 a 2023 Coupang zvýšil hrubý zisk viac ako osemnásobne, pričom hrubá marža sa zvýšila takmer o 12 percentuálnych bodov.
Firma tiež dosiahla tiež ziskovosť z hľadiska prevádzkovej efektívnosti a marža voľného cash flowu dosiahla solídnych 7 %, aj keď voľný cash flow je pod tlakom kvôli vysokému rastu kapitálových výdavkov (investícií) do expanzie, predovšetkým v Taiwane. Za posledný rok Coupang minul takmer 1 miliardu USD na novú infraštruktúru. Efektívnosť tiež veľa naznačuje o schopnosti manažmentu riadiť prevádzku. Ukazovateľ rentability vlastného imania (ROE) je momentálne solídnych 26,9 % a neustále sa zlepšuje, rovnako ako ostatné čísla.
Podľa nášho finančného modelu, na základe vyššie uvedených skutočností, očakávame, že tržby Coupangu v roku 2027 dosiahnu 50 miliárd USD. Dovtedy by sa hrubá marža mala rozšíriť na úroveň 32 až 34 % a prevádzková marža niekde okolo 5 %. Na základe toho očakávame, že zisk na akciu (EPS) v roku 2028 bude v rozmedzí 1,40 – 1,50. Marža voľného cash flowu by mohla dosiahnuť 11 %, a teda voľný cash flow by mal dosiahnuť 5,5 miliardy USD alebo 3,00 – 3,05 na akciu.
Ak by sme mali porovnať akcie Coupangu s inými poprednými e-commerce spoločnosťami z rozvojových trhov, napríklad MercadoLibre alebo Sea, zistíme, že sú ohodnotené podobne. Avšak, keďže MercadoLibre a Sea bojujú na viacerých trhoch s najväčšími hráčmi na svete, tlak na ich ziskové marže bude väčší, ako v prípade Coupangu. Juhokórejská spoločnosť expanduje namiesto toho opatrne, a preto si myslíme, že v jeho prípade sa bude zisk vyvíjať lepším tempom.
Ak sú naše výpočty zhruba správne, v roku 2028 by sa akcie Coupang obchodovali za 18,1 zisku na akciu (P/E) pri dnešnej cene 25,47 USD. Výnos voľného cash flowu by bol 12 %, resp. by sa akcie obchodovali za 8,2 násobok cash flowu na akciu (P/FCF). Oba ukazovatele sú nízke vzhľadom na pozíciu spoločnosti a jej potenciál. Za primeraný výnos voľného cash flowu by sme mohli považovať 5 %. Neprekvapilo by nás tak, ak by sa akcie Coupangu do roku 2028 zdvojnásobili, prípadne zhodnotili ešte o niečo viac. Za férovú cenu akcií Coupang aktuálne považujeme 30 až 32 USD.
Aké sú riziká?
Ak by s investíciou neboli spojené žiadne riziká, neboli by žiadne výnosy. Poďme sa pozrieť teda na riziká spojené s investíciou do spoločnosti Coupang.
Coupang pôsobí vo vysoko konkurenčnom prostredí, kde sa snažia presadiť ďalší silní hráči. Príkladom je čínské superlacné Temu, dcérska firma PDD Holdings alebo Taobao, dcéra Alibaby. Kvalita služieb poskytovaných Coupangom by však mala postačovať na to, aby si spoločnosť udržala pozíciu lídra. Na druhej strane by vysoká konkurencia mohla mať negatívny vplyv na ziskové marže.
Zároveň má Coupang pred sebou ťažkú cestu v snahe dostať svoju divíziu Developing Offerings do plusových čísel. Straty tohto segmentu v snahe zvýšiť podiel na trhu a expandovať na nové trhy sa stále zvyšujú. Upravená strata na báze EBITDA v 3. štvrťroku dosiahla -127 miliónov USD a maržu -13 %.
Ako hrozbu vnímame aj rast nákladov práce. Hoci Coupang vo veľkom investuje do automatizácie, ľudskú prácu nedokáže nahradiť všade. Príkladom sú vodiči, ktorých má Coupang tisíce. V Južnej Kórei dosiahla nezamestnanosť v septembri len 2,4 %, čo znamená, že tamojšie firmy môžu mať problém obsadiť pracovné miesta. Zároveň to môže viesť k zvýšeniu nákladov na prácu a udržanie pracovnej sily.
Niektorí môžu tiež namietať, že pre Južnú Kóreu, kľúčový trh pre Coupang, sa prognózuje negatívny populačný trend. Predpokladá sa, že počet obyvateľov Južnej Kórey klesne z 52 miliónov v roku 2022 na 38 miliónov v roku 2070. Z tohto dôvodu môže byť expanzia na zahraničné trhy nevyhnutná a zlyhanie môže mať ďalekosiahle následky.
Záver
Veríme, že vďaka potenciálu spoločnosti a vynikajúcemu manažmentu má Coupang možnosti ďalšieho rastu. Akcie Coupangu stále vnímame ako lacné. Spoločnosť umožňuje investorom diverzifikovať svoje investičné portfóliá mimo USA a získať oporu na rýchlejšie rastúcich rozvíjajúcich sa trhoch.
Upozorňujeme:
- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.